Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-01-16, 17:57
  #13
Medlem
BAP:s podcast är väl värd 5$. Rekommenderas.

Du får 100 timmar BAP-talk fördelat på 64 avsnitt.

Fokus på civilisations-historia inkluderande samtiden med ett nietzeanskt / machiavelliskt perspektiv. Humor (rysk). Stiff upperlip & high energy.

https://gumroad.com/l/BronzeAgePerve...nded_by=search
Citera
2021-01-18, 17:51
  #14
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVildmose
BAP:s podcast är väl värd 5$. Rekommenderas.

Du får 100 timmar BAP-talk fördelat på 64 avsnitt.

Fokus på civilisations-historia inkluderande samtiden med ett nietzeanskt / machiavelliskt perspektiv. Humor (rysk). Stiff upperlip & high energy.

https://gumroad.com/l/BronzeAgePerve...nded_by=search

Riktig bra. Lyssnat på den sedan starten.
Citera
2021-02-10, 16:57
  #15
Medlem
starke_adolfs avatar
Filosofi --> Litteratur
/Moderator
Citera
2021-09-11, 21:50
  #16
Medlem
pocahontas väns avatar
Det förvånar mig egentligen att Bronze Age Pervert inte fått ett större välkomnande på Flashback. En obskyr figur ifrån internets mörkaste avgrund som omkullkastar det etablerade och heliga kor inom både högern och vänstern, och framförallt, gör det framgångsrikt(!).

En figur som borde fått närmare en kultstatus på Flashback men av allt att döma inte fått det. Kanske det tyder på att Flashback inte längre är lika ungdomligt och vitalt som det en gång varit. Kanske Flashback transformerats till ett forum för boomers att komma och ventilera sin frustration på samtiden: ”Dä ä fö jävligt!!”.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Därför att det är mot Flashbacks (inofficiella) regler. På samma sätt som att rena länkposter inte är tillåtna på FB.

Du har heller ingen rätt alls att begränsa vem som får kommentera i denna tråd. Den är nämligen inte din.

Och om du vill diskutera det här verket kan du väl gå före själv och visa var skåpet ska stå?

Tack ändå för recensionen på CRB. Det här handlar alltså om alt-right och ett ilsket motstånd mot all sorts jämlikhet och demokrati.

Handlar boken ens om filosofi? Från recensionen:
Beginning at the beginning—the first paragraph of the Prologue—BAP explicitly denies that his book is “philosophy”; it is, rather, “exhortation.”

Nej tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det konstigaste är att ingen av er som läst den kan berätta vilka insikter han erbjuder eller vilka budskap han för fram.

Han säger förvisso det men boken borde ändå kunna likställas med någon typ av praktisk filosofi, även om den inte är menad som det. Det märks att han lånar från och är inspirerad av Nietzsche och Schopenhauer. Men även hans litterära stil, när han abrupt växlar emellan det seriösa till vanvettiga utan förvarning eller avbrott, vilket möjliggör för honom att introducera oss för helt främmande idéer. Det uttrycks som bäst när han tolkar Mitt Romneys liv som Alkibiades. Består det korrekta definitionen av frihet utifrån negativa/positiva rättigheter eller en måste betala för frihet?

För återkomma till din frågan. Några övergripande idéer han går igenom i boken är ”higher life” vs. ”yeast life” - vilket är ett återkommande tema - det vill säga att leva för ideal högre och viktigare än en själv samt att leva bara för att föröka sig (”life for the sake of life”), likt en virus- eller svampinfektion. Ytterligare ett återkommande tema är det om ”owned space” som är en vidareutveckling av Schopenhauer/Nietzsche Wille zum Leben/Wille zur Macht.
Citera
2021-09-11, 23:54
  #17
Medlem
Ethnogenesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocahontas vän
Det förvånar mig egentligen att Bronze Age Pervert inte fått ett större välkomnande på Flashback. En obskyr figur ifrån internets mörkaste avgrund som omkullkastar det etablerade och heliga kor inom både högern och vänstern, och framförallt, gör det framgångsrikt(!).

En figur som borde fått närmare en kultstatus på Flashback men av allt att döma inte fått det. Kanske det tyder på att Flashback inte längre är lika ungdomligt och vitalt som det en gång varit. Kanske Flashback transformerats till ett forum för boomers att komma och ventilera sin frustration på samtiden: ”Dä ä fö jävligt!!”.





Han säger förvisso det men boken borde ändå kunna likställas med någon typ av praktisk filosofi, även om den inte är menad som det. Det märks att han lånar från och är inspirerad av Nietzsche och Schopenhauer. Men även hans litterära stil, när han abrupt växlar emellan det seriösa till vanvettiga utan förvarning eller avbrott, vilket möjliggör för honom att introducera oss för helt främmande idéer. Det uttrycks som bäst när han tolkar Mitt Romneys liv som Alkibiades. Består det korrekta definitionen av frihet utifrån negativa/positiva rättigheter eller en måste betala för frihet?

För återkomma till din frågan. Några övergripande idéer han går igenom i boken är ”higher life” vs. ”yeast life” - vilket är ett återkommande tema - det vill säga att leva för ideal högre och viktigare än en själv samt att leva bara för att föröka sig (”life for the sake of life”), likt en virus- eller svampinfektion. Ytterligare ett återkommande tema är det om ”owned space” som är en vidareutveckling av Schopenhauer/Nietzsche Wille zum Leben/Wille zur Macht.
Jag tror du överskattar människors lust att överhuvudtaget läsa böcker i dessa dagar, på engelska med ett "högerextremt" innehåll dessutom. Även om den är lättläst.

Men han har uppmärksammat att det är många svenskar som har beställt hans bok. Att det finns utmärkande med BAP-ister i Sverige, i vilket fall.

Att Nietzsche och Schopenhauer är lite av husgudar för honom gör han ingen hemlighet av i sin show, utan dom själva som personer och deras tankar är återkommande teman faktiskt.

Förjävligt att han är bannad från twatter numera!
Citera
2021-09-12, 00:21
  #18
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pocahontas vän
Det förvånar mig egentligen att Bronze Age Pervert inte fått ett större välkomnande på Flashback.
Jag önskar att det vore som du säger, eftersom det skulle vara ett friskhetstecken. Men BAP har lanserats flera gånger i nationalistforumet iallafall. Han har anhängare här.

BAP representerar kortfattat det som i Frankrike kallas "droite pédo", pedohögern. Det betyder inte att han måste vara pedofil men hans typ av debattör landar alltid förr eller senare, uttalat eller outtalat, i att pederasti var en viktig beståndsdel i Medelhavsländernas högkulturer och därför bör ses som legitimt. Vet inte om BAP har brett ut sig explicit om det men han har definitivt flirtat med såna motiv på Twitter.

Hur som helst skriver han i samma tradition som Henry de Montherlant, George Sylvester Viereck, Gabriel Matzneff, Renaud Camus, Stefan George i viss mån, eller den unge Michel Foucault som hängde med högerextremister. Det är en fransk specialitet men finns lite överallt. Det som får BAP att sticka ut är att hans publik är internetberoende och att han skriver på bebisspråk. Genomslaget beror på att amerikaner och amerikaniserade svenskar lever i en bubbla där allt som är det minsta illiberalt framstår som omvälvande, man har aldrig sett något liknande förut. Det är ett fattigdomsbevis att Sverige är det enda land där BAP har recenserats i bredaste mainstreammedia: det visar på språkfattigdom (dåligt grepp om vad som sker utanför anglosfären), litterär fattigdom (aldrig stött på författartypen förut) och en allmän brist på människokännedom (dåliga bortförklaringar för hans bögflirtande på Twitter).
__________________
Senast redigerad av Nix-registret 2021-09-12 kl. 00:46.
Citera
2021-09-12, 14:13
  #19
Medlem
Vad som möjligen är ett hinder för BAP att "slå igenom" i Sverige är hans humor.

BAP kör konsekvent med skojfriska inslag och "plats för skratt".

Denna stil kan vara gångbar i US/UK, kanske även i Frankrike och övriga latinska länder. Men inte i Sverige.

Här är vi seriösa. Konsekvent seriösa. Den här raljanta stilen är ganska död här idag.

Men kanske har jag fel, kanske slår BAP igenom som nyhögerns kung här i morgon halleluja.

Nåväl. Det ovanstående är mina första intryck.

Men mer kan sägas...

Såsom: kanske är BAP i själ och hjärta en seriös herre som uttrycker sig med en lite korthuggen, modernistisk syntax à la William Burroughs. Han uppmanar de facto folk att läsa böcker som Homeros' verk, Plutarkos' levnadsteckningar och Nietzsches Will to Power, och det är en utmärkt läslista.

BAP är lite för raljant för min smak men visst har han ett budskap, visst finns där i botten en bildning. Och verbal förmåga. Så att, utan att falla pladask för denna lite råa vitalism, nog har BAP sina ess i rockärmen.

Viljestyrka, andlig styrka, låt dig styras av inspirerande bilder och sinnebilder... lev farligt, lev -- framför allt lev! Det tycks mig vara BAP:s budskap och i dagens überanalytiska, överreflekterande, neurotiska tid är detta uppfriskande tongångar.

Om man gillar BAP eller ej kan vara en smaksak. Den korthuggna stilen och tendensen att krydda med vitsigheter kan avskräcka. Men bortom detta finns en publikfriande, oratorisk begåvning.

Kanske är BAP menad att stå på ett torg och predika och inte direkt att läsas...?
__________________
Senast redigerad av kilo98 2021-09-12 kl. 14:33.
Citera
2021-09-13, 07:25
  #20
Medlem
Vad har BAP för nationalitet? Jag får för mig "amerikan" men är det verkligen så?
Citera
2021-09-13, 07:43
  #21
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Vad har BAP för nationalitet? Jag får för mig "amerikan" men är det verkligen så?
Rumän.
Citera
2021-09-13, 09:55
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Rumän.
Tack för svaret.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback