Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-14, 16:43
  #1381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridefixer
Helt omöjlig fråga att besvara som verkar snarast vara något av en anekdot från dig?
Vi säger att det gäller vem som helst. Utom just dig och andra åklagare.
Citera
2022-11-30, 11:25
  #1382
Medlem
Hur ser ÅM på att man som åklagare bedriver egen konsultverksamhet vid sidan om? Hur är det med andra former av eget företagande?
Citera
2022-12-08, 15:14
  #1383
Medlem
Varför har beviskraven och bevisbördan sänkts i sexualbrott? Finns det oskyldigt/felaktigt dömda pga i Sverige?
Citera
2022-12-08, 15:30
  #1384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridefixer
Hej!

Tänkte som en av de yrkeskategorier det pratas mest om på detta forum vara behjälplig med att försöka undanröja många vanliga missuppfattningar om yrket, och på kuppen bidra till ökad förståelse och kunskap.

Jag tänker inte bemöta frågor avs hur man ska gå till väga för att undvika brott osv. Eftersom vi är ca 1 000 åklagare i landet så kan en identifiering av mig ske om jag går in på specifika detaljer om just min tjänst, men jag är kammaråklagare med 5+ års erfarenhet.

Vill även ta tillfället i akt och ge beröm till den del av Flashback som hjälper samhället och rättsväsendet, exv nyligen när den 15-åriga flickan hittades, stort tack för det!

Edit: mod får gärna flytta till annat fora om det anses mer lämpligt, såsom juridik eller arbetsliv.
Tycker du att kraven för att få någon häktad på sannolika skäl är adekvata?
Citera
2023-02-01, 12:46
  #1385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ridefixer
Helt omöjlig fråga att besvara som verkar snarast vara något av en anekdot från dig?

Jag skulle vilja rikta åklagarens uppmärksamhet till denna intressanta tråd!

https://www.flashback.org/t3502859

Intressant läsning och skulle vara ytterst intressant att verkligen få en åklagares uppfattning!
Citera
2023-02-01, 12:48
  #1386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway354
Jag skulle vilja rikta åklagarens uppmärksamhet till denna intressanta tråd!

https://www.flashback.org/t3502859

Intressant läsning och skulle vara ytterst intressant att verkligen få en åklagares uppfattning!

du, sorry. TS har varit frånvarande i tre å ett halvt år så sitt inte uppe och vänta på svar i kväll
Citera
2023-02-01, 16:11
  #1387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
du, sorry. TS har varit frånvarande i tre å ett halvt år så sitt inte uppe och vänta på svar i kväll
Kan väll hoppas någon annan här inne arbetar som åklagare och kan ta upp tråden igen då?
Citera
2023-02-01, 18:51
  #1388
Medlem
Tjena_67s avatar
Ifall en åklagare väljer att lägga ner en förundersökning på falska grunder, i syfte att t.ex. skydda korrupta domare, advokater och politiker från åtal, hur genomskådas detta bäst?

Tack
Citera
2023-02-18, 23:42
  #1389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Får du för ofta in polisutredningar av låg kvalitet och på dålig svenska, så att du rent av blir irriterad och besviken på dagens poliskår?

Hej - ber om ursäkt för sent svar! Nej, det händer absolut att en del är undermåligt men generellt sett håller de poliser jag har haft att göra med helt ok nivå.
Citera
2023-02-18, 23:44
  #1390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Det här med att ett grövre brott konsumerar straffet för mindre grova brott, finns det ingen tidsgräns för under hur lång tidsrymd som brotten utförts som max kan sammanfogas i det högre straffet? Finns ju personer som begår brott oavbrutet i åratal. Om man åtalade för allt de gjort under t.ex. första halvåret i en rättegång och väntade några månader med att åtala för det som gjorts nästa halvår hade det grövsta brottet ändå konsumerat de mindre grova?

Hej, ett grövre brott konsumerar inte per default ett mindre allvarligt brott, det handlar helt om vilka typer av brott som är aktuella. Det är främst bötesbrott man exv förundersökningsbegränsar om man har andra brott på fängelsenivå.
Citera
2023-02-18, 23:46
  #1391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Försöker du insuinera att rättsväsendet efter 1 Jan 1975 INTE blivit politiserat och INTE har incitament för att beskydda brottsliga tjänstemän från åtal och straff? Väljs domare, myndighetschefer, åklagare, polischefer etc. inte selektivt ut baserat på politisk tillhörighet och kollegial lojalitet?



Finns det någon annan del av samhället, än rättsväsendet, där det finns fler psykopatiskt störda individer som är moraliskt handikappade?

Trams. Rekrytering av åklagare har inget med politisk tillhörighet att göra.
Citera
2023-02-18, 23:48
  #1392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av titanbult
hur lång tid bör det ta från polisanmälan om ett brott , tills att det når åklagaren

och

om polis inte väljer att skicka ärendet vidare till åklagare , går det då på nått sätt att själv som privatperson se till att en åklagare får ta del av hela ärendet för egen bedömning av brott som begåtts

Hej, ursäkt för sent svar. Det beror vad det är för typ av brott. Om det är grova brott och/eller unga misstänkta ska det i allmänhet gå skyndsamt, så snabbt det går dvs. Om polis fattar beslut om att lägga ner en förundersökning så kan man alltid begära överprövning, då hamnar det hos åklagare för bedömning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback