2019-10-10, 18:57
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fancyfruit
Blir dyrt det här

Det blir det, har man en kunskapsbank oj ursäkta kunskapsbrist så är det lätt hänt att man delger sådan här smörja.
Citera
2019-10-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Gör dig av med alla gamla enheter. Köp ny dator, ny router, ny telefon. Det första du gör med datorn är att uppdatera windows, sedan ladda ner AVG eller annat standard gratis antivirusprogram. Ladda INTE ner fucking zonealarm eller annat knas. Sätt på windows update.

Tadaa, problemet löst, inga virus, inga problem, inget knas sker längre
Ännu bättre! Släng ut Windows, kör Iphone eller Sailfish, släng in Qubes på datorn. Köp en router av OVPN, osv.
Citera
2019-10-10, 21:37
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420FourTwenty
Ännu bättre! Släng ut Windows, kör Iphone eller Sailfish, släng in Qubes på datorn. Köp en router av OVPN, osv.
Hjälper väl dock inte med VPN när attacken inte är riktad?
Citera
2019-10-11, 14:45
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectus
https://www.youtube.com/watch?v=ZkBTABqSMT8

Intressant virus som lägger sig i Bios o skulle kunna förklara varför det hela tiden finns en backdoor.
Du skulle ju kunna titta på HP Elitbook serie med diverse "HP Sure" skydd om du ska byta dator, men de kommer med ett pris.
Citera
2019-10-11, 14:52
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Du skulle ju kunna titta på HP Elitbook serie med diverse "HP Sure" skydd om du ska byta dator, men de kommer med ett pris.
Skulle snarare föreslå en Chromebook eller dator med Windows 10 S för TS. De är enklare att hantera, och finns färre sätt för honom att gråta ut över. Inga ikoner som ändras t.ex.
Citera
2019-10-11, 16:15
Medlem
Har aldrig förstått det där med att gå och köpa nya datorer bara för något litet skitvirus...?

Jag kan rekommendera att ladda ned och fixa (via en dator som inte är infekterat) någon Live USB/DVD med antivirus/malware/rootkits etc, typ "Comodo Rescue Disk" eller liknande och boota den på din dator och kör scans.

Vart laddar du ner dina Windows ISO filer? Någon random sida på nätet eller direkt från Microsoft (det är gratis)?
I värsta fall ladda ned från Microsoft, installera utan att ha internet anslutet, (enbart mus och tangentbord) samt ha installationerna till program färdigt på USB så du inte behöver ansluta för att ladda ned dem.

Kan passa på att rekommendera Comodo Internet Security istället för ZoneAlarm, AVG, ESET etc :P
Även HitmanPro Alert är rätt grymt.
Citera
2019-10-11, 19:00
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScrappyMcFiddle
Har aldrig förstått det där med att gå och köpa nya datorer bara för något litet skitvirus...?

Jag kan rekommendera att ladda ned och fixa (via en dator som inte är infekterat) någon Live USB/DVD med antivirus/malware/rootkits etc, typ "Comodo Rescue Disk" eller liknande och boota den på din dator och kör scans.

Vart laddar du ner dina Windows ISO filer? Någon random sida på nätet eller direkt från Microsoft (det är gratis)?
I värsta fall ladda ned från Microsoft, installera utan att ha internet anslutet, (enbart mus och tangentbord) samt ha installationerna till program färdigt på USB så du inte behöver ansluta för att ladda ned dem.

Kan passa på att rekommendera Comodo Internet Security istället för ZoneAlarm, AVG, ESET etc :P
Även HitmanPro Alert är rätt grymt.
Hjälper inte om det nu är så att skiten kommer in genom BIOS.
Senast redigerad av Fancyfruit 2019-10-11 kl. 19:06.
Citera
2019-10-11, 23:37
Medlem
Citat:
Hjälper inte om det nu är så att skiten kommer in genom BIOS.

Oj, du har inte hängt med på många år hör jag. Finns mer djupgående tekniker som jag med risk för att out'a mig inte tänker avslöja.
Citera
2019-10-12, 00:43
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmIMrQ
Oj, du har inte hängt med på många år hör jag. Finns mer djupgående tekniker som jag med risk för att out'a mig inte tänker avslöja.
Skulle jag väl säga att jag gjort. Djupgående tekniker?
Det enda säkra sättet skulle vara att re-flasha BIOS helt. För att inte tala om annan infekterad kringliggande utrustning.
Citera
2019-10-12, 00:46
Medlem
Citat:
Skulle jag väl säga att jag gjort. Djupgående tekniker?
Det enda säkra sättet skulle vara att re-flasha BIOS helt. För att inte tala om annan infekterad kringliggande utrustning.

Okey... du talar som om du har pluggat till PC-samordnare 1985 (och det finns en hel drös inkompetenta människor som gjort det).

Men gör en enkel utläggning om SMM på Intel-processorer, och kan du inte göra det så kanske du inte är rätt person att prata om dylika saker.
Senast redigerad av AmIMrQ 2019-10-12 kl. 01:07. Anledning: stavfel
Citera
2019-10-12, 01:05
Medlem
Känns lite som hammaren på spiken där, finns få personer som ens känner till en sån gammeldags sak som SMM som mer eller mindre blev "x86-standard" 1996. Välkommen in matchen, men kan du inte skriva polymorfiska virus, bakdörrar för BIOS (och jag tror du till skillnad ifrån mig aldrig sett BIOS-källkod eller reflekterat över vissa buggar i den), hittat på nya sätt rootkita SMM och ta över BIOS den vägen, jag är övertygad att du är en av Jörgen Städjes Sancho Panza, grav inkompetens klumpar sig nämligen.
Senast redigerad av AmIMrQ 2019-10-12 kl. 01:06. Anledning: autocorrect
Citera
2019-10-12, 01:19
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmIMrQ
Okey... du talar som om du har pluggat till PC-samordnare 1985 (och det finns en hel drös inkompetenta människor som gjort det).

Men gör en enkel utläggning om SMM på Intel-processorer, och kan du inte göra det så kanske du inte är rätt person att prata om dylika saker.
Har inte något superkoll på SMM precis. Du kan använda det för att helt oberoende av operativsystem ge processorn instruktioner, ofta assembler.
SMM är väl de egentligen enklaste sättet för en person att komma stänga av exempelvis secure boot, vilket gör att även om boot loader ser pajad ut, så kör ändå OS:et igång.

Klart det finns nivåer ända ned till hårdvaran, och säger inte att jag kan mer än någon, men står fortfarande fast vid att det lättaste är att blåsa flash på bios, om det nu skulle ha med det att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in