Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-09, 12:08
  #1
Medlem
Jag vet att det finns massor företag i USA som har som affärside att testa företags säkerhet. De tar alltså betalt för att försöka komma åt olika känsliga uppgifter, för att redovisa svagheterna. Banker, myndigheter osv borde ju vara väldigt intresserade av detta.

Finns det några företag i Sverige som hjälper andra att hitta sina svagheter? Hittar inget vid en googling.
Citera
2019-09-09, 12:12
  #2
Medlem
Datainspektionen
Citera
2019-09-09, 12:48
  #3
Medlem
Negressdrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Datainspektionen


Det du söker TS är "Penetrationstestare", eller "Pentester", (ej att förknippa med provkaniner i Fleshlight-lokalerna). Arbetsuppgiften är att enligt överenskommelse försöka ta dig in på vilket sätt du vill i en miljö. Det finns mycket pengar att tjäna.

Jag var själv inne på den banan under tonåren men bytte snabbt till en annan bana, dock också inom IT.
Citera
2019-09-09, 15:22
  #4
Medlem
zixls avatar
Ja det finns ett antal. Min senaste offertförfrågan stannade på ca 100 000 :- som en liten hint. OBS alla har nog inte samma taxa.
Citera
2019-09-10, 13:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen


Det du söker TS är "Penetrationstestare", eller "Pentester", (ej att förknippa med provkaniner i Fleshlight-lokalerna). Arbetsuppgiften är att enligt överenskommelse försöka ta dig in på vilket sätt du vill i en miljö. Det finns mycket pengar att tjäna.

Jag var själv inne på den banan under tonåren men bytte snabbt till en annan bana, dock också inom IT.

Tack! Hur kommer det sig att du bytte bana?
Citera
2019-09-10, 13:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Ja det finns ett antal. Min senaste offertförfrågan stannade på ca 100 000 :- som en liten hint. OBS alla har nog inte samma taxa.

Hittar bara sentor. Känner du till några fler?
Citera
2019-09-10, 13:17
  #7
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Hittar bara sentor. Känner du till några fler?
Omegapoint är ju stora inom IT-säkerhet. Dessutom sysslar FRA med IT-säkerhet med.
Citera
2019-09-10, 13:53
  #8
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Hittar bara sentor. Känner du till några fler?
Cybercom, Jonas Lejon ..... Kör ett varv till med Google och byt ut dina sökord som föreslogs tidigare.
Citera
2019-09-10, 19:04
  #9
Medlem
Negressdrottningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Tack! Hur kommer det sig att du bytte bana?
För att bli en duktig pentester så behöver du en rejäl jävla hjärna. Citera mig inte på det, men tänk på vad uppgiften går ut på: Fantastiska, kloka människor har tillsammans konfigurerat ett system. Nu är det din uppgift att överlista dom människorna.

Jag försökte och försökte men bestämde mig sedan för att ge upp, jag är inte klok nog. Det visade sig att jag var rejält vass på annat, också inom IT, så då gick det okej ändå.
Citera
2019-09-11, 07:20
  #10
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rewriteable
Hittar bara sentor. Känner du till några fler?
Kom på en till Truesec, men sök oxå efter "red team", det kan nog ge lite uppslag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback