Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-03-11, 11:49
  #1
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hej

Första gången jag hörde talas om obh nordica var nog när dom gjorde tv-reklam för sin popcornmaskin för några år sedan. Sen dess så verkar deras utbud ökat rejält och dom flesta (köks)prylar verkar finnas i deras sortiment.

Var det en jättesatsning från skratch eller är det nåt etablerat känt företag som ligger bakom obh nordica?
Citera
2006-03-11, 11:55
  #2
Medlem
micaeles avatar
I vilket fall som helst så får man krupp, mjäll och vansinnesutbrott av deras förbannade, glättiga, äckliga och tillgjorda reklamer.
Reklamen för popcornmaskinen tar första plats i hall of shame, fattar inte att folk inte kastar ut tv:n genom fönstret när man ser den.

Nä, OBH skall bojkottas och frysas ut.
Citera
2006-03-11, 12:38
  #3
Medlem
Seamus Costellos avatar
Deras elgrill är bra...
Citera
2006-03-11, 17:50
  #4
Medlem
Remslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Deras elgrill är bra...
Popcornsmaskinen också
Citera
2006-03-11, 17:52
  #5
Medlem
Kyparens avatar
Tycker att dom gör kanongrejer. Vad i deras reklam är så mycket sämre än andra reklamer? Tycker att dom är OK.

OBH är ett gamalt danskt företag som slogs ihopp med det gamla svenska Nordica därav OBH Nordica.
Citera
2006-03-11, 17:53
  #6
Medlem
K K Bang Bangs avatar
Jag fick en OBH nordica brödrost i julklapp.
Den funkar helt ok, som vilken brödrost som helst.

Det fantastiska med den påstods väl vara att den
på utsidan inte blir varmare än +55. Men så är väl
dom flesta nya brödrostar konstruerade?
Citera
2006-03-11, 19:38
  #7
Medlem
Läste en test i ICA-kuriren deras pizza grill eller vad man nu ska kalla den fick redigt med dålig kritik
Citera
2006-03-11, 21:05
  #8
Medlem
charmörens avatar
Jag tycker att dom designmässigt är steget före de flesta andra. OBH Nordica känns som orginalet av borstade rostfria hushållsprodukter på något sätt (kanske är jag reklamskadad?) Sedan lanserar dom sina olika serier ganska hårt, nu senast är det väl chili-serien. Vad väntar härnäst?

Recension av användarvänligheten och kvalité på produkterna lämnar jag folk som använder deras grejer, själv så har jag inget ur deras produktutbud.
Citera
2006-03-11, 21:28
  #9
Medlem
StorMammas avatar
Den däe Pizzaugnen a 700 kronor måste vara ibland det mest onödiga jag sett. Risken att det står en sådan och BARA dammar hemma hos folk är väl rätt stor, tror jag.
Citera
2006-03-11, 21:33
  #10
Avstängd
edbergs avatar
Trad flyttad fran Mat & Dryck till Bostad, Hem & Tradgard...

/ Moderator...
Citera
2006-03-12, 00:58
  #11
Avstängd
spruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
I vilket fall som helst så får man krupp, mjäll och vansinnesutbrott av deras förbannade, glättiga, äckliga och tillgjorda reklamer.
Reklamen för popcornmaskinen tar första plats i hall of shame, fattar inte att folk inte kastar ut tv:n genom fönstret när man ser den.

Nä, OBH skall bojkottas och frysas ut.
jag brukar nöja mig med att byta kanal.. Men alla är som dom själva är.
Citera
2006-03-12, 01:03
  #12
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Var det en jättesatsning från skratch eller är det nåt etablerat känt företag som ligger bakom obh nordica?

Hittade en artikel i DI som förklarar en del:

Citat:
Svensk kökselektronik dubblar försäljningen

FINNERÖDJA OBH Nordica, som säljer elektronikprodukter, har i det närmaste fördubblat försäljningen på två år.
Nu byggs lagret ut för 10 miljoner kronor i Finnerödja i Närke.

Noga räknat har ökningen under perioden gått från 130 Mkr till 245.
Berndt Wiktorsson är platschef på centrallagret i Finnerödja. Huvudkontoret finns i Stockholm. "Hade någon sagt till mig tidigare att vi skulle växa så här fort hade jag nog undrat över deras fantasier", skrattar han.

Tvåskift på lagret Sedan i höstas har Berndt Wiktorsson infört tvåskift på centrallagret för att klara de ökade volymerna.
Han har tio anställda under sig och sju personer arbetar extra.
Varje dag kommer långtradare med containrar fyllda med gods från Kina, där merparten av produkterna tillverkas.

Utbyggnaden ska stå klar i april nästa år. Det nya lagret blir dubbelt så stort som det nuvarande.

Kostnaden för det nya lagret är samtidigt relativt liten jämfört med företagets investeringar i tv-reklam i TV 4, där den kände kocken och kokboksförfattaren Anders Levén används som dragplåster.

Hittills har TV 4 fått 50 Mkr minus hemlig rabatt för reklamen.
Enligt företaget är reklamköpen självfinansierade, främst med pengar från försäljningsökningen.

I Norge och Finland genomförs nu liknande kampanjer. "Vi ska behålla den nuvarande marknadsandelen i Sverige. Men den största tillväxten ser vi i Norge och Finland", säger Peter Ek, VD och delägare i OBH Nordica.
Popcornmaskiner och grillar för inomhusbruk har varit storsäljare, liksom köksknivar och kaffebryggare.

Nystart för tre år sedan OBH Nordicas historia går tillbaka till början av 2002. Då hette bolaget Joffe Marketing och hade funnits i över 40 år på marknaden.
Förutom de egna varumärkena, Nordica och Carmen, hade företaget den nordiska agenturen för varumärkena Tefal och Rowenta.
När dessa multinationella giganter etablerade ett eget bolag i Sverige tappade Joffe Marketing i ett slag halva sin omsättning.

I samma veva fusionerades Joffe Marketing och det danska bolaget OBH, som man hade samarbetat med länge.
Båda bolagen fick därmed Norden som hemmamarknad, och ur floran av olika varumärken skapades OBH Nordica.


Den nordiska koncernen omsätter omkring 500 Mkr. ¦
LANDET RUNT
Företag: OBH Nordica Sweden
Ägare: Peter Ek, 40 procent, Thomas Ek, 5 procent, Tore Burman, 5 procent, Ole Bødchter–Hansen, 40 procent, Mads Mørch, 10 procent
Omsättning 2003: 169 Mkr
Resultat 2003: 13 Mkr
Anställda: 36
FINNERÖDJA
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback