• 1
  • 2
2020-03-09, 23:44
Medlem
morkfromorks avatar
Det går göra betyligt smakligare grejer som en curry ('mutton curry')
Citera
2020-03-09, 23:51
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Mången gång på TV har jag sett att de i mörkaste Afrika, Egypten och allmänt i Arabien äter får på följande vis:

Skär halsen av den.
Flå den.
Hugg upp djuret i fråga i bitar.
Inkludera i det närmaste allt; dvs huvud, mage, lunga..
Lägg i gryta. Koka. Inga kryddor. Möjligen i Afrika att nån hittar nåt grönt i djungeln, nån kålrot eller selleri, och slänger i.

Koka sedan i det närmaste sönder köttet och voíla - ät.

Ser inte så gott ut. Grå-vit sörja med gråa köttbitar i, och alltid lika mysigt när nån fiskar upp det sönderkokta huvudet med öron som hänger och tänder som petar fram...

Ganska långt ifrån hängmörat med kryddor med väl utvalda delar som en annan är van vid...

Låter ganska precis som ett traditionellt samiskt renkok, måste jag säga.
Citera
2020-03-09, 23:53
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Låter ganska precis som ett traditionellt samiskt renkok, måste jag säga.

Lika osvenskt alltså. Även engelsmännen sysslar fortfarande med hemskheter som Haggis.
Citera
2020-03-09, 23:57
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Lika osvenskt alltså. Även engelsmännen sysslar fortfarande med hemskheter som Haggis.

Men inte direkt så exotiskt som TS fick det att låta. Och betydligt godare än det ser ut.

(OT: Haggis är ju hur gott som helst! Och pölsa är inte precis osvenskt.)
Citera
2020-03-10, 00:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Mmmm, pölsa. Det bara vattnas i munnen. Testa servera det i dagens skola.

Nu börjar jag undra om du ens har varit i närheten av haggis. Det är ju i princip samma sak som pölsa, fast med havregryn i stället för korngryn och gjort på lamm/får i stället för nöt/fläsk. Och i mitt tycke godare.

(Köpepölsan är inget vidare. Vill man ha en perfekt får man göra den själv, och det orkar åtminstone inte jag särskilt ofta. Men visst finns den i en och annan skolbespisning fortfarande. Åk till Kramfors på torsdag: https://skolmaten.se/kramforsskolan/)

Slutsats, för att inte hamna alltför mycket OT: visst finns det äktsvensk mat som är ungefär lika glamourös som ett helkokt får. Och som dessutom smakar alldeles utmärkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in