Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-03-12, 12:20
  #1
Medlem
1911a1s avatar
Jag ska flytta om 1 och en halv månad och om ett par dagar så ska det komma några inspektörer hem till mig och kolla så att jag inte har "förstört" lägenheten. Jag har haft massa affischer och tavlor uppspikade och det finns ju såklart lite hål och sånt i väggarna. Hur mkt kan detta kosta?

Jag har spacklat över vissa hål men på några ställen syns det endå.
Tapeterna är i ganska dåligt skick men det beror på att dom är över 12 år gamla. Detta år skulle jag ha fått (gratis) renovering av tapeter osv men eftersom jag nu flyttar så kommer inte jag att få det här.

Kommer inspektörerna ta hänsyn till att jag skulle ha fått lägenheten renoverad det här året eller kommer dom att anmärka på allting trots att jag ska få det utbytt? Hur mycket kan man få betala för små spikhål i väggar osv?
Citera
2006-03-12, 12:23
  #2
Medlem
Dollfaces avatar
Om du bor här i Göteborg där bostadsmarknaden är väldigt tuff så vet jag att de inte bryr sig särskillt mycket, Spikhål och liknande i väggar har jag förresten aldrig hört att dom klagar över?! Har de sagt att du inte fick spika upp grejer kanske de klagar men annars tvivlar jag på att de anmärker på detta. Särskillt int enu eftersom de ändå ska renovera, jag tror du kan vara lugn!
Citera
2006-03-12, 12:28
  #3
Medlem
1911a1s avatar
Jag bor i Stockholm men jag antar att det är stor efterfrågan på lägenheter här med. Hur är det med märken i golvet? Såna där små hål som blir om man tappar en cigarett på golvet? Jag har 2 st och en liten fläck från en trasig bläckpenna =/
Citera
2006-03-12, 12:29
  #4
Avstängd
spoozs avatar
Små spikhål i väggen räknar de med att det finns. Alla sätter ju upp tavlor och sånt så det gör nog inget. Om det ligger i tiden för renovering i något av rummen så gör det heller inget om det ser lite risigt ut. Då erbjuder de bara nästa hyresgäst ett byte.

Jag möblerade om lite grann för att dölja en del saker med golvet.
Ett par dörrar som jag hade klistrat över en plastskiva på gick inte att stänga ordentligt.
Löste jag genom att hänga några klädhängare med kläder på dörren och dörrhandtaget så det inte gick att stänga
I en liten klädkammare som jag bara målat till hälften skruvade jag helt sonika ur glödlampan i taket.
När de försökte tända och inget hände så utbrast jag "oj, den måste ha gått sönder".
Det var tillräckligt mörkt för att de inte skulle se felet.

Jag bjöd dessutom dem på kaffe för att smöra lite
Citera
2006-03-12, 12:38
  #5
Medlem
1911a1s avatar
Okej, låter bra.

Hur brukar dom "leta" efter felen? Typ bara gå runt och titta eller böja sig ner och noga undersöka varenda ställe i hela lägenheten?
Citera
2006-03-12, 12:56
  #6
Avstängd
spoozs avatar
De går en runda genom hela lägenheten. Tittar på golv, väggar och tak.
Det är inte så att de lägger sig under sängen och lyfter på soffan för att hitta fel. Så det som de inte kan se får de inte reda på. Det kanske handlar om 10min så är de klara.

Är det ett stort, fult hål i väggen - häng en tavla över.
Har du en stor fläck på golvet - ställ en flyttkartong över.
Citera
2006-03-12, 12:57
  #7
Moderator
Tystnads avatar
En del är petiga son sjutton! ,speciellt brukar dem anmärka på om det är dåligt städat ,tex ej rengjort bakom spisen och under badkaret.

En tumregel säger att du INTE skall bli ersättningsskyldig för saker som du kunde ringt och fått lagat "gratis" under tiden du bodde där som exempel spräckta eluttag ,trasiga dörrhandtag.

Hålen i väggarna ,om du påpekar att det var dags för omtapetsering,så skall du inte få betala något.

Har du däremot tappat saker i handfat eller wc ,så det blivit sprickor ,så får du räkna med att betala för detta.
Citera
2006-03-12, 13:00
  #8
Avstängd
spoozs avatar
Just det! Städa innan de kommer. Det är bra.
Citera
2006-03-12, 14:25
  #9
Medlem
tapirs avatar
Det kommer inte vara några problem alls då den nya hyresgästen kommer ha rätt till och antagligen också få det renoverat
Citera
2006-03-12, 15:20
  #10
Medlem
jaha jovissts avatar
Är det kommunalt ägt så kan det enligt min erfarenhet se ut precis hur fan som helst, ingen bryr sig det minsta, flyttstäd gör man tydligen inte heller numer.
Privata ägare är förstås lite kinkigare, å andra sidan brukar de lägenheterna vara ojämförligt mycket fräschare.
Citera
2006-03-15, 14:00
  #11
Medlem
1911a1s avatar
fy fan! 45 minuter så var 2 kvinnor här och inspekterade. Den ena böjde sig ner o letade ÖVERALLT och den andra skrev. Dom knackade tillochmed på fönstrena!

dom såg ett rum som var dåligt tapetserat och en lite förstörd och spacklad dörr som dom som bodde här innan hade spacklat. Dom sa att vi skulle få betala det och att dom ringer senare och säger hur mkt det kommer att kosta, men sen när dom ringde så sa dom att vi hade vart deras hyresgäster i 16 år och ska flytta till ett annat hus dom äger så vi behövde inte betala NÅNTING! jag trodde detta skulle vara väldigt dyrt faktiskt men se vilken tur jag hade
Citera
2006-03-15, 19:50
  #12
Medlem
Med tanke på din avatar så ska du nog va satans lycklig att slippa pynta in cashen för hålen i dörren
Knackade på fönstren?Ville dom in?
Äsch dom där inspektorerna gillar att bossa lite,dom var inte klarade inte p-vakts provet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback