Det förvånar mig egentligen att Bronze Age Pervert inte fått ett större välkomnande på Flashback. En obskyr figur ifrån internets mörkaste avgrund som omkullkastar det etablerade och heliga kor inom både högern och vänstern, och framförallt, gör det framgångsrikt(!).
En figur som borde fått närmare en kultstatus på Flashback men av allt att döma inte fått det. Kanske det tyder på att Flashback inte längre är lika ungdomligt och vitalt som det en gång varit. Kanske Flashback transformerats till ett forum för boomers att komma och ventilera sin frustration på samtiden: ”Dä ä fö jävligt!!”.
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Därför att det är mot Flashbacks (inofficiella) regler. På samma sätt som att rena länkposter inte är tillåtna på FB.
Du har heller ingen rätt alls att begränsa vem som får kommentera i denna tråd. Den är nämligen inte din.
Och om du vill diskutera det här verket kan du väl gå före själv och visa var skåpet ska stå?
Tack ändå för recensionen på CRB. Det här handlar alltså om alt-right och ett ilsket motstånd mot all sorts jämlikhet och demokrati.
Handlar boken ens om filosofi? Från recensionen:
Beginning at the beginning—the first paragraph of the Prologue—BAP explicitly denies that his book is “philosophy”; it is, rather, “exhortation.”
Nej tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Det konstigaste är att ingen av er som läst den kan berätta vilka insikter han erbjuder eller vilka budskap han för fram.
Han säger förvisso det men boken borde ändå kunna likställas med någon typ av praktisk filosofi, även om den inte är menad som det. Det märks att han lånar från och är inspirerad av Nietzsche och Schopenhauer. Men även hans litterära stil, när han abrupt växlar emellan det seriösa till vanvettiga utan förvarning eller avbrott, vilket möjliggör för honom att introducera oss för helt främmande idéer. Det uttrycks som bäst när han tolkar Mitt Romneys liv som Alkibiades. Består det korrekta definitionen av frihet utifrån negativa/positiva rättigheter eller en måste betala för frihet?
För återkomma till din frågan. Några övergripande idéer han går igenom i boken är ”higher life” vs. ”yeast life” - vilket är ett återkommande tema - det vill säga att leva för ideal högre och viktigare än en själv samt att leva bara för att föröka sig (”life for the sake of life”), likt en virus- eller svampinfektion. Ytterligare ett återkommande tema är det om ”owned space” som är en vidareutveckling av Schopenhauer/Nietzsche Wille zum Leben/Wille zur Macht.