2019-09-19, 10:26
Medlem
bunjackens avatar
Hej läste på min dosa Kaliber salmiak vit portion står att den innehåller växtfibrer blev lite undrande varför och vad har det för effekt på mig och snusen?

Växtfibrer av vad för slags växt?

För egen del tror jag det är för att göra fylligare prilla en kaliber vit portion väger eller ska väga 0,8 gram drygar de ut snusen eller får jag 0,8 gram tobak och kanske 0,001 gram växtfibrer?
Citera
2019-09-19, 10:29
Medlem
Växtfiber från tobaksplanta?
Citera
2019-09-19, 10:43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej läste på min dosa Kaliber salmiak vit portion står att den innehåller växtfibrer blev lite undrande varför och vad har det för effekt på mig och snusen?

För egen del tror jag det är för att göra fylligare prilla en kaliber vit portion väger eller ska väga 0,8 gram drygar de ut snusen eller får jag 0,8 gram tobak och kanske 0,001 gram växtfibrer?

Enligt Swedish match är växtfibern (cellulosa) ett fyllnadsmedel för att göra prillan mjukare: https://www.swedishmatch.se/snusakad...agor-och-svar/
Citera
2019-09-19, 10:50
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Enligt Swedish match är växtfibern (cellulosa) ett fyllnadsmedel för att göra prillan mjukare: https://www.swedishmatch.se/snusakad...agor-och-svar/

Prillan blir alltså mjukare men räknas växtfibrer in i tobaken dvs jag får 0,8 g per prilla totalt eller är det tobak på 0,8g + växtfibrer?
Citera
2019-09-19, 10:53
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
De blandar alltså papper i snuset.
Citera
2019-09-19, 11:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Prillan blir alltså mjukare men räknas växtfibrer in i tobaken dvs jag får 0,8 g per prilla totalt eller är det tobak på 0,8g + växtfibrer?

På dosan står vikt per prilla. Det är alltså inte tobak per prilla, utan vikten inkluderar tobak, vatten, salt, aromer och alla andra ingredienser.
Citera
2019-09-19, 12:32
Bannlyst
För att det är skatt på tobak och inte nikotin. Man ersätter alltså hälften av tobaken med växtfibrer, men har kvar samma mängd nikotin per prilla. Resultatet är att Swedish Match slipper att skatta lika mycket
Citera
2019-09-19, 15:37
Avstängd
Citat:

Det är troligen frågan om sockerbetsfibrer. När sockret tagits bort ur sockerbetan så återstår det växtfibrer. Man stoppar sådana fibrer i flera olika sorters bröd, tex vanligt bröd som gör det fluffigare eller tex knäckebröd.
De påminner mycket om morotsfibrer som man tagit ut morotsjuicen ur
De finns nog bara där för att prillan ska hålla formen
Citera
2019-09-26, 14:04
Medlem
visceral89s avatar
Växtfibrer kan även finnas i själva prillorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in