• 1
  • 2
2019-09-15, 02:56
Medlem
Den dagen våra politiker i Serbien slutat vara korrupta (vilket aldrig kommer ske). Stora delar av landet är det stor korruption i. Den allmäna sjukvården kan du dö i om du inte mutar dig till vård, poliserna trakasserar dig så fort de ser en utländsk bil som körs av en serb som bor utomlands. Du måste i princip muta dig fram vad du än gör. Sedan har vi frågan om Kosovo, vi har aldrig erkänt Kosovo som en egen nation och kommer aldrig göra det. Kosovo tillhör serbien och har gjort det i generationer.
Citera
2019-09-15, 09:22
Moderator
vfs avatar
Politik: utrikes --> EU
/Moderator
Citera
2019-09-15, 10:03
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Grekland fick vara med av historiska sympatier till det gamla Grekland och att militärjuntan infört demokrati, så man blundade för mycket men det är inte det värsta, hade man bara inte gett grekerna euro valutan så hade krisen aldrig inträffat,

de fick låna pengar till samma ränta som Tyskland..., hehe och bankerna visste att EU kan inte låta Grekland bli bankrutt eftersom de har samma valuta som EU, både ekonomiskt och politiskt var man tvungen att rädda Grekland, men utan euro valutan hade de aldrig fått låna alla dessa miljarder, de hade drabbats av en mycket mindre kris, 10 gånger mindre

Oja, håller helt och hållet med dig.

Som sagt, hanteringen av Grekland är en av de saker som jag genuint hatar med EU
Citera
2019-09-17, 15:50
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Den dagen Serbien vill vara en del av unionen och uppfyller de krav som finns för att gå med i EU.

Med det sagt så hatar jag hur man sket i kraven när det kom till Grekland

Jag antar att du menar när Grekland gick med i Euro-zonen. Där håller jag med dig.

Men menar du att Grekland inte borde vara med i EU håller jag absolut inte med dig.
Citera
2019-09-17, 15:53
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av streetking10
Den dagen våra politiker i Serbien slutat vara korrupta (vilket aldrig kommer ske). Stora delar av landet är det stor korruption i. Den allmäna sjukvården kan du dö i om du inte mutar dig till vård, poliserna trakasserar dig så fort de ser en utländsk bil som körs av en serb som bor utomlands. Du måste i princip muta dig fram vad du än gör. Sedan har vi frågan om Kosovo, vi har aldrig erkänt Kosovo som en egen nation och kommer aldrig göra det. Kosovo tillhör serbien och har gjort det i generationer.

Ja, korruptionen är ett problem. Också i EU-länder som t.ex. Rumänien, Bulgarien och Kroatien.

Ett grundläggande problem i Serbien är den bristande demokratin, där Vucic inte gör mycket för att förbättra situationen.

Serbernas infantila inställning till Kosovo kan vi inte göra mycket åt. Det är en landsända utan några naturrikedomar med en befolkning serberna hatar. Svårt att se poängen med att hålla fast vi den landsändan. Jo jag vet, lite kloster och historiska årtal från medeltiden. Vi andra lever däremot i 2000-talet. Danmarks äldsta kyrka ligger för övrigt i Skåne.
Senast redigerad av farbror Sven 2019-09-17 kl. 15:55.
Citera
2019-09-17, 16:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag antar att du menar när Grekland gick med i Euro-zonen. Där håller jag med dig.

Men menar du att Grekland inte borde vara med i EU håller jag absolut inte med dig.

Menade absolut inte att Grekland inte borde vara med i EU men man skyndade på alla processer och hoppade över alla krav som Grekland inte uppfyllde just för att Grekland är en symbolisk vinst för EU.

Jag välkomnar grekerna in i EU, men man slarvade något förbannat när man tog in dem.

Landet var inte redo för att vara ett medlemsland när det gick med, vilket är vad vi ser med hur de bokstavligen gick emot sina egna nationslöften (efter andra världskriget så lovade de att aldrig rusta upp vissa av de antika monumenten för att de skulle stå som en påminnelse om vad Italien och Tyskland gjorde mot grekerna, men så fort man kunde låna hur mycket pengar som helst så började man rusta upp allt igen) för att inte tala om den extrema ansvarslösa ekonomiska hanteringen.

Nej, Grekland var inte moget för EU 1981 och det var definitivt inte redo för Euron 2001, man borde ha ställt samma krav på Grekland som man har ställt på alla andra medlemsländer.
Citera
2019-09-20, 06:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Menade absolut inte att Grekland inte borde vara med i EU men man skyndade på alla processer och hoppade över alla krav som Grekland inte uppfyllde just för att Grekland är en symbolisk vinst för EU.

Jag välkomnar grekerna in i EU, men man slarvade något förbannat när man tog in dem.

Landet var inte redo för att vara ett medlemsland när det gick med, vilket är vad vi ser med hur de bokstavligen gick emot sina egna nationslöften (efter andra världskriget så lovade de att aldrig rusta upp vissa av de antika monumenten för att de skulle stå som en påminnelse om vad Italien och Tyskland gjorde mot grekerna, men så fort man kunde låna hur mycket pengar som helst så började man rusta upp allt igen) för att inte tala om den extrema ansvarslösa ekonomiska hanteringen.

Nej, Grekland var inte moget för EU 1981 och det var definitivt inte redo för Euron 2001, man borde ha ställt samma krav på Grekland som man har ställt på alla andra medlemsländer.

Jag håller med dig. Att så som Giscard d´Estaing argumenterade att Grekland är vår kulturs vagga och därför ska var med- basta- var ren idioti. Reformerade institutioner är ett grundläggande krav.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in