• 1
  • 2
2019-09-16, 12:31
Medlem
Den mest kända beskrivningen av en psykopat är likgiltighet. De har nästan eller ingen förmåga alls att kunna förstå känslor. De är likgiltiga inför saker som en ”normalt” fungerande människa skulle ha svårt att ta sig igenom.

Jag undrar hur en psykopat skulle påverkas av tex en våldtäkt? Eller misshandel? M.m.
Skulle de ta mer illa vid sig av att någon haft den makten över dem än själva våldsdådet?
Eftersom psykopater inte är kapabla till att kunna känna känslor, hade de mått lika dåligt av att bli utsatta för våldsdåd som vilken människa som helst?

Finns det några psykopater härinne som skulle kunna förklara lite?

Ursäkta vissa stavfel eller liknande, har lektion samtidigt som jag skriver detta.
Citera
2019-09-16, 12:35
Medlem
Miys avatar
Hämnas minst dubbelt så brutalt, och tanken på att hämnas skulle inte försvinna förräns man gjorde det.
Känslan när någon beter sig illa mot en är ofantligt stark, oavsett om det handlar om en skitsak eller inte.

Typ så.
Citera
2019-09-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miy
Hämnas minst dubbelt så brutalt, och tanken på att hämnas skulle inte försvinna förräns man gjorde det.
Känslan när någon beter sig illa mot en är ofantligt stark, oavsett om det handlar om en skitsak eller inte.

Typ så.

Absolut, men i situationer som det inte går att hämnas då? Är mer ute efter att ta reda på hur en psykopat känner sig inombords. Rädsla? Uppgivenhet? Sorg? Aggression? Hjälplöshet? Och mer utförligt förstås!
Citera
2019-09-16, 12:45
Medlem
gayisnotokays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilly2001

Finns det några psykopater härinne som skulle kunna förklara lite?

När jag var yngre och inte lika medveten blev jag oftast rädd och något otrygg, men det slutade oftast med att jag gav tillbaka gånger 10 när det bara var jag och en annan, och inte jag och något gäng
Citera
2019-09-16, 12:48
Medlem
Miys avatar
Har aldrig råkat ut för något grovt så kan bara relatera till mindre händelser.

Men känslan av att någon haft mage att "attackera" en lägger sig över alla andra känslor och man måste ge igen på något vis för att ens kunna tänka klart igen.

Hämnas kan man göra på många sätt, behöver i te ens vara något uppenbart. Jag har tex. gjort livet till ett helvete för en kollega i flera år nu pga. en sak hon sa på ett personalmöte.
Citera
2019-09-16, 13:10
Medlem
Jaifies avatar
Dom har behov att kontrollera andra, ofta genom att provocera.
Citera
2019-09-16, 13:31
Medlem
Citat:
Absolut, men i situationer som det inte går att hämnas då? Är mer ute efter att ta reda på hur en psykopat känner sig inombords. Rädsla? Uppgivenhet? Sorg? Aggression? Hjälplöshet? Och mer utförligt förstås!

Oförmågan att förstå andras känslor och således känna empati kan eventuellt härledas till oförmågan att förstå sina egna. Då blir känslan mest ett tankescenario baserat på händelsen och deras självbild.
Senast redigerad av nilltre 2019-09-16 kl. 13:37.
Citera
2019-09-16, 14:06
Medlem
Citat:

Men känslan av att någon haft mage att "attackera" en lägger sig över alla andra känslor och man måste ge igen på något vis för att ens kunna tänka klart igen.

Hämnas kan man göra på många sätt, behöver i te ens vara något uppenbart. Jag har tex. gjort livet till ett helvete för en kollega i flera år nu pga. en sak hon sa på ett personalmöte.

Så om du hade blivit våldtagen så hade du varit mest förtvivlad över att personen i fråga hade varit överlägsen dig än själva våldtäkten i sig? Tycker det är intressant att få höra ur ditt perspektiv!
Citera
2019-09-16, 14:17
Medlem
Citat:
Vad jag förstått så känner psykopater rädsla men de kopplar inte detta till fara eller något negativt utan istället något som man kan använda och få övertag på andra personer. Skam, hjälplöshet, uppgivenhet och sorg tror jag inte psykopater känner då dessa är alltför neurotiska och empatiska känslor.
Däremot tror jag att psykopaten skulle känt massa hat, aggression och vrede av incidenten och skulle antagligen ta ut det på sin omgivning även fast denne aldrig hittar den skyldige.
Citera
2019-09-16, 14:23
Medlem
Miys avatar
Citat:
Så om du hade blivit våldtagen så hade du varit mest förtvivlad över att personen i fråga hade varit överlägsen dig än själva våldtäkten i sig? Tycker det är intressant att få höra ur ditt perspektiv!

Exakt, nu är ju våldtäkt lite extremfall men i det stora hela är ilskan över att någon haft mage att göra något mot mig primär.
Citera
2019-09-16, 15:27
Bannlyst
Nu är jag inte antisocial själv men jag kan svara i ett par närståendes ställe. I ett ord: Ilska. Ett övergrepp existerar inte i begreppsvärlden, det är snarare ett fel och en onaturlig överträdelse att ett angrepp skulle inträffa ö.h.t. "Lösningen" är tiofaldig vedergällning.
Citera
2019-09-16, 16:50
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:

Det du beskriver är väl snarare typiskt för paranoid personlighetsstörning, och inte antisocial.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in