Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-01, 21:21
  #25
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Undrar om bilen kommer att repareras, eller gå till skrot?
http://teslaclubsweden.se/forum/down...1190afacc0be10

.
Det talas så gott inom miljörörelsen om att plastkonsumtionen skall motarbetas och minskas.
Lite ironiskt att deras favoritbil mer eller mindre är uppbyggd av plast. Inte ens kaross-stommen i metall (med undantag för B-stolparna)!
Min 60-talsbil innehåller väl en tjugondel så mycket plast som en Tesla. "Rikemans-Trabant".

Förresten, är inte elbilars litiumbatterier oerhört svårsläckta vid brand? Eller har jag fått det om bakfoten?
Citera
2019-10-01, 21:25
  #26
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är JAG som är herre över bilen, och inte tvärtom!

Dessutom förklarade jag i mitt inlägg ett exempel på när det är praktiskt att förvärma stolen, ex när du är på väg att hämta upp en passagerare som står ute och väntar på dig en kall vinterdag.


om du sitter i din lilla bil och kör in till stan för att hämta frugan så är väl ändå bilen varm redan ? vad är det för vek kvinna som då behöver omedelbar rövvärme i en varm bil?

nä en vettig funktion speciellt i en elbil.
Citera
2019-10-01, 23:03
  #27
Medlem
Arktizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Det talas så gott inom miljörörelsen om att plastkonsumtionen skall motarbetas och minskas.
Lite ironiskt att deras favoritbil mer eller mindre är uppbyggd av plast. Inte ens kaross-stommen i metall (med undantag för B-stolparna)!
Min 60-talsbil innehåller väl en tjugondel så mycket plast som en Tesla. "Rikemans-Trabant".

Förresten, är inte elbilars litiumbatterier oerhört svårsläckta vid brand? Eller har jag fått det om bakfoten?
Jo, börjar en sån jävel att brinna så kan det ta flera timmar innan man får bukt med skiten.
Dessutom bildar ett brinnande litiumbatteri otroligt giftig rök som är livsfarlig att få i sig, många gånger värre än "vanlig" brandrök som uppstår vid brand av ett bensindrivet fordon.

Lägg till att en elbil tar mer på miljön genom sin tillverkning än vad en bensindriven bil gör under sin livstid, samt att utgångna litiumbatterier är en kraftig miljöfara som man inte vet än vad man ska göra åt.

Elbilar är vår tids största miljöbov. Man vad gör det när du får GODHETSPOÄNG för att du kör "kliiimaaaatsmart".

https://m3.idg.se/2.1022/1.702617/an...nte-kopa-elbil
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...for-brandkaren
https://tidningenelektrikern.se/2019...der-i-elbilar/
Citera
2019-10-02, 01:12
  #28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Det talas så gott inom miljörörelsen om att plastkonsumtionen skall motarbetas och minskas.
Lite ironiskt att deras favoritbil mer eller mindre är uppbyggd av plast. Inte ens kaross-stommen i metall (med undantag för B-stolparna)!
Min 60-talsbil innehåller väl en tjugondel så mycket plast som en Tesla. "Rikemans-Trabant".

Förresten, är inte elbilars litiumbatterier oerhört svårsläckta vid brand? Eller har jag fått det om bakfoten?
Är karosstommen av plast? Källa till det tack. Eller nä, skit i det för du har fel. Stomme är av aluminium med bottenplatta delvis av titan vilket är metaller. Plus lite stål i vissa delar. Skriv inte en massa dynga som du inte har en aning om.

Dessutom vore det inte ett djävla dugg ironiskt miljömässigt om de nu hade varit gjorda av plast så du har fel i det med. Det är inget miljöproblem med plast på rätt ställe.
Citera
2019-10-02, 16:32
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Det talas så gott inom miljörörelsen om att plastkonsumtionen skall motarbetas och minskas.
Lite ironiskt att deras favoritbil mer eller mindre är uppbyggd av plast. Inte ens kaross-stommen i metall (med undantag för B-stolparna)!
Min 60-talsbil innehåller väl en tjugondel så mycket plast som en Tesla. "Rikemans-Trabant".

Förresten, är inte elbilars litiumbatterier oerhört svårsläckta vid brand? Eller har jag fått det om bakfoten?


Jag har _aldrig_ haft en bil med så lite synlig plast som min Model S. Låter konstigt att de istället använt en massa plast till bärande konstruktion där man inte ser det.

Batterierna är svårsläckta. Men det är en bensinbil med full tank också. Fan, de flesta bilar som tuttas på i förorterna ser ut att bli helt utbrända.
Citera
2019-10-02, 16:42
  #30
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Det kanske snarare är så att allt som händer med tesla oavsett blir rubriker i tidningen och i övrigmedia.
Börjar man nysta i andra bilmärken brinner de säkert lika ofta, men ingen skriver om det.
Korrekt. Det är tydligen stort nyhetsvärde i att en enstaka elbil brinner. När det händer andra bilar, hamnar de bara i lokalnyheterna.
i 2005 brann 8000 bilar: http://www.bilsport.se/artikel/over-...sakrare-bilar/
Varav ca. 1000 var anlagda.
Citera
2019-10-02, 17:17
  #31
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag har _aldrig_ haft en bil med så lite synlig plast som min Model S. Låter konstigt att de istället använt en massa plast till bärande konstruktion där man inte ser det.

Batterierna är svårsläckta. Men det är en bensinbil med full tank också. Fan, de flesta bilar som tuttas på i förorterna ser ut att bli helt utbrända.
Är inte i stort sett hela inredningen plast? Eller "veganläder" som det heter på marknadsföringsspråk.

Tveksamt om klädseln påverkar brandförloppet. Alcantara används inom motorsport för lätt vikt och flamsäkerhet. Skulle det förhundra en stolsbrand i en vanlig bil också eller är det specialbehandlade matrial inom motorsport?
Citera
2019-10-02, 20:11
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Är inte i stort sett hela inredningen plast? Eller "veganläder" som det heter på marknadsföringsspråk.

Tveksamt om klädseln påverkar brandförloppet. Alcantara används inom motorsport för lätt vikt och flamsäkerhet. Skulle det förhundra en stolsbrand i en vanlig bil också eller är det specialbehandlade matrial inom motorsport?

På sätt och vis. Men det är ju inte så mycket. Är ganska tunt. Känns och ser inte ut som plast iaf. Jag har vita säten och körde ner till Spanien. Vi hade upp över 40 grader ibland. Kändes hela tiden luftigt och svalt. Svettades knappt något. Magiskt!

Ps. Alcantara är ju också plast.
Citera
2019-10-03, 16:49
  #33
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=CUgbmCSmSNY&t=

krockar man en tesla så kan dessa hända med några celler(gäller alla elbilar utom dom med metal hydrid celler.), hur många celler har dom?
Citera
2019-10-05, 20:17
  #34
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är väl inte så konstigt att vi tar upp det då sätesvärmen kan vara på utan att någon sitter där på åtminstone några vanliga bilar. Jag ser dessutom inte 9-5 som direkt antik. Är inte detta möjligt på några bilar av årets modell menar du?

Ok att sätesvärmen ska stängas av på Teslan om ingen sitter där men mer fantastiska fel har du säkert hört talas om än en värmeslinga som inte stängs av för att ingen sitter i stolen. När en trasig glödlampa till backljuset kan få varvräknaren att löpa amok (vilket jag råkat ut för) så känns detta som en väldigt begriplig sak, särskilt på en bil som har mer elektronik än vad jag anser hälsosamt.
Visst kan det bli fel så att värmen inte slås av, men den ska ändå inte sätta sätet i brand.

Men jag kan ge mig fan på att Tesla inte nöjer sig med en enkel termostat utan värmen ska styras med 4000 rader kod, vari en morgontrött programmerare tappat bort en variabel.
Citera
2019-10-05, 22:16
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Visst kan det bli fel så att värmen inte slås av, men den ska ändå inte sätta sätet i brand.
Kräver ju som sagt dubbelfel. Funktionen som stänger av värmeslingan skall vara sönder på samma bil som har en värmeslinga som fattar eld. Det får i alla fall mig att tvivla på värmeslingan som brandorsak.

Citat:
Men jag kan ge mig fan på att Tesla inte nöjer sig med en enkel termostat utan värmen ska styras med 4000 rader kod, vari en morgontrött programmerare tappat bort en variabel.
Dock ett fel som borde upptäckas vid testning. Troligare att sensorn som känner av om det sitter en passagerare i sätet ger felaktig signal, men om signalen går till en central dator så borde ett sådant fel även ge andra felsymptom, som att bilen börjar gnälla över att passageraren inte använder säkerhetsbälte.

Brandorsaken skulle lika gärna kunna vara en telefon som låg i sätet med laddsladden ansluten eller något helt annat.
Citera
2019-10-05, 23:58
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Visst kan det bli fel så att värmen inte slås av, men den ska ändå inte sätta sätet i brand.

Men jag kan ge mig fan på att Tesla inte nöjer sig med en enkel termostat utan värmen ska styras med 4000 rader kod, vari en morgontrött programmerare tappat bort en variabel.
Morgontrött? Försök med frusen. Vad kallt det är idag! Nu skruvar jag upp värmen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback