2019-09-22, 03:54
Medlem
bl1nks avatar
Trodde först att det var ett förslag från Vänsterpartiet. Men nu föreslår Moderaterna att man ska utreda detta.

https://www.dn.se/debatt/utred-om-st...-och-sjukvard/ (paywall)
https://www.expressen.se/nyheter/m-u...ar-for-varden/
Citat:
Vi vill nu se över hur svensk hälso- och sjukvård ska styras och fungera. Inför höstens partistämma föreslår vi bland annat att det utreds om staten ska ta över delar av ansvaret för hälso- och sjukvården för att få ökad jämlik vård.

Vad tycker folk om förslaget? Kan partierna komma överens om detta eller något på vägen? Är det bara sjukvården? Hur ser det ut med t.ex skolan.

Citat:
Konjunkturen förväntas vända ned snart, och då kommer det att krävas tydliga prioriteringar. Därför bör även hälso- och sjukvårdens långsiktiga finansiering ingå i det breda utvecklingsarbetet och organiseras på ett sätt som säkerställer att varje skattekrona används effektivt.

Kommer den privata sjukvården attt kunna konkurera med staten? Varför är den kommunala & regionala sjukvården en minusaffär?
Senast redigerad av bl1nk 2019-09-22 kl. 04:07.
Citera
2019-09-22, 07:40
Medlem
Sooks avatar
Uffe är inte så brilliant alltid. Han har en tendens att inte vilja samarbeta det minsta med regeringen och kommer gärna med förslag som bygger på att man kan kritisera regeringen snarare än att vara konstruktiva. Så varför skulle moderaterna vilja förstatliga något de kämpat för att privatisera? Jo för att sossarna inte kommer gå med på det.
Citera
2019-09-22, 08:03
Medlem
Jag börjar bli sjukt trött på moderata utspel, de gör 2-3 stycken i veckan nu och varje gång det kommer ett nytt puttar det bort det förra som kom tre dar tidigare ur folks minne. Det finns ju inget regeringsalternativ. Om alliansen hade existerat och den hade pendlat mellan 48-52% i stöd hade det känts mer relevant. M+KD har i dagsläget 25,3% tillsammans enligt poll of polls, S+MP+C+L+V har 52%. Går man ihop med SD - okej, fine, 46% tillsammans, då är det match igen. Men utan ett regeringsalternativ är M bara musen som röt, ett ensamt 18%-parti som av svårbegriplig anledning vill kalla till pressträff varje dag för att meddela sina senaste dagdrömmar om söndagsöppet på systemet eller reklam i public service... man bara: Jaha? Intresseklubben noterar.
Citera
2019-09-22, 08:12
Medlem
Jag känner inte till något motargument och ingen har presenterat något motargument.

Annat än det sedvanliga irrelevanta sekteristiskta partisvamlet som inte har ett piss med frågan att göra, såklart. ”Det Gudomliga Partiet är bäst”, ”Ondskans Parti är dumma”, ”Jag har kommit på en konspirationstoeri om De Andra”, ”Mätningarna visar på något sätt att Mitt Parti går bra, alltså är jag duktig”, ”Den Store Ledaren kanske tar avstånd från/håller med Den Andra Sidan i den här frågan, så då tycker jag också så” . Släng in några uttjatade domedagsprofetior som flyter in på något annat ämne (gissa vad) så har vi det överstökat.

Därmed känner jag endast till argument för att det bör utredas, så jag är hittills positivt inställd. Tummen upp!

Jag tror att centralisering kan effektivisera saker i de flesta fall, eftersom decentralisering ofta innebär att flera personer måste göra samma arbete på olika håll.

Citat:
Varför är den kommunala & regionala sjukvården en minusaffär?
”Minusaffär”? Öhm... För att syftet inte är att tjäna pengar på pantienterna..?

Syftet är att vi medborgare ska få vård. Det gäller alltså även om det hade varit billigare att skjuta någon som döende.

Därför är det en ”minusaffär”, och det är helt i sin ordning att det är det. Ingen (förutom kanske du) har förväntat sig någonting annat.

Jesus fuck, måste verkligen alla verkligen bete sig som några jävla sektmedlemmar?
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2019-09-22 kl. 08:42.
Citera
2019-09-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag börjar bli sjukt trött på moderata utspel, de gör 2-3 stycken i veckan nu och varje gång det kommer ett nytt puttar det bort det förra som kom tre dar tidigare ur folks minne. Det finns ju inget regeringsalternativ. Om alliansen hade existerat och den hade pendlat mellan 48-52% i stöd hade det känts mer relevant. M+KD har i dagsläget 25,3% tillsammans enligt poll of polls, S+MP+C+L+V har 52%. Går man ihop med SD - okej, fine, 46% tillsammans, då är det match igen. Men utan ett regeringsalternativ är M bara musen som röt, ett ensamt 18%-parti som av svårbegriplig anledning vill kalla till pressträff varje dag för att meddela sina senaste dagdrömmar om söndagsöppet på systemet eller reklam i public service... man bara: Jaha? Intresseklubben noterar.
M och KD vill väl visa att de existerar. Egentligen är det ointressant vad de tycker just nu. Det är tre år till valet. Det hör väl till spelet att M kritiserar regeringen för olika saker till exempel budgeten. Tänk om de var nöjda.

I och för sig kanske det vore bra med jämlik vård. Varför ska alla i Stockholm erbjudas viss provtagning när andra landsdelar inte erbjuds. Jag tänker på avföringsprov för tjocktarmscancer.
Citera
2019-09-22, 08:27
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Men vad ska de göra annars? Lägga sig ner och dö? De måste göra utspel och alliansen är ju körd. Det är M+ KD sedan kanske SD med passivt stöd mot resten. C och L har gått över till den mörka sidan. L är på väg att nyktra till men C går ju åt andra hållet. Så det kommer dröja 3 år till av vansinne innan det bli dags att välja igen. Då kommer förmodligen SD bli störst och bilda regering tillsammans med M och KD. Konstigt bara det eftersom SD är inte mycket höger egentligen.
Citera
2019-09-22, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men vad ska de göra annars? Lägga sig ner och dö? De måste göra utspel och alliansen är ju körd. Det är M+ KD sedan kanske SD med passivt stöd mot resten. C och L har gått över till den mörka sidan. L är på väg att nyktra till men C går ju åt andra hållet. Så det kommer dröja 3 år till av vansinne innan det bli dags att välja igen. Då kommer förmodligen SD bli störst och bilda regering tillsammans med M och KD. Konstigt bara det eftersom SD är inte mycket höger egentligen.
Klart att de måste visa sig vakna, men det måste ju finnas nåt mellanläge halvvägs mellan att lägga sig ner och dö och att gå all-in för världsrekordet i flest politiska utspel per dygn. Jag är inte den första som noterat hyperinflationen i moderata utspel. Hörde en podcast häromveckan där nån ledarskribent kallade M för ”utspelspartiet”. Var och varannan pushnotis jag får från media börjar med ”Moderaterna vill...”
Ger det utdelning ens? Medan Kristersson matat utspel som en sprinkler har Åkesson softat runt i en I♥Sölvesborg-T-shirt och mumsat pizza med extra sås och han ligger åtminstone 2% högre än M även i mer försiktiga mätningar.
Citera
2019-09-22, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Trodde först att det var ett förslag från Vänsterpartiet. Men nu föreslår Moderaterna att man ska utreda detta.

https://www.dn.se/debatt/utred-om-st...-och-sjukvard/ (paywall)
https://www.expressen.se/nyheter/m-u...ar-for-varden/

Vad tycker folk om förslaget? Kan partierna komma överens om detta eller något på vägen? Är det bara sjukvården? Hur ser det ut med t.ex skolan.

Kommer den privata sjukvården attt kunna konkurera med staten? Varför är den kommunala & regionala sjukvården en minusaffär?

Moderaterna vill ta ansvaret från landstingen och kanske de delar som kommunerna ansvar för. Utförandet vill de säkert lägga ut till 100% på privata aktörer.

Landsting utan sjukvårdsansvar då kan man i princip lägga ner landstingen. Det blir för lite kvar.

Tvinga fram storregioner i stället inga små landsting. Det skulle säkert innebära färre med större sjukhus. Men det faller på att alla vill ha sitt eget sjukhus. Det lärde vi av BB Sollefteå. Det folkliga motståndet på landet är starkt, Jävla Stockholmare allt är deras fel.

Landet utanför storstäderna vill ha allt själva och det vill ha massor av pengar av staten för att klara av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in