Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-08, 11:34
  #121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tha-a.prod.
otroligt välgjord
serie. tyvärr är
den deprimerande,
då den påminner
allt för mycket om
vad jag har upplevt.

/HA

Har du också råkat ut för lantbruksnämnden som ju framstår som den enda
riktigt stora skurken ? Alla vanliga människor i byn har ju både goda och onda
sidor.
Citera
2015-05-08, 14:11
  #122
Medlem
Tjyvass avatar
Kräkreflexen började retas när den där klämkäcka flyktingfamiljen gjorde intåg i serien men vad som verkligen orsakade kaskadspyor var den där Conny med hans lilla sekt. Serien gjorde en rejäl störtdykning och hamnade på samma nivå som såpoperor.
Citera
2015-05-08, 15:42
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Kräkreflexen började retas när den där klämkäcka flyktingfamiljen gjorde intåg i serien men vad som verkligen orsakade kaskadspyor var den där Conny med hans lilla sekt. Serien gjorde en rejäl störtdykning och hamnade på samma nivå som såpoperor.

Håller väl inte riktigt med om det där men naturligtvis var det bättre förr,
alltså på 70talet. Om ännu en omgång spelats in på 2010talet skulle det
ha varit tiggare som varit aktuella och befunnit sig i gathörnen på byvägen
eller kanske utanför WILLY STRIDs lilla mack/verkstad/affär i vilken de
sannolikt INTE skulle ha begått inbrott, till skillnad från vissa andra ...
Citera
2015-05-09, 12:30
  #124
Medlem
Är fortfarande en smula störd/konfunderad vad gäller tiden för inspelning
och sändning av de olika 90talsomgångarna. "NÄSTA ÅR ÄR VI MED I EU"
sägs i senaste avsnittet, sänt 1999 om man skall tro WIKIPEDIA, men
rimligtvis inspelat 95 liksom förra omgången. Eller ?

Den som vet får gärna upplysa om sakernas exakta tillstånd ...
Citera
2015-05-09, 13:09
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Säsong 5, sex avsnitt (27–32), sändes 1995
Säsong 6, åtta avsnitt (33–40), sändes 1999

Och nu är vi inne på säsong 6 där första avsnittet innehåller fortsättningen
av den auktion på Berndts gård och allt lösöre som påbörjades i sista avsnittet
av säsong 5. Men alla såg inte 4 år äldre ut, så spelades allt in på en gång och
sedan höll SvT på materialet tills man behövde det ? Lite skumt ändå med "Jenny
Löfgren" som är levande i säsong 5 men alltså dör utan att synas så fort säsong
6 påbörjas. Berndt och Erik ser äntligen ut just som om de har åldern inne
för att vara son och far.

Annars verkade nästan Willy Strid börja ägna sig åt existentiella grubblerier och
det var väl inte så väntat. Han demonstrerade också hur man INTE tillagar en
fiskgratäng (glöm inte moset).

Alla utomhus scener med aktionen gjordes vid samma inspelningstillfälle, det skulle inte gå att återskapa sånt. Anledningen till att Bernth fick flytta finns i verkligheten, Gården fick nya ägare som inte ville ha filmfolk på sin gård och de fick tillstånd att göra kompletteringsscener i och med att kvinnan dog, hon dog mellan de två säsongerna så då hittade de på att hon dog under aktionen.

Men som sagt tidsaspekten stämmer inte, den är helt skev alla säsonger igenom, i en säsong verkar det dessutom det gå flera år som vi tittare får följa fast det ser ut som det bara går högst 10 månader.

Men bortsett från dessa småsaker är serien helt lysande, lars-Erik är en av de bästa karaktärerna bredvid Willy Strid.
Citera
2015-05-09, 16:40
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Alla utomhus scener med aktionen gjordes vid samma inspelningstillfälle, det skulle inte gå att återskapa sånt. Anledningen till att Bernth fick flytta finns i verkligheten, Gården fick nya ägare som inte ville ha filmfolk på sin gård och de fick tillstånd att göra kompletteringsscener i och med att kvinnan dog, hon dog mellan de två säsongerna så då hittade de på att hon dog under aktionen.

Men som sagt tidsaspekten stämmer inte, den är helt skev alla säsonger igenom, i en säsong verkar det dessutom det gå flera år som vi tittare får följa fast det ser ut som det bara går högst 10 månader.

Men bortsett från dessa småsaker är serien helt lysande, lars-Erik är en av de bästa karaktärerna bredvid Willy Strid.
Bengt Bratt hade från början tänkt sig säsong 5 som det definitiva slutet på serien. Han ändrade sig senare och skrev manus till en ny säsong. Därför kan början på säsong 6 knappast vara inspelad samtidigt eftersom någon fortsättning ännu inte var påtänkt.
Med kvinnan som dog menas förstås Jenny Löfgren. Märta Ternstedt som spelar rollen dog bara en månad efter det att säsong 5 var färdiginspelad och var borta redan när den visades i TV.
Citera
2015-05-14, 13:08
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
Bengt Bratt hade från början tänkt sig säsong 5 som det definitiva slutet på serien. Han ändrade sig senare och skrev manus till en ny säsong. Därför kan början på säsong 6 knappast vara inspelad samtidigt eftersom någon fortsättning ännu inte var påtänkt.
Med kvinnan som dog menas förstås Jenny Löfgren. Märta Ternstedt som spelar rollen dog bara en månad efter det att säsong 5 var färdiginspelad och var borta redan när den visades i TV.

Men det kan vara bortklipp material som visades, eftersom det ser exakt likadant ut. Jag har själv hållit på med film så jag ser tydligare när något är inspelat vid samma tillfälle och det är aktionen.
Vissa saker som det att dom letar efter henne kan vara inspelat inför nya säsongen men ingenting av där man ser något av själva aktuionen.

Jag vet detta eftersom när man sett rederiet och de slutat med en säsong och nästa fortsätter direkt på den föregående så finns det betydliga skillnader från den förra till denna säsong.

I hem till Byn finns inga skillnader, det är bortklippt material som används garanterat. Jag vet att Bratt var en sådan som tog mer material av en scen och sedan skapades resultatet i klipprummet, i en sådan scen som aktionen finns det mer utrymme att bara fortsätta filma på samma sätt som Troell gör när han gör film.

Tillexempel så filmade Troell en hel dag när Kristina gungade i gungan i Utvandrareposet för att få med så många kamerainställningar som möjligt och få ut så mycket som det bara går av en scen som är högst tre rader i manus.
Citera
2015-05-14, 16:08
  #128
Medlem
Måhända kan auktionen i som säsong 6 börjar med bestå av såväl bortklippt och nyinspelat om vart annat. John, Astrids arbetskamrat som dyker upp på auktionen, är en för säsong 6 helt ny person. Hans scen på auktionen och är säkert nyinspelad. När Thomas Löfgren syns i början på säsong 6 (när Jennys kista bärs ut) är det på långt håll. Förmodligen för att det inte ska synas att han växt till sig. Den händelsen utspelas ju precis efter auktionen.
I serien har redan tidigare, efter vad jag antar, bortklippt material kommit till användning. När Rune Ottosson som spelar Evert Persson dog, fick Bengt Bratt ändra manuset och lät rollfiguren dö. Efter att inte ha varit med på ett tag, fick man se Evert på väg ut från jobbet, för att strax efter få höra att han gått bort. Det var antagligen en bortklippt filmsnutt som kom till användning.
Citera
2015-05-21, 15:27
  #129
Medlem
GHB542 = den kvinnliga prästens bilnummer. Borde inte vissa trebokstavsord vara
omöjliga att komma upp med ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/GHB

Men serien är alltså inspelad innan förbudets tillkomst.

"Jag känner mig aldrig ensam, jag är ju schizofren". Sagt av allas vår L-E som kan
luta sig emot följande efter att i all hast ha lämnat vårt västra grannland där han
råkade befinna sig på utflykt.

https://www.youtube.com/watch?v=2y1TZXc5DiY
Citera
2015-05-28, 13:01
  #130
Medlem
I dagens avsnitt inträdde den HANSSCHEIKEinspirerade otäckingen Conny ...
Citera
2015-05-28, 16:16
  #131
Medlem
Man kan undra i vilken värld den som skrev notisen på textTV inför dagens
reprisavsnitt av serien vistats. Sidan 627 och det var ju del 4 av 8.

"Samtidigt börjar Lars-Erik Dahl uppföra sig underligt."

Och innan dess var han förstås vid sunda vätskor ?
Citera
2015-06-13, 14:18
  #132
Medlem
Nu har det kanske vänt för LARSERIC. Och Willy Strid tog i god Norenanda
i ända nedifrån fotknölarna för att uttrycka sitt missnöje med att aldrig få
äta något annat än microugnskäk. Verkligt stark scen ! Eller borde man
utfärda pekoralvarning ?

Och så den Charles Mansoninspirerade (?) CONNY med repliken "Jag får ta det
som en man och skylla på min fru" ...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback