• 1
  • 2
2006-03-13, 16:23
Medlem
Hercule Poirots avatar
"Ta bullen först"

Har inte så starka minnen från barndomen men en sak jag verkligen kommer ihåg är när det vara fika hos någon äldre t.ex farmor/mormor. Ofta var det ett enormt kakfat som erbjudes med massa olika läckra sorter. Jag fick i stort sett alltid uppmaningen att börja med bullen.

Är det någon som känner igen sig och vad är anledningen till fenomenet egentligen?
Citera
2006-03-13, 16:26
Medlem
OneUps avatar
Samma här. Bulle före allt annat, har även hört att alla mjuka kakor går före de hårda.

Kan det vara så att bullar anses som mindre goda och exklusiva, så att man ska spara det bästa till sist?

Konstig sed iaf...
Citera
2006-03-13, 16:32
Moderator
impieteers avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/resor/...495786,00.html
Citat:
På gamla kafferep tog man grovdoppat först, gick vidare på småkakorna och avslutade med tårtan

Det är nog en variant av det gamla uttrycket "grovdoppat först!" som du stött på tror jag.
Citera
2006-03-13, 16:35
Medlem
micaeles avatar
Man ska börja med det som mättar mest - bullen. Annars föräter man sig på kakorna och ger tusan i bullarna, inte uppskattat av värden.
Citera
2006-03-13, 17:30
Medlem
TrhYs avatar
Hahahaha, jag hade samma regler.

Vid frukosten var jag dessutom tvungen att alltid börja med det mörka brödet före jag fick ta en ljus macka.
Citera
2006-03-13, 23:57
Medlem
General Nogis avatar
Såsom jag blivit uppfostrat handlar det inte primärt om mjukhet - huvudsaken är att man tar vetebrödet först. Finns det flera sorter får man väl ta det torraste och tråkigaste först... Någon övrig ordning har jag inte hört talas om, och eftersom jag har rätt stor aptit har jag alltid kört med "smaskigast-sist"-principen...
Citera
2006-03-14, 00:11
Medlem
Intressant, inte för att jag kommer ihåg att jag upplevt något liknande.

Att ta den sista bakelsen kunde däremot vara lite jobbigt om det var fler avundsjuka glupska snorungar närvarande.
Citera
2006-03-14, 00:18
Medlem
Razumikhins avatar
En annan teori kan ju vara att det härstammar från rent ekonomiska anledningar. En gammal dansk som jag känner har berättat att det alltid bjöds på rågbröd innan kakorna kom in på kalasen när han var liten. Anledningen till det var att folk skulle vara rätt mätta innan de dyra kakorna kom fram.
Citera
2006-03-14, 00:19
Medlem
När det vankas fika brukar jag också alltid bli bjuden på bullarna först (hos äldre släktingar)
- Ta en bulle, ungefär så.
Kanske är bullen varmrätten bland fikabrödet och kakorna en efterrätt.
Citera
2006-03-14, 00:22
Medlem
Mclarengbgs avatar
Ja, jag känner också igen fenomenet "bulle först" från min barndom. Tyvärr så orkade man knappt ta en bit av tårtan efter det att man ätit bullen plus en massa kakor. Desto lättare var det dock att få ner godispåsen man brukade få innan man gick hem.
Citera
2006-03-14, 00:36
Medlem
NoMatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razumikhin
En annan teori kan ju vara att det härstammar från rent ekonomiska anledningar. En gammal dansk som jag känner har berättat att det alltid bjöds på rågbröd innan kakorna kom in på kalasen när han var liten. Anledningen till det var att folk skulle vara rätt mätta innan de dyra kakorna kom fram.

Där tror jag att du träffade helt rätt. Vetebröd är ju billigare än kakor att baka och definitivt billigare än tårta med en massa dyr grädde på.
Sen kan man ju ifrågasätta det gamla "sju sorter" det tyder ju på att det borde finnas sju sorters kaffebröd på kalasen men varför?

Jag känner också igen det där med bullen först och lever nog efter det fortfarande när det vankas kaffekalas vilket ju inte är så ofta numera.
Citera
2006-03-14, 00:45
Medlem
Hehe har aldrig stött på det här tidigare, i våran familj åt man sakerna i vilken ordning man vill dock sparade man alltid Mormors beskvier till sist och riktigt njöt av dom.

Min teori till varför man ska ta bullen först är som flera innan att den ska mätta och sen ska man njuta av kakorna istället för att mätta hungern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in