Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Till dagens middag gick jag o min parter på restaurang (italiensk). 2 förrätt, 2 huvudrätt, 1 efterrätt. 1 flaska vin, 2 mousserande glas o 2 vit vins glas gick på 1300kr. Vi hade 25% rabatt i det eftersom kampanj tidig middag. Så det var lite dyrare egentligen. Hur ofta betalar ni så för helgmiddag? Det var ok 3.8 på 5 gradig skala men inte hel fullträff.
Svaret på frågan beror ju mycket på hur många man brukar vara som är ute och äter. Frågan borde gälla per person istället och då är 500:- inga jättesummor i Sverige, tyvärr. Förrätt och huvudrätt eller huvudrätt och efterrätt räcker ofta för att komma upp i den summan utan dryck, med dryck blir det givetvis dyrare och med större variation då det skiljer mycket på t.ex. bordsvatten och vin. Utomlands kan man förstås äta samma kvalitet både betydligt billigare och dyrare, beroende på land, så tänker att detta gäller Sverige.
Sällan jag får till några restaurangbesök kvällstid, har kanske blivit 5 ggr i år i den prisklassen hittills, vilket nog är lite högre än mitt snitt. Tycker att det kan vara värt det men inte att dyrare mat per automatik är bättre.