2019-09-14, 18:06
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Ja, annan matkultur där nere runt medelhavet, Italien, Spanien, Kroatien, Grekland, etc. Man går ut hela familjen eller med vänner och äter middag ute på lokal resturang ofta, minst en gång i veckan, ofta flera gånger i veckan.

Minns ett tillfälle då jag dinerade på genuin italiensk resturang i Milano, var fantastisk vällagad mat för en fjärdedel av det kostat i Sverige för likvärdig kvalitet här.

Vill påstå att du får ut mer kvalitet i något av de länder du nämner, än i 9 av 10 resturanger här.

Men det är ju så, livet ser annorlunda ut där än här, därmed gör sådels även menyn det.
Citera
2019-09-14, 18:15
Medlem
Har aldrig ätit för så mycket pengar och kommer förmodligen aldrig göra det.
Citera
2019-09-14, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Herregud...tur för min plånbok då att jag hatar vin och all sorters mat som samlas från havet

Jag älskar skaldjur dock, men man måste inse hur en marknad fungerar. Utbud och efterfrågan samt du betalar även för service / upplevelse.

Så ja jämfört betalar här i Dubai för fisk / skaldjur än i andra länder i Afrika eller Asien extrem stor skillnad. Så ja du kan betala 90-95% billigare i vissa länder för exakt samma utbud / kvalitet.

Handlar just om marknad och skillnad i marknadspris.

Dock samma flaskor vin har så klart samma marknadsvärde världen över. Eller skulle säga mycket dyrare i dom fattigare länder då inte finns en större marknad så pris ökar istället då massa.
Citera
2019-09-14, 18:27
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Till dagens middag gick jag o min parter på restaurang (italiensk). 2 förrätt, 2 huvudrätt, 1 efterrätt. 1 flaska vin, 2 mousserande glas o 2 vit vins glas gick på 1300kr. Vi hade 25% rabatt i det eftersom kampanj tidig middag. Så det var lite dyrare egentligen. Hur ofta betalar ni så för helgmiddag? Det var ok 3.8 på 5 gradig skala men inte hel fullträff.

Svaret på frågan beror ju mycket på hur många man brukar vara som är ute och äter. Frågan borde gälla per person istället och då är 500:- inga jättesummor i Sverige, tyvärr. Förrätt och huvudrätt eller huvudrätt och efterrätt räcker ofta för att komma upp i den summan utan dryck, med dryck blir det givetvis dyrare och med större variation då det skiljer mycket på t.ex. bordsvatten och vin. Utomlands kan man förstås äta samma kvalitet både betydligt billigare och dyrare, beroende på land, så tänker att detta gäller Sverige.

Sällan jag får till några restaurangbesök kvällstid, har kanske blivit 5 ggr i år i den prisklassen hittills, vilket nog är lite högre än mitt snitt. Tycker att det kan vara värt det men inte att dyrare mat per automatik är bättre.
Citera
2019-09-14, 18:36
Medlem
Proras avatar
Om man är införstådd med prisnivån ser jag inget problem. Själv är jag en inbiten snåljåp och lägger pengarna på annat. Vi är alla olika. Lägger hellre pengar på en inbunden bok eller ett teaterbesök. Snofsigt käk omvandlas ju ändå till fick bajs efter några timmar.
Citera
2019-09-14, 18:48
Citat:
Ursprungligen postat av Sasom
Har aldrig ätit för så mycket pengar och kommer förmodligen aldrig göra det.

Du borde pröva någon gång.
Jag och kärringen funderar på att beställa mat på mcd för 550:-
Och se hur mycket vi orkar äta upp
Citera
2019-09-14, 18:54
Medlem
Proras avatar
Nu kanske jag raljerade lite väl mycket. Men en person i Sverige kan bli mätt för under en tia. Alla disponerar givetvis sin inkomst som man vill, men i det läget är det i mina ögon lite trist att man väljer att smörja kråset för en tusenlapp och dessutom skryter med det.
Citera
2019-09-14, 19:17
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warp10
Hur stor del av notan är mat respektive dryck?
40/60 mat/alkohol skulle jag tro.

Varierar lite, ibland kan man ju bara köra alkoholfritt till middagen och då landar det väl runt 500kr en nota!
Citera
2019-09-14, 19:54
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag gillar att äta på lite exklusivare restauranger, gärna med avsmakningsmeny så en 1000/person är ganska standard för min del. Senare i höst ska jag o frugan äta på Franzén vilket kommer bli min dyraste restaurang någonsin. Vi räknar med att notan för två pers kommer kosta runt 11000.

för mig är det extremt svårt att rättfärdiga den kostnaden, men då tjänar jag inte så mycket heller., för 11 loppor kan man tex åka till italien eller frankrike i 1 vecka, ink boende och mat ute varje dag.
Citera
2019-09-14, 21:29
Medlem
Doktorphils avatar
Äter nästan aldrig ute i Stockholm
Var i Köpenhamn för 14 dagar sen,

Stannade 2 nätter

Lunch 900
Middag 1800

Lunch 1800
Middag 2300

Gick notorna på för 2 pax

Tycker om att lägga pengar på mat & dryck utomlands .
Skulle aldrig lägga dom pengarna på krog i Sverige .
Citera
2019-09-14, 21:39
Medlem
Jag betalade l över 1000 kr en gång på en fin restaurang i Thailand . Dom hade riktigt god fisk.
Jag äter dur mat endast utomlands . Så det händer väl typ några gånger om året att man betalar tusenlappen för en maträtt
Citera
2019-09-14, 21:52
Medlem
Germanofils avatar
I princip aldrig. Brukar landa på 60-90 EUR för två personer. Det är klart prisvärdare att gå ut och äta i Tyskland (där jag bor) än i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in