Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Att vara vid liv är prio ett, och ta fast denna skytt. Men det får konsekvenser för HOL i en rättegång där "torpedens" motiv blir offentligt. Det en ny diskussion för oss som gillar att diskutera aktuella brott och rättsfall. Advokatsamfundets nya ordförande är också intresserad av vad som ligger bakom. Alla kollegor är chockade över att advokater skjuts i Svärje. Leif G W spekulerar och av hans sista inlägg i debatten framgick det tydligt att han är väldigt intresserad av vad som hänt.
HOL ville ju snabbt till kontoret. Jag tror att det beror på att svaret till vem som vill mörda honom ligger där i en akt, med ett fall som slutat illa för någon.
Sen är det inte bara att vara vid liv, utan det har betydelse för hur man lever sitt liv, och var!
Jag tänker på grannarna i samma fastighet och i närliggande fastigheter som oförskyllt har en granne folk vill döda. Är de trygga med HOL som måltavla för en klantig skytt? Är barnen trygga när de rör sig ute med HOL med tanke på att de kan träffas av en kula?
Min intuition säger mig att HOL i sitt krig mot KL tappat omdömet och det konsekvenstänk en advokat bör ha. En man som inleder sin frus belastningsregister i syfte att vinna billiga poäng i en bodelning, är inte en person jag beundrar.
HOL var väl medveten om hur allvarligt det är för KL att bli dömd för brott, med tanke på hennes yrke som domare, och han gjorde henne arbetslös, för att visa sin egen bättre förmåga att ta hand om barnen.
Alla HOLs gärningar är ostraffade gentemot KL och har blivit en boomerang mot henne med hot om att anmäla KL för förtal om hon berättar om sitt helvete. Av en gammal dålig ovana fick KL ta skiten, men denna gång är det allvar. Alla vill att skytten ställs inför rätta. Om inte annat för att tillfredsställa vår nyfikenhet.
Konstigt att KL dragit 5 LOBar på sig. En riktig prestation. Aldrig hört om maken i öfre medelklasskretsar trots att många är alkisar och storkonsumenter. Att folk skiljer sig och är bittra händer ju hela tiden, men trots bitterheten har folk lyckats komma överens om bodelning och barn på ett vuxet sätt även om man får höra att än den ena eller den andra fick mer. Men att rasera hela sitt liv. Otroligt.
Att HOL har bråttom att börja jobba förstår jag. Hans och barnens livsstil kräver att kulorna rullar in. Dessutom är det dyrt med alla processer där ex-frun gör en springnota som vad gäller arvodet till bodelningsmannen. Det här blir nog ett ordentligt avbräck i HOLs intjäning.
Nu vet man inte ens om han kan bo hemma pga hotbilden, så det blir kanske dubbla avgifter för boendet också. Det kanske inte går att sälja lägenheten heller nu då folk uppfattar som att en hotbild riktas mot de som eventuellt bor där. Går det ens att hyra ut den nu?
Om KL så småningom kan bindas till anstiftan så kan HOL kanske kräva skadestånd för förlorad arbetsinkomst med mera. Ekonomiskt tror jag dock inte att han kommer att bli återställd för det här eftersom våra skadeståndsregler är strama.