Jag har också en raskatt, och dom är ju speciella som sagt.
Om jag lämnar byrålådan öppen där jag har mina strumpor, så är han alltid där och ska bita på mina strumpor, han bär ut dom och sprider ut dom på golvet, alternativt lägger dom i en hög vid matskålen. Ofta sker detta på natten, så på morgonen ser jag inte sällan "spår" av honom.
En morgon såg jag att han lagt upp 5-6 par(!) strumpor i en perfekt linje, tätt intill varann, bredvid matskålen. Jag blev helt förvånad, det var galet symmetriskt och jag har börjat fundera på om min katt har autism eller något. Inte sagt som skällsord, utan helt seriöst. Det är ofta det ska vara "perfekt" eller "rätt" när han håller på.
Han totalvägrar blötmat, jag har testat att köpa hem något ibland, men inte ens de lite dyrare märkena funkar, han bara luktar lite och vänder sedan bort huvudet. Det är torrfoder och kokt skinka som gäller för honom.
Sen får han sina ADHD-ryck också. Han ruschar runt i lägenheten i 120 typ, hoppar upp på byråer, för att fortsätta ett halvvarv i lägenheten och sedan hoppa upp på soffan och fortsätta någon annanstans. Allt utan att stanna såklart. Sen kan jag ibland höra "krasch!" någonstans, då stannar han upp ibland och undrar lite vad som hände. Men det händer att han ignorerar att han rivit ner någonting också och bara fortsätter gå bärsärk.
EDIT: Många gånger sitter han utanför en garderob, eller något skåp i köket, krafsar, jamar och ska in. Då är det bara att gå dit och öppna åt honom. Ibland ska han upp i ett skåp ovanför diskbänken och sätta sig på översta hyllan. Och kommer han dit, då sitter han ALLTID och jamar konstant. Jag fattar inte riktigt vad han vill då faktiskt.
Galet pratig är han också, men det hör till rasen. Om han vill någonting så ger han sig inte förrän jag reser mig och luskar ut vad han vill. Men med tiden jag haft honom så har jag lärt mig ganska bra vad han vill, och när.
Jag älskar min katt och hans egenheter
Min förra katt (som tyvärr inte är i detta liv längre) skulle ofta "sittligga" (ni vet så som katter ofta gör) på soffryggen och mysa. Väldigt ofta så tryckte han ner ansiktet rakt ner i soffkudden. Svårt att förklara detta i text känner jag, men han gjorde som en facepalm rakt ner i soffan, sen kunde han ligga och mysa i den ställningen ganska länge
Ursäkta ett lite rörigt inlägg, jag är lite trötter för tillfället.