2018-01-19, 12:05
Medlem
_RHCP_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Nio kronEr," dvs. nio danska kronor kostar ett normalbrev i DK, inte alls 35..
Källa: https://www.postnord.dk/send/priser

Det porto som ligger på 9kr gäller deras B-post som tar upp till 5 arbetsdagar och inte delas ut varje dag. A-post som levereras nästa dag (Quickbrev) kostar 27kr minst för tillfället.

Så nej, de har inte fått fel för sig.
2018-01-19, 14:02
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Postnord och Tullverket är nu överens om att även försändelser med värde 1-199 kr ska tullhanteras och få moms pålagt.

Nu när Tullverket har fått upp ögonen för att Postnord har unvikit att lägga på moms, så kommer de nog ha mer tillsyn, så misstänker att fler kommer att åka på avgifter på brev som kommer ifrån ett område utanför EU.

https://www.svd.se/postnord-infor-av...aket-fran-kina

Så det gäller att vara beredd på att avgift kan tas ut.

haha vilket skämt, detta blir nog döden för att handla från kina.. så om jag ska köpa nåt för 20kr bokstavligen så ska jag betala moms över 100 kr för det? good luck!

Postnord kommer att ta en adminstrationsavgift på 125 kronor per paket som de tar in moms på. Det innebär att det är slut med fyndandet från Kina. Den som köper en pryl kommer att få betala både moms och administrationsavgift även om varan bara kostar tio kronor. Momsen ligger normalt sett på 25 procent av varans värde.

https://www.breakit.se/artikel/11048...ndla-fran-kina

hoppas majoriteten slutar handla då för det där är inte alls rimligt...
Senast redigerad av swebarb 2018-01-19 kl. 14:05.
2018-01-19, 14:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _RHCP_
Det porto som ligger på 9kr gäller deras B-post som tar upp till 5 arbetsdagar och inte delas ut varje dag. A-post som levereras nästa dag (Quickbrev) kostar 27kr minst för tillfället.

Så nej, de har inte fått fel för sig.

Sverige kommer få samma dåliga utbärning, redan på gång, vi har inte över natten längre med A-post. Sedan har DK nästan inga brevvolymer alls, då myndigheter skickar allt på e-post. Smart av Dansken att lura på svensken sitt konkursmässiga postverk. Kan dock säga att Postnord DK är snabb, paket får jag nästan över natten, och då är det vanliga paket, inte express. Paket inom Sverige tar konstigt nog längre tid. Skriver "konstigt nog" eftersom de danska paketen hanteras sista biten i Sverige av Postnord.
2018-01-19, 15:48
Medlem
Schleswig-Holsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sverige kommer få samma dåliga utbärning, redan på gång, vi har inte över natten längre med A-post. Sedan har DK nästan inga brevvolymer alls, då myndigheter skickar allt på e-post. Smart av Dansken att lura på svensken sitt konkursmässiga postverk. Kan dock säga att Postnord DK är snabb, paket får jag nästan över natten, och då är det vanliga paket, inte express. Paket inom Sverige tar konstigt nog längre tid. Skriver "konstigt nog" eftersom de danska paketen hanteras sista biten i Sverige av Postnord.
Konstigt att paket inom Sverige tar längre tid, landet är ju bara tio gånger större än Danmark med mer arktiskt klimat, bergskedjor, urskog, sjöar.
2018-01-19, 15:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
Konstigt att paket inom Sverige tar längre tid, landet är ju bara tio gånger större än Danmark med mer arktiskt klimat, bergskedjor, urskog, sjöar.

Konstigt, ett paket ifrån Jönköping tar 4 dagar, ett paket beställt från Århus ,DK på måndag EM kommer fram på onsdag morgon.. Jag bor i Göteborg förresten. Inga större hinder mellan Jönköping och Göteborg.. Men till DK är det ett hav emellan.

Edit: Det är konsekvent så.
2018-01-19, 17:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Postnord och Tullverket är nu överens om att även försändelser med värde 1-199 kr ska tullhanteras och få moms pålagt.

Nu när Tullverket har fått upp ögonen för att Postnord har unvikit att lägga på moms, så kommer de nog ha mer tillsyn, så misstänker att fler kommer att åka på avgifter på brev som kommer ifrån ett område utanför EU.

https://www.svd.se/postnord-infor-av...aket-fran-kina

Så det gäller att vara beredd på att avgift kan tas ut.

Dags att dom gör det möjligt för privatpersoner att anmäla/registrera och deklarera sitt eget Kina paket så kan posten ta det som inte anmälts.
Senast redigerad av Sereena 2018-01-19 kl. 17:36.
2018-01-19, 19:18
Medlem
Min slutsats av detta är att Postnord inte vill ha dessa paket att leverera överhuvudtaget.

Vem är så dum att lägga 125 kr moms i så fall?

Nej dom höjde kostnaden på skiten för att slippa dessa paket, annars måste Postnord anställa fler gubbar och "förlora" cash.

Hoppas något annat fraktbolag tar på sig kinafrakten om det är möjligt.

Kom ihåg folk, välj ALLTID annat fraktbolag än Postnord om alternativet finns. Jag väljer alltid DHL även om det kostar frakt och Postnord är gratis.

Postnord måste försvinna.
2018-01-19, 19:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
Min slutsats av detta är att Postnord inte vill ha dessa paket att leverera överhuvudtaget.

Vem är så dum att lägga 125 kr moms i så fall?

Nej dom höjde kostnaden på skiten för att slippa dessa paket, annars måste Postnord anställa fler gubbar och "förlora" cash.

Hoppas något annat fraktbolag tar på sig kinafrakten om det är möjligt.

Kom ihåg folk, välj ALLTID annat fraktbolag än Postnord om alternativet finns. Jag väljer alltid DHL även om det kostar frakt och Postnord är gratis.

Postnord måste försvinna.
Dom 125 kronorna i avgift är inte moms, utan det är vad posten vill ha betalt för att dom momsdeklarerar varan och betalar in momsen till tullverket (som dom sen kräver av dig), dock så blir du tvungen att betala moms även på dom 125kr som avgiften idag ligger på.

Så om jag köper en vara för 10kr så är momsen på varan 2.50, sen 125kr i avgift från posten + 31,25i moms på dne avgiften, så totalt 158,25kr i moms och avgifter för en vara värd 10kr.

DHL mfl momsdeklarerar redan alla försändelser, Posten har brutit mot lagen som inte har momsdeklarerat varorna.

Ie, det behöver bli möjligt för privatpersoner att betala in sin egen moms utan postens "hjälp".
2018-01-19, 20:01
Medlem
angarnas avatar
Bara strunta i att hämta ut paketen. Beställ mer 4-kronorspaket och låt postidioterna skicka tillbaka dom. Lär kosta mer än det smakar för patrasket.
2018-01-19, 20:52
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angarna
Bara strunta i att hämta ut paketen. Beställ mer 4-kronorspaket och låt postidioterna skicka tillbaka dom. Lär kosta mer än det smakar för patrasket.

Hela Sveriges befolkning skulle beställa en massa junk så att det kommer 100 miljoner försändelser per dygn. Det skulle nog lära dem ett och annat.
2018-01-19, 21:08
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angarna

Du får ju fortfarande hem en faktura på momsen och deras avgifter som ska betalas annars gå den till kronolle.
2018-01-19, 23:09
Medlem
MrTaiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du får ju fortfarande hem en faktura på momsen och deras avgifter som ska betalas annars gå den till kronolle.

Varför skulle du få det?
Ingen kan säga att det är DU som beställt prylen/prylarna.
-So No way

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in