Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-14, 03:27
  #1
Medlem
Gaydars avatar
är det inte mycket kvar att se av. Trots att Umeå är en gammal stolt Regementsstad så finns det inget militärt UE kvar alls förrutom nåt gammalt skyttevärn ute i Holmsund.

Dock finns 2 - eller egentligen en med förgrening - numera rejält otidsenliga, lite imponerande - underjordiska värmekulvertar från stadsdelen Ålidhem ner till gamla Dragonskolan - faktiskt kvar under jord - till min förvåning!

I sommarens inyhetstorka så hade Västerbottenskuriren ett reportage med några nytagna bilder därifrån. Det handlade om att några studenter med industri-design som område var där nere och traskade..

Kulvertarna - huvudsträckan + t-förgening till stadsdelen Mariehem är gissningsvis ca 3 km och ser inte alls ut som man skulle kunna tro. Frånsett betonganslutningarna vid ingångarna (tänk lasarrettskulvertar) 3st så är det en rund stentunnel som mest påminner om nån gammal engelsk gruva. Gissningsvis ca 4 - 4,5 meter takhöjd och grova värmerör på ena väggen. "Gångvägen" längs tunnelbotten kan väl var 1,5 meter bred max.

Iaf. Jag har själv varit där nere för typ 30 år sen och minns bara vagt att det var ganska blött och varmt.. skrämmande tyckte jag nog inte att det var, men ganska udda och lite creapy med vatten som rann efter väggarna - här och där - för att vara i lilla platta Umeå Har dock inte gått hela sträckan.

Tanken med att jag skriver detta är väl mest att tipsa om det tydligen finns möjlighet att besöka denna underjordiska "antikvitet" - med guide givetvis - om man nu samlar ihop en seriöst intreserad UE-grupp - för att filma och fota.

Det skulle vara kul att få se fler bilder därifrån. Stadiga militärkängor med rejäl gummisula på fötterna rekomenderas! Blöta kullerstenar är jobbiga att gå på..

Anläggningen ägs så vitt jag vet av Umeå Energi.

Jag kan tyvärr inte bifoga några bilder då artikeln nu verkar ligga bakom betalvägg ..
Citera
2019-09-19, 09:39
  #2
Medlem
vart finns detta skyttevärn? är holmsundsbo och det lät intressant
Citera
2022-07-06, 23:50
  #3
Medlem
Teg har ju kvar 2 hus från när gamla slakteriet vart engelska skolan, det lite sunkigare av dem ägdes av kalles bud o sen vart de nån fest lokal men är övergivet nu och de andra som är helt ägdes av fläktwoods men står tomt nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback