Citat:
Ursprungligen postat av
Rogersson
Min slutsats av detta är att Postnord inte vill ha dessa paket att leverera överhuvudtaget.
Vem är så dum att lägga 125 kr moms i så fall?
Nej dom höjde kostnaden på skiten för att slippa dessa paket, annars måste Postnord anställa fler gubbar och "förlora" cash.
Hoppas något annat fraktbolag tar på sig kinafrakten om det är möjligt.
Kom ihåg folk, välj ALLTID annat fraktbolag än Postnord om alternativet finns. Jag väljer alltid DHL även om det kostar frakt och Postnord är gratis.
Postnord måste försvinna.
Dom 125 kronorna i avgift är inte moms, utan det är vad posten vill ha betalt för att dom momsdeklarerar varan och betalar in momsen till tullverket (som dom sen kräver av dig), dock så blir du tvungen att betala moms även på dom 125kr som avgiften idag ligger på.
Så om jag köper en vara för 10kr så är momsen på varan 2.50, sen 125kr i avgift från posten + 31,25i moms på dne avgiften, så totalt 158,25kr i moms och avgifter för en vara värd 10kr.
DHL mfl momsdeklarerar redan alla försändelser, Posten har brutit mot lagen som inte har momsdeklarerat varorna.
Ie, det behöver bli möjligt för privatpersoner att betala in sin egen moms utan postens "hjälp".