• 1
  • 2
2019-09-16, 21:39
Medlem
PaigeOwenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannekerror
Stenskott och allmänt slitage antar jag? Det går att få nyskick på strålkastare med slipning och klarlack alternativt polering.
Ok om man ska sälja bilen då förstår jag har aldrig hört talas om det förut
Citera
2019-09-16, 22:49
Medlem
JymdKjams avatar
Varför han gjort detta? Alla varningsklockor ringer, säger jag! Min gissning är att bilen gått mycket långt och kanske fått en skruvad mätare. Långmilare har matta slitna strålkastarglas, särskilt om de gått i Tyskland på autobahn där betongdammet ger en lätt blästrande effekt.

Kolla efter liknande blästrade ytor t ex i framkant på C-stolpen. Även enklare grejor som sliten ratt, växelspaksknopp och nedblötta pedalfummin.
Citera
2019-09-17, 00:25
Medlem
HRCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaigeOwens
Vad är syftet med att slipa och lacka några strålkastare undrar jag?? De kommer liksom inte rosta sönder om du gör ingenting.

Är det själva glaset som du ska slipa och varför?

Det är ju för att återställa belysningens funktion. Det är väldigt stor skillnad på strålkastarnas ljusstyrka (alltså hur långt du ser i mörkret) om man jämför nya/renoverade plastytor med matta, oxiderade, repiga och gulnade gamla strålkastare på bilar som är 15-20 år gamla. Blir det alltför illa så går bilen inte ens igenom besiktningen utan bilägaren måste åtgärda de dåliga lyktorna medelst polering eller byte.

Själv polerade jag faktiskt upp lyktorna på vinterbilen idag, de såg förjävliga ut. Det blev bättre men inte helt bra så jag behöver ta en vända till med slipandet och då med en bättre renoveringsprodukt. Men det är det lätt värt. På vintern måste man ha bra belysning!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in