• 1
  • 2
2019-09-21, 09:59
Medlem
Venators avatar
En tanke som slog mig är att använda min vakuum-maskin när jag ska grava exempelvis älginnanlår. Ner med kött och kryddblandning i påsen, "vacka" och lägg i kylen = delikatess efter två dygn. Borde ju vara en ganska smidig hantering? Någon som har provat? Något som talar emot?
Citera
2019-09-21, 11:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
En tanke som slog mig är att använda min vakuum-maskin när jag ska grava exempelvis älginnanlår. Ner med kött och kryddblandning i påsen, "vacka" och lägg i kylen = delikatess efter två dygn. Borde ju vara en ganska smidig hantering? Någon som har provat? Något som talar emot?

Det funkar utmärkt att grava i vacc.
Men du behöver göra en ”blöt” gravning.
Kör 2dl vatten, 2 msk socker och 2 msk salt.
Gärna kryddor som enbär, backtimjan och kanske granskott.
Häll gravningslagnen i påsen och vacca.
Beroende på tjocklek så kommer 6-8 timmar räcka.
Citera
2019-09-21, 13:26
Avstängd
Du skall givetvis inte blanda i något vatten, köttet kommer ju att släppa vätska pga saltet
Citera
2019-09-22, 04:22
Medlem
Gravar alltid lax i vakuumpåse, minimalt med spill och utrymme i kylen. Inget vatten behövs.
Citera
2019-09-22, 15:11
Medlem
Fungerar utmärkt! Som tidigare skribenter påpekat, utan nått vatten såklart.
Citera
2019-09-22, 19:05
Medlem
Venators avatar
Tack till er alla, detta ska jag prova!

Jag ställer mig också lite frågande till att tillsätta så vätska som cdec föreslår. Gravning är ju en osmotisk process så om man tillsätter vätska behöver man såvitt jag förstår kompensera saltmängden?

När det gäller receptet på 2 msk socker och 2 msk salt undrar jag för vilken mängd kött är det beräknat? För att grava vilt har jag ½ dl salt och 3/4 dl socker till en köttbit på ett kilo.
Citera
2019-10-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack till er alla, detta ska jag prova!

Jag ställer mig också lite frågande till att tillsätta så vätska som cdec föreslår. Gravning är ju en osmotisk process så om man tillsätter vätska behöver man såvitt jag förstår kompensera saltmängden?

När det gäller receptet på 2 msk socker och 2 msk salt undrar jag för vilken mängd kött är det beräknat? För att grava vilt har jag ½ dl salt och 3/4 dl socker till en köttbit på ett kilo.

Glöm inte spriten när du gravar.

Konjaksgravad ren file är ju hur gott som helst, det borde även bli lika bra med älg.
Citera
2019-10-09, 22:02
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Glöm inte spriten när du gravar.

Konjaksgravad ren file är ju hur gott som helst, det borde även bli lika bra med älg.

Bra tanke, jag ska absolut prova mig fram! Hade en fundering på att gin-grava med tanke på att enbär är en klassisk viltkrydda. Men jag tänker prova krossade enbär som första alternativ.
Citera
2019-12-19, 00:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det funkar utmärkt att grava i vacc.
Men du behöver göra en ”blöt” gravning.
Kör 2dl vatten, 2 msk socker och 2 msk salt.
Gärna kryddor som enbär, backtimjan och kanske granskott.
Häll gravningslagnen i påsen och vacca.
Beroende på tjocklek så kommer 6-8 timmar räcka.

Det där är dock inte riktig gravning utan "snabbgravning" som ger ett annat resultat, och mycket sämre hållbarhet.
Citera
2019-12-20, 04:30
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Är inte helt insatt, men finns det inte viss risk för botulism av att grava i vakuum?
Kan ha fel om det men värt att kolla upp
Citera
2019-12-20, 08:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Är inte helt insatt, men finns det inte viss risk för botulism av att grava i vakuum?

Bakterien kan inte föröka sig vid varmare än 4c, och gillar inte salt (och gillar inte surt heller).

Så förvarar man bara sin mat rätt och gravar den ordentligt så är det ingen fara.
Senast redigerad av Sereena 2019-12-20 kl. 09:10.
Citera
2019-12-20, 22:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Bakterien kan inte föröka sig vid varmare än 4c, och gillar inte salt (och gillar inte surt heller).

Så förvarar man bara sin mat rätt och gravar den ordentligt så är det ingen fara.

Det är ju rätt tänkt av ungman-Jansson eftersom Clostridium botulinum är en anareob bakterie men avgörande faktor är mängden salt. Det är ju därför det är kritiskt att man har rätt saltmängd när man gravar, oavsett om det är vakuum eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in