2019-10-12, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Har inte något superkoll på SMM precis. Du kan använda det för att helt oberoende av operativsystem ge processorn instruktioner, ofta assembler.
SMM är väl de egentligen enklaste sättet för en person att komma stänga av exempelvis secure boot, vilket gör att även om boot loader ser pajad ut, så kör ändå OS:et igång.

Klart det finns nivåer ända ned till hårdvaran, och säger inte att jag kan mer än någon, men står fortfarande fast vid att det lättaste är att blåsa flash på bios, om det nu skulle ha med det att göra.

Har du google'a och läst rakt ifrån Wikipedia nu igen!?
Citera
2019-10-12, 01:26
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmIMrQ
Har du google'a och läst rakt ifrån Wikipedia nu igen!?
Inte precis. Läst lite om det under utbildning.
Citera
2019-10-12, 01:48
Medlem
Citat:
Inte precis. Läst lite om det under utbildning.

Ja, sluta låt som ett uppslagsverk om du kan något om saken. Du har ju förnekat att du sett assembler-kod för BIOS så din trovärdighet när det gäller SMM smäller ju inte högt direkt.
Senast redigerad av AmIMrQ 2019-10-12 kl. 01:48. Anledning: autocorrect
Citera
2019-10-12, 01:55
Medlem
"Lie by omission" är förovrigt facktermer, när man inte ger tillfredsställande svar på direkta frågeställningar.
Citera
2019-10-12, 02:06
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Du har ju förnekat att du sett assembler-kod för BIOS
Vart förnekade jag det?
Och vad då assembler-kod för BIOS? Det är typ alltid generisk assemblerkod för BIOS, då den ska passa till fler arkitekturer. Dessutom är det inte alls lika vanligt att BIOS är skrivet i assembler längre, utan mer vanligt är C.
Citera
2019-10-12, 02:16
Medlem
Citat:
Vart förnekade jag det?
Och vad då assembler-kod för BIOS? Det är typ alltid generisk assemblerkod för BIOS, då den ska passa till fler arkitekturer. Dessutom är det inte alls lika vanligt att BIOS är skrivet i assembler längre, utan mer vanligt är C.

Gör du bort dig ytterligare, kom an och inte ha laddat pysen brukade min far säga ibland; och detta är ett av de få tillfällen jag kan föra över det till en 3e part utan att verka allt för spydig.

Finns fina och vackra CPU-arikteturer som är extremt ortogonala etc där BIOS inte ens finns som begrepp; men inte det vi avhandlar.

Och det vette tusan om du kollat något på t ex coreboot och begripit dig på den koden, fortfarande extremt mkt som måste göras i assembler för x86; t ex om jag nämner A20 så har du antagligen inte en aning om vad jag refererar till. (Sluta google'a "A20" nu.)

Ytterligare ett fall av "ljug med utlämnande detaljer" som jänkarna säger.

Vore trevligt om du kunde bemöta min kritik sakligt eller erkänna det faktum att du inte kollat på properitär assembler-kod för BIOS; istället fortsätter du att haspla ur dig utan-till-läxor och undviker sakfrågan.
Senast redigerad av AmIMrQ 2019-10-12 kl. 02:19. Anledning: stavfel
Citera
2019-10-12, 06:39
Medlem
Men, slå era kloka huvuden ihop och försök hjälp snubben istället för att bråka <3
Citera
2019-10-12, 08:31
Medlem
I powershell kan du logga så fort en fil ändras se till exempel https://stackoverflow.com/questions/...ith-powershell och länkar däri. (Obs exemplen där är lite kassa för de övervakar en speciell fil men man kan lika gärna slänga in C: och Recurse-flagga)

Du kan också ladda ner program från windows sysinternals så kan du lättare hitta vilka program som ändrar vad.
Senast redigerad av trekantshatt 2019-10-12 kl. 08:36.
Citera
2019-10-12, 09:53
Medlem
Jag rekommenderar att du ställer frågan i sweclockers forum också

https://www.sweclockers.com/forum

Dom är riktigt duktiga på att hjälpa
Citera
2019-10-12, 10:55
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Gör du bort dig ytterligare, kom an och inte ha laddat pysen brukade min far säga ibland; och detta är ett av de få tillfällen jag kan föra över det till en 3e part utan att verka allt för spydig.

Finns fina och vackra CPU-arikteturer som är extremt ortogonala etc där BIOS inte ens finns som begrepp; men inte det vi avhandlar.

Och det vette tusan om du kollat något på t ex coreboot och begripit dig på den koden, fortfarande extremt mkt som måste göras i assembler för x86; t ex om jag nämner A20 så har du antagligen inte en aning om vad jag refererar till. (Sluta google'a "A20" nu.)

Vore trevligt om du kunde bemöta min kritik sakligt eller erkänna det faktum att du inte kollat på properitär assembler-kod för BIOS; istället fortsätter du att haspla ur dig utan-till-läxor och undviker sakfrågan.
Okej. Du vinner
Citera
2019-10-12, 12:05
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:

Jag säger bara vad jag vet utifrån mina erfarenheter. Erkänner absolut att jag inte har någon vidare koll på vad A20 är. Har aldrig i större utsträckning heller kollat särskild kod för bios.

Antar att så nära jag kommit det är att bygga en kernel och skriva boot-sektor-kod för att starta denna. Det här var skrivet med Netwide Assembler. Vet inte hur långt det är kvar för att hamna på kod för BIOS eller hur annorlunda denna skulle kunna se ut. Tycker det är väldigt intressant i alla fall.

... är väl lite fel forum för det här ändå antar jag.
Senast redigerad av Fancyfruit 2019-10-12 kl. 12:08.
Citera
2019-10-12, 16:24
Medlem
Citat:
Jag säger bara vad jag vet utifrån mina erfarenheter. Erkänner absolut att jag inte har någon vidare koll på vad A20 är. Har aldrig i större utsträckning heller kollat särskild kod för bios.

Antar att så nära jag kommit det är att bygga en kernel och skriva boot-sektor-kod för att starta denna. Det här var skrivet med Netwide Assembler. Vet inte hur långt det är kvar för att hamna på kod för BIOS eller hur annorlunda denna skulle kunna se ut. Tycker det är väldigt intressant i alla fall.

... är väl lite fel forum för det här ändå antar jag.

A20 är iaf address-linje 20 på 80386 och nyare Intel CPUer och används för bakåtkompabilitet med tidigare CPUer, lite enkelt sammanfattat. Iaf för att gå in protected mode så måste man slå på den och det kan antingen göras av BIOS/EFI eller tidigt i bootprocessen.

Att skriva bootsector-kod är onekligen intressant och inte helt trivialt ska medges. För att inte nämnas dagens DMA-initialisering som verkar vara rena rama Voodoo på x86 (medger att jag inte vet lika mkt som jag önskar om ämnet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in