2019-09-30, 07:45
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men jag har också en fråga till dig som admin här. Vad fyller egentligen 18-årsgränsen för funktion? Jag har iaf trott att det på något sätt skulle handla om att admins och ägare ville ha iaf något sorts vuxet klimat diskussionsklimat här. Om inte, vad är egentligen poängen?

Åldersgränsen infördes tidigare av juridiska skäl, men när detta inte längre behövdes så ansåg jag ändå att den borde vara kvar. För att behålla kvalitetsnivån. Det finns många som är under 18 år som klarar av att debattera på en hög nivå. Greta är väl ett bra exempel. Men innehållet och reglerna på Flashback är skapade efter att alla förväntas vara 18 år. Det blir mindre problematiskt att diskutera ämnen som rökheroin och pedofili om ingen är yngre än 18 år.

Det finns ingen garanti för att de som är medlemmar verkligen är 18 år. Men när vi upptäcker dem så stängs de av, med stöd av regel 2.02. (intellektuellt minderårig) och 2.03. (åldersgräns 18 år).

admin
Citera
2019-09-30, 07:54
Medlem
Itons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det går inte att göra så mycket åt problemet tyvärr.
Förr satt dom på busshållplatser, sinnessjukhus osv. Idag skriver dom ogenomtänkta obsceniteter på flashback.

Visst skulle man kunna kräva en viss verkshöjd på inläggen men idioterna har oändligt med energi och tid, det har inte moderatorerna.
Flashback idag är inte vad det var för 20 år sedan.

Det är lite den typen av ogenomtänkta inlägg, som dessutom ofta saknar empati som bidrog till att den där killen tog självmord för ett tag sen.
Citera
2019-09-30, 08:07
Medlem
En liten fråga till alla Gretaförsvarare, hur kan det vara okej att hata invandrare så pass mycket som det görs, men när det kommer till en vit, svensk tjej är det hemskt och ska förbjudas?
Citera
2019-09-30, 10:51
Medlem
Jofs avatar
Bra att det har blivit en rätt inträngande diskussion om hat och Flashback. Med Gretahatet som exempel.
Vet inte riktigt vad jag kan dra för slutsatser av den. Kanske att Flashback tillåter hatkommentarer. Så länge de inte övergår i konkreta hot.
Sen att det är upp till var och en att reagera mot dessa hot.
Fortfarande är det oklart för mig vilken juridisk lagstiftning som Flashback lyder under. Med tanke på var servrarna ligger bl a.
Citera
2019-09-30, 11:28
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag anser inte att mitt inlägg är Reductio ad Hitlerum.
Men eftersom jag är stark motståndare till argumentationsfel, så vill jag ändå kommentera saken.

Den som blir utsatt för argumentationsfel har i regel ett intellektuellt övertag. När debattmotståndaren måste använda argumentationsfel så har du mer eller mindre vunnit diskussionen. Det är ungefär som med lögner. Börjar någon ljuga så förlorar personen sin trovärdighet. Det blir väldigt svårt att bygga upp sin trovärdighet efteråt.

Jag nämnde inte Trump, Hitler och Stalin i syfte att flytta fokus, eller för att legitimera något som skrivits om Greta. Däremot så ville jag uppmärksamma att ifall någon är en offentlig person så bör man också acceptera att vissa kan vara kritiska. Jag anser inte att vi ska ha lägre takhöjd i debatten när det gäller Greta än i debatten kring Trump.

Personligen så föredrar jag saklig kritik, men kan samtidigt även uppskatta satir. En betydande del av den satir som gjorts kring Trump är betydligt grövre än det "hat" som nu riktats mot Greta. För mot Trump finns det verkligen ett hat. Jag tycker detta är logiskt. Jag tycker inte att det ska vara förbjudet att hata Trump. Det vore därför konstigt om vi samtidigt förbjöd kritik mot Greta.

Orsaken till att jag nämner Trump är att jag misstänker att vissa som motsätter sig "hatet" mot Greta, är samma personer som senare även öppet "hatar" Trump. De motsätter sig hat mot personer dig gillar, men har samtidigt inga problem med att hata andra personer och grupper i samhället.

admin
Nu la jag ju iofs till "skämt åsido", så jag tycker nog att du överreagerar lite nu. Själv tycker jag att beskyllningar om argumentationsfel kan missbrukas, och att seriösa sådana *alltid* måste kunna motiveras, speciellt när detta efterlyses. Den som säger t ex Reductio ad Hitlerum har inte automatiskt rätt bara för att han säger så, utan kan ju också t ex bara ha missuppfattat den andra.

Ang Greta och tRump:

Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsElectric
Är det någon skillnad på det spottande fräsande hat mot Trump som du uttrycker i andra trådar, jämfört med det mycket mildare hat mot Greta som har setts?
Greta är 16 år och har inte ens rätt att själv bemöta kritik mot henne på Flashback. Moscow bitch tRumps mentala ålder är nog iofs lägre än Gretas, men han är ändå just nu världens mäktigaste man som t ex kan starta ett kärnvapenkrig. Och eftersom engelska är ett godkänt språk på Flashback kan han ju om han vill använda en del av sin twittertid till att försvara sig mot t ex mig på Flashback.

Så nej, de är nog inte riktigt på jämförbar nivå.

F ö roas jag mest av allt jag gör på Flashback, vare sig det handlar om att dela med mig av mina expertkunskaper i fysik om t ex svarta hål, eller om att debunka foliehattar i t ex Q-tråden. Vill man verkligen kunna bedöma en person när det gäller t ex humör, måste man mötas IRL. Projicera inte den egna ilskan på andra.
Citera
2019-09-30, 11:30
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Å andra sidan; den gamle diktaturkramaren Pierre Schori gillar inte en journalists frågor och låter kalla på polisen, som kör iväg mannen och upprättar en anmälan om ofredande: Invandringskritisk journalist gripen på Bokmässan

Det är följden av att inte ha yttrandefrihet.
Citera
2019-09-30, 12:52
Administrator
admins avatar
Citat:
Nu la jag ju iofs till "skämt åsido", så jag tycker nog att du överreagerar lite nu.

Jag är medveten om att det var ett skämt, men jag tyckte ändå att det var viktigt att kommentera.

Citat:
Själv tycker jag att beskyllningar om argumentationsfel kan missbrukas, och att seriösa sådana *alltid* måste kunna motiveras, speciellt när detta efterlyses. Den som säger t ex Reductio ad Hitlerum har inte automatiskt rätt bara för att han säger så, utan kan ju också t ex bara ha missuppfattat den andra.

Men är det verkligen ett argumentationsfel om det handlar om ett missförstånd.
Jag tror att vi är av ungefär samma åsikt här.
Det finns givetvis en gråskala, men i korthet så anser jag att den som använder sig av argumentationsfel hamnar i ett intellektuellt underläge. Ungefär som när någon ljuger.

admin
Citera
2019-09-30, 13:01
Administrator
admins avatar
Citat:
Greta är 16 år och har inte ens rätt att själv bemöta kritik mot henne på Flashback. Moscow bitch tRumps mentala ålder är nog iofs lägre än Gretas, men han är ändå just nu världens mäktigaste man som t ex kan starta ett kärnvapenkrig. Och eftersom engelska är ett godkänt språk på Flashback kan han ju om han vill använda en del av sin twittertid till att försvara sig mot t ex mig på Flashback.

Så du menar att de som är under 18 år inte ska få kritiseras?
Eftersom de inte får vara medlemmar på Flashback.

Ska det även vara förbjudet att diskutera medlemmarna i Black Cobras undergruppen Black Scorpions? Där medlemmar är mellan 14 och 17 år.

(FB) Vad har vi för kändisar i Black Scorpions?

Greta är en offentlig person, och som offentlig person kan man även komma att bli kritiserad. Alternativet vore propaganda. Där bara positiva åsikter var tillåtna.

admin
Citera
2019-09-30, 13:05
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bra att det har blivit en rätt inträngande diskussion om hat och Flashback. Med Gretahatet som exempel.

Mycket snack och lite verkstad. Jag har inte noterat något Gretahat på Flashback.
En åsikt som jag uppenbarligen inte är ensam om.

(FB) Dagens Nyheter: Hatet mot Greta Thunberg finns inte på Flashback

Sluta att vara så lättkränkt.

admin
Citera
2019-09-30, 13:13
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Mycket snack och lite verkstad. Jag har inte noterat något Gretahat på Flashback.

admin

En märklig uppfattning du har. Att inte Greta utsätts för hat här. Skribenter både här och annorstädes delas upp i kategorierna Gretahatare och Gretaälskare (haters and lovers). Men skit samma.

Vad säger du om min fråga tidigare:
Vilken juridisk lagstiftning som Flashback lyder under. Med tanke på var servrarna ligger bl a.
Citera
2019-09-30, 18:21
Medlem
Citat:

admin

Hehehe. Eh, what?
Du har inte noterat något Gretahat och ger DN som referens?
Det här är som uppåtnedvändahuset(yes, ett påhitt av mig) på Liseberg.

Tackar ödmjukast.

(Vänligen sammankoppla ej mig med nedanstående inlägg, jag tillhör ej någon hatgrupp)
Senast redigerad av Forgiveness 2019-09-30 kl. 18:43.
Citera
2019-09-30, 19:53
Medlem
Citat:

F ö roas jag mest av allt jag gör på Flashback, vare sig det handlar om att dela med mig av mina expertkunskaper i fysik om t ex svarta hål, eller om att debunka foliehattar i t ex Q-tråden. Vill man verkligen kunna bedöma en person när det gäller t ex humör, måste man mötas IRL. Projicera inte den egna ilskan på andra.

Aha, så det är ok när du gör det.

Du har verkligen inte gjort ett bra jobb i Q-tråden. SnakePlissken är den enda som gör ett bra jobb där. Oavsett om jag håller med honom eller inte så är han alltid saklig och fokuserad på fakta. Du har ju raserat din trovärdighet genom att yttra så mycket blint hat. Du är så ohämmat hatisk mot Trump att inget du skriver om vare sig Q eller DJT går att ta på allvar. Varför använder du inte samma neutrala förhållningssätt som fysik kräver, när du diskuterar annat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback