Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-20, 21:01
  #325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Hela Afrika,halva Asien ,Sydamerika osv osv
Ok, jag har så svårt att förstå när du stavar så dåligt på svenska! 90%andra länder???

Det heter I 90% av andra länder!
Citera
2019-09-20, 21:04
  #326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazaren
Ok, jag har så svårt att förstå när du stavar så dåligt på svenska! 90%andra länder???

Det heter I 90% av andra länder!
Ok jag får ta det på din nivå 😝

Sluta gnälla på stavningen och kom med argument i stället !
Citera
2019-09-20, 21:06
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Ok jag får ta det på din nivå 😝

Sluta gnälla på stavningen och kom med argument i stället !
Om du skrivit så jag förstår då hade vi sluppit denna diskussion överhuvudtaget!
Citera
2019-09-20, 21:40
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazaren
Om du skrivit så jag förstår då hade vi sluppit denna diskussion överhuvudtaget!

Kan ni sluta tjafsa så att vi kan återgå till att diskutera ämnet? (Sjukt att staten tar mer än 50% av vad man tjänar)

Av mig tar staten 72% varje månad. Det är inte OK
Citera
2019-09-22, 14:50
  #329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Lika lite som du ser arbetsgivaravgiften, ser du hur mycket du får igen i termer av gratis sjukvård, utbildning och pension i cirka 20 år. Det hade kostat en förmögenhet att betala detta själv, men du tar det antagligen för givet. Vad är du beredd att ge upp i termer av välfärd för att betala lägre skatt?

Okej, låt oss då göra en liten jämförelse med det land i Europa som är känt för sina låga skatter: Schweiz. Den totala skatten i Schweiz uppgår till ca 27% av BNP mot närmare de dubbla i Sverige.

Sjukvård: Vilket land kan det var som toppar EHCI? (European health consumer index). Det är förstås Schweiz. Sverige däremot har rasat i placeringar och är sist i Norden. Detta trots att vi spenderar väldigt mycket pengar per capita (vilket EHCI också noterar som anmärkningsvärt). Vidare sågas Sverige för vårdköerna som är bland de värsta i hela Europa. Något som är särskilt allvarligt då snabb behandling för många allvarliga tillstånd är den enskilda viktigaste komponenten.

Skolan: Tycker du att skolan fungerar så mycket bättre? Om man tittar på de berömda PISA-mätningarna är Schweiz på plats 15 i världen. De övriga nordiska länderna är också bra placerade (särskilt Finland) men givetvis inte Sverige. Då är utbildning ändå gratis i Schweiz och högre utbildning billig (motsvarande en extra månad studiebridag + lån i Sverige per år).

Så det är inte utan att man undrar vad man får för att man betalar det dubbelt så höga skattetrycket som i Schweiz inklusive moms, punktskatter o.s.v. Är inte det en ganska berättigad fråga?
Citera
2019-09-22, 14:54
  #330
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Vi har dessutom helg öppna bibliotek. Gratis entré till museum. Polis på våra gator.
Politisk oberoende TV och Radio.

Visst får vi ordentligt för skatterna.
Haha! 😆 Tack, nu måste jag torka öl från skärmen...
Citera
2019-09-27, 21:05
  #331
Medlem
Leif Östling hade en poäng när han sa ”vad får jag för pengarna egentligen?”

Eller så sa han ”Vad fan får jag för pengarna?”

Hur som helst så är det en befogad fråga.
Citera
2019-09-27, 21:10
  #332
Medlem
Naknekejsarens avatar
Det sjuka är tvärtom att så många slavar för staten.

Staten är inte sjuk utan slug som tar för sig av idioterna som sliter arslet av sig för sitt eget lands förstörelse.

Mästaren är aldrig den sjuke, det är slaven som är riktigt jävla sjuk i huvudet, speciellt när slaven nu har valmöjligheter att leva på bidrag eller flytta till något land med mycket mindre skatt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback