2019-09-08, 23:03
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Tänkte att detta kunde bli en tråd där vi ger exempel på dumma saker som du/folk du känner har gjort med pengar.
Jag kan börja:
Mina föräldrar la undan 300kr varje månad efter att jag föddes tills att jag fyllde 18 år. Så när jag fyllde 18 fick jag en fin present på ca 60 tusen. Tänkte inte mer på det, sen lärde jag mig om pengar, ränta-på-ränta osv och insåg att mina föräldrar hade månadssparat 300 kr varje månad i 18 år på ett VANLIGT BANKKONTO.
Hade dom investerat pengarna i en vanlig fond med 11% årlig avkastning (som börsen har presterat under tiden) så hade det varit ungefär 200.000 kr när jag fyllde 18 år.

Lagom tråkigt att inse det men jag får ändå vara glad över att jag iallafall fick en ganska stor summa och att jag inte får begå samma misstag när jag sparar till mina barn.

Låt oss höra era historier nu!
Citera
2019-09-08, 23:16
Medlem
Innan jag skulle börja plugga bestämde jag mig för att jag skulle slippa ta studielånet, så jag jobbade hårt i 2 år innan studierna och sparade hårt, och hade tillslut en ganska stor summa pengar när jag började studera. Levde på dessa pengar samt bidraget under hela studietiden (jobbade extra på somrarna).

Sen började jag också lära mig om investeringar osv och insåg ganska snabbt att jag hade kunnat tagit CSN-lånet med den tokbilliga räntan och investerat med pengarna som jag hade sparat ihop istället...
Citera
2019-09-09, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Tänkte att detta kunde bli en tråd där vi ger exempel på dumma saker som du/folk du känner har gjort med pengar.
Jag kan börja:
Mina föräldrar la undan 300kr varje månad efter att jag föddes tills att jag fyllde 18 år. Så när jag fyllde 18 fick jag en fin present på ca 60 tusen. Tänkte inte mer på det, sen lärde jag mig om pengar, ränta-på-ränta osv och insåg att mina föräldrar hade månadssparat 300 kr varje månad i 18 år på ett VANLIGT BANKKONTO.
Hade dom investerat pengarna i en vanlig fond med 11% årlig avkastning (som börsen har presterat under tiden) så hade det varit ungefär 200.000 kr när jag fyllde 18 år.

Lagom tråkigt att inse det men jag får ändå vara glad över att jag iallafall fick en ganska stor summa och att jag inte får begå samma misstag när jag sparar till mina barn.

Låt oss höra era historier nu!

Spelat bort dem.

Lagt dem på dyra teknikprylar.
Citera
2019-09-09, 01:01
Min fru fick ärva strax över 2 mille. Dom låg på hennes sparkonto i 8 år, tills hon träffade mig....

Samtidigt så sparade hon 2500 i månaden på ett fondkonto, utan att förstå att hon kunde fört över dom 2millarna till samma konto.

Vi behöver verkligen privatekonomi som ett eget ämne i skolan...
Citera
2019-09-09, 01:59
Medlem
En polare vann 10k på en trisslott runt år 2000, köpte en splitterny Nokia för 4-5.000 och handlade upp resten på bolaget och ordnade en riktig fest så det slutade med att 160 pers var i och utanför lägenheten. Dagen efter vaknade han till en totalt sabbad lägenhet och mobilen hade han supit bort.
Citera
2019-09-09, 06:47
Medlem
En kompis månadssparade 500 kr per månad i en fond till sina barn. De äldtsa blev 18 inte långt efter 2008, då var den värd 20 000. Den yngsta fick den några år senare då den var värd 80 000. Att månadsspara på banken är ur den synvinkeln mer säkert och rättvist

Annars så tycker jag att dyra teknikprylar när man inte har behov av dem är ett vanligt tema.
Senast redigerad av cokemaniac 2019-09-09 kl. 06:58.
Citera
2019-09-09, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cokemaniac
En kompis månadssparade 500 kr per månad i en fond till sina barn. De äldtsa blev 18 inte långt efter 2008, då var den värd 20 000. Den yngsta fick den några år senare då den var värd 80 000. Att månadsspara på banken är ur den synvinkeln mer säkert och rättvist

Annars så tycker jag att dyra teknikprylar när man inte har behov av dem är ett vanligt tema.

Nej, hade gått att lösa genom att ge den yngre 50k och den äldre 30k i efterhand.

Men ja, det är ju ganska rättvist att skänka pengarna till inflationen och ge vardera barn 10k också.
Citera
2019-09-09, 07:36
Medlem
constants avatar
Citat:
En kompis månadssparade 500 kr per månad i en fond till sina barn. De äldtsa blev 18 inte långt efter 2008, då var den värd 20 000. Den yngsta fick den några år senare då den var värd 80 000.
Näst intill osannolikt.
Citat:
Att månadsspara på banken är ur den synvinkeln mer säkert och rättvist
Så att båda hade fått betydligt mindre?
Citera
2019-09-09, 07:37
Medlem
Mullrets avatar
En kompis köpte en HR svart för 400k. Till sina barn, tillika döttrar. Så snart de var klara med studierna så flyttade de till sina killar. Kvar stod han med tom HR. Dåren sa bara upp hyresavtalet. 400k i vasken.
Citera
2019-09-09, 08:07
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En kompis köpte en HR svart för 400k. Till sina barn, tillika döttrar. Så snart de var klara med studierna så flyttade de till sina killar. Kvar stod han med tom HR. Dåren sa bara upp hyresavtalet. 400k i vasken.
Jävlar vad autistiskt om det är sant..

Dumma saker man själv gjort är ju att man använt uppnpengar som man fått i fonder när man var 18-22 istället för att jobba..

I min närhet: kompis som hade heltidsjobb och bodde hemma utsn hyra spelade bort sin lön varje månad under 2 års tid. (Spelmissbrukare)
Citera
2019-09-09, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serpenttongue
Min fru fick ärva strax över 2 mille. Dom låg på hennes sparkonto i 8 år, tills hon träffade mig....

Samtidigt så sparade hon 2500 i månaden på ett fondkonto, utan att förstå att hon kunde fört över dom 2millarna till samma konto.

Vi behöver verkligen privatekonomi som ett eget ämne i skolan...

Jösses hade ju varit det dubbla efter 8 år.
Citera
2019-09-09, 08:18
Medlem
Sensmoralen med denna tråd är att man ska ha 100% av alla pengar man äger (och någonsin ägt helst) i fonder? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in