• 3
  • 4
2019-09-14, 18:56
Medlem
Göra brännvin
2019-09-14, 18:59
Medlem
EnSvenskStriders avatar
"Skala" hela potatisen så det bara blir strimlor, skölj av, salta och blanda i lite mjöl och sen friterar du allt som en stor boll. Blir inte knaprigare och godare än så.
2019-09-14, 19:04
Medlem
Att alla missar att nämna "stompad" potatis är för mig en gåta.
Jag skall normalt sett undvika kolhydrater p.g.a. sockersjuka (diabetes för er som ej kan äldre ord/beteckningar), men med dålig inkomst är det svårt att undvika dessa. Detta eftersom pasta, potatis och äckligt ris är billigt.
Käkade för cirka en halvtimme sedan köttbullar, brunsås och just denna underbara "stompade" potatis.
Glöm inte mycket smör!
2019-09-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Haha, underbart oaptitligt namn.

Har svårt att få till dem. Har du något bra recept? Antingen blir de brända eller inte tillräckligt krispiga när jag gör dem.

Jag har gjort heston blumenthals recept ett par gånger men det blev endast riktigt bra första gången jag gjorde det.

Har inte provat detta men Adam Ragusea menar att detta är enklare och blir bättre: Oven fries (youtube)

För övrigt vill även jag slå ett slag för Jansson frestelse. Men det är viktigt att göra rätt. Potatisen får inte strimlas för tunt, det måste vara krämigt och lagom mycket ansjovis och spad för att sätta smaken. Strimla inte i matbaredare utan helst grovt med en mouli julienne.
2019-09-14, 19:22
Medlem
Mycatisonfires avatar
Vanlig stekt potatis på kokt potatis. Sjukt gott.
2019-09-14, 19:25
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Haha, underbart oaptitligt namn.

Har svårt att få till dem. Har du något bra recept? Antingen blir de brända eller inte tillräckligt krispiga när jag gör dem.

Lägger dem i vatten efter du skurit till dem, byter vatten tre ggr under loppet av en timme för att få bort stärkelsen så mycket det går.
Kokar utan salt, minut eller två innan dem blir al dente tömmer du vattnet, skakar till potatisen i kastrullen lite, så dem blir ruffiga( mer frityr yta ) här går också några sönder: blir bara godare.

In i kylen tills dem är kalla eller när dem skall friteras. 130 grader 1-2 min beroende på storlek. In i kylen och fritera en gång till enligt ovan. ( blir bättre men tar längre tid )
Efter en eller två friteringar på 130 grader så är det dags för 180 grader tills det att du får en fin färg/krispighet. Cirka 1,5-3 minuter tar det beroende på storlek.
2019-09-14, 20:06
Medlem
Nimars avatar
Kokt potatis med stekt fläsk och löksås är förbannat underskattat.
Eller råstekt potatis med hälleflundra och hemmagjord remouladsås (Creme fraiche, majonnäs, rödlök, bostongurka och gräslök)
Eller varför inte en fransk potatissallad till nått grillat kött https://www.ica.se/recept/fransk-potatissallad-165198/
2019-09-14, 22:21
Medlem
Lowlyfes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Palt.

Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Surströmmingsklämma...

Håller med. Testa om ni inte testat. Se så, surströmmingsklämman bör testas
2019-09-14, 23:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Potatisfondant är svårslaget! Lättlagat dessutom!

Det har jag tänkt att göra nu på sistonde..

Men måste fråga er : duger det lika bra med vanlig hushållspotatis ?

Kör du någon egen variant ?

Vet ju att det rekommenderas kycklingbuljong, men vill inte riktigt tänka på vad det är gjort utav..., så tänker mera på att använda grönsaksbuljong.., bör ju fungera ok det med ?

(använder bara grönsaksbuljong vanligtvis, i matlagning)
2019-09-14, 23:34
Medlem
cybergrodans avatar
Själv gör jag oftast i ugnen! Sist testade jag dessa https://www.youtube.com/watch?v=U5ZU1pgBghM och det blev faktiskt riktigt bra, väldigt krispiga.
2019-09-15, 00:07
Moderator
Allaballawallas avatar
Vi klarar oss utmärkt utan listtrådar och vi har en fullt fungerande tråd för den som vill diskutera ämnet potatis.
(FB) Potatis!

Lås på.!

/Mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här