• 1
  • 2
2019-09-24, 17:49
Medlem
Jag har tentan snart.
Finns ganska mycket saker att läsa och nu läser jag presentation och gamla tentor om Operativsystem.
Jag förstår nästan allt som måste jag veta förutom Virtualisering.
Försökte läsa många engelska sajter och inlägg för att förstå begreppen
Men pga mitt engelska förmåga förstår jag inte vad innebär Virtualisering.
Kan någon förklara mig lite vad innebär virtualisering?
Citera
2019-09-24, 17:53
Medlem
Negressdrottningens avatar
Vad låter det som?
Citera
2019-09-24, 17:56
Medlem
Enzymes avatar
Finns massa på till exempel wiki. Sök latmask.
Citera
2019-09-24, 18:06
Medlem
Virtualisering är vad det låter som, det är virtuellt. En virtuell dator är en dator som är virtuell, d.v.s. det behövs en dator för att den virtuella datorn ska fungera, en virtuell dator i en fysisk dator, eller en virtuell dator i en virtuell dator i en fysisk dator (nested virtualization).
Citera
2019-09-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Finns massa på till exempel wiki. Sök latmask.
Jo i wikipedia står en teknik att fördela en enda dators resurser, ofta CPUn, till flera samtidiga tillämpningar

men förstår inte riktigt vad menar det när man tolkar om operativsystem.
Varför virtualisera?
Citera
2019-09-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Virtualisering är vad det låter som, det är virtuellt. En virtuell dator är en dator som är virtuell, d.v.s. det behövs en dator för att den virtuella datorn ska fungera, en virtuell dator i en fysisk dator, eller en virtuell dator i en virtuell dator i en fysisk dator (nested virtualization).

Jag kommer ihåg lite lite om virtuella dator från gymnasiet. Computer in computer.
Men finns något typ som "Virtualiserad OS"? Har aldrig hört om det.
Frågar jag det eftersom nu repeterar jag Operativsystem och på en av de gamla tentor fanns frågor om virtualisering under rubriken Operativsystem.
Citera
2019-09-24, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASDFNASOFJAW
Jag kommer ihåg lite lite om virtuella dator från gymnasiet. Computer in computer.
Men finns något typ som "Virtualiserad OS"? Har aldrig hört om det.
Frågar jag det eftersom nu repeterar jag Operativsystem och på en av de gamla tentor fanns frågor om virtualisering under rubriken Operativsystem.
Kolla upp Virtualbox eller Windows Sandbox om du vill se virtualiserat OS in action.
Citera
2019-09-24, 21:49
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASDFNASOFJAW
Varför virtualisera?
En rigg (hårdvara) kan virtualisera flera datorer med olika operativsystem. Har man två riggar så kan man få allt redundant, en maskin kan dö helt och alla virtuella maskiner fortsätter tugga på (flyttas automatiskt till backup-riggen sömlöst).
Citera
2019-09-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
En rigg (hårdvara) kan virtualisera flera datorer med olika operativsystem. Har man två riggar så kan man få allt redundant, en maskin kan dö helt och alla virtuella maskiner fortsätter tugga på (flyttas automatiskt till backup-riggen sömlöst).
Hur ska det gå till? Vart ligger servrarna? Då behövs ju en tredje server.

TS: En virtuell dator är nästan alltid en dator med ett operativsystem som kör helt virtuellt. Istället för RAM-minnen (hårdvara) osv så är det virtuellt, påhittat, mjukvara.

Ett virtualiserat OS är ett operativsystem som kör i en virtuell maskin.
Citera
2019-09-24, 22:28
Medlem
tremades avatar
Citat:
Hur ska det gå till? Vart ligger servrarna? Då behövs ju en tredje server.
Man har en tredje simpel burk som agerar kontrollant. Kolla upp VMware och vMotion. Hårddisk körs med fördel på ett SAN i en sådan rigg.
Citera
2019-09-25, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Man har en tredje simpel burk som agerar kontrollant. Kolla upp VMware och vMotion. Hårddisk körs med fördel på ett SAN i en sådan rigg.
Jaha som Hyper-Vs replikering?
Citera
2019-09-25, 13:20
Medlem
tremades avatar
Citat:
Jaha som Hyper-Vs replikering?
Kan inte Hyper-V alls

Men det verkar ju bli mer och mer populärt, kanske blir tvungen förr eller senare att lära mig det också.
Senast redigerad av tremade 2019-09-25 kl. 13:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in