Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-06, 00:23
  #61
Medlem
Byssans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Ser att alla dessa trådar här handlar om att bunkra vatten , komplicerade reningsmetoder /filtrering.

Nu till diskussion
Vid SHTF borde det egentligen inte vara tillräckligt att destillera vattnet eller är jag ute och cyklar?

Kan ju flyta runt hur mycket döda lik där i sjön med mera men filtrering och destillering borde ta allt?

Varför pratas det så lite om att destillera vatten för konsumtion här.

Hur destillerar man på ett vettigt sett utan el?
Citera
2022-08-06, 00:29
  #62
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byssan
Hur destillerar man på ett vettigt sett utan el?

Med ved?
Citera
2022-08-06, 00:32
  #63
Medlem
ArgusOnes avatar
Koka snön eller vattnet först och kör det sedan via kolfilter. Borde duga utmärkt.
Citera
2022-08-06, 00:34
  #64
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Koka snön eller vattnet först och kör det sedan via kolfilter. Borde duga utmärkt.

Varför ska vattnet filtreras i kolfilter efter att det har kokat?
Citera
2022-08-06, 01:55
  #65
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Varför ska vattnet filtreras i kolfilter efter att det har kokat?

För art rena det extra. Inte nödvändigt ofta, men om man nu nojjar över reningen.
Citera
2022-08-06, 11:03
  #66
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
Ser att alla dessa trådar här handlar om att bunkra vatten , komplicerade reningsmetoder /filtrering.

Nu till diskussion
Vid SHTF borde det egentligen inte vara tillräckligt att destillera vattnet eller är jag ute och cyklar?

Kan ju flyta runt hur mycket döda lik där i sjön med mera men filtrering och destillering borde ta allt?

Varför pratas det så lite om att destillera vatten för konsumtion här.
Man behöver inte destillera vatten för att få det drickbart, man behandlar det bara med de metoder som redan finns.
Ett annat sätt är omvänd omsmos som gör havsvatten drickbart.
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Koka snön eller vattnet först och kör det sedan via kolfilter. Borde duga utmärkt.
Man smälter helst inte snö eller is till vatten, då det går åt så väldigt mycket energi.
Det är mödan värt att ta sig igenom isen på sjöar för att nå vattnet i sjön, exempelvis.
Citera
2022-08-06, 14:36
  #67
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
För art rena det extra. Inte nödvändigt ofta, men om man nu nojjar över reningen.

Ok och kolfiltret tar bort aromatiska kolväten eller vad händer vid filtrering med kol?
Citera
2022-08-06, 19:19
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byssan
Hur destillerar man på ett vettigt sett utan el?

Ved som någon innan skrev, eller annan värmekälla.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man behöver inte destillera vatten för att få det drickbart, man behandlar det bara med de metoder som redan finns.
Ett annat sätt är omvänd omsmos som gör havsvatten drickbart.


Är det dock inte att rekommendera för det sista man vill i en sådan situation är att bli sjuk.

Bör ju vara säkrast av alla alternativ att "filtrera" och sen destillera vattnet. Går ju även att få havsvatten drickbart med destillering utan problem


"(Filtrering behövs inte om man vet vad man gör för att få bort vissa kemikalier om nu sådana skulle finnas 0.5% ca)
Citera
2022-08-06, 20:09
  #69
Medlem
Skaffa en tryckkokare, kopparrör och flaska.

Fäst kopparröret i tryckkokarens ventil, låt avdunstade vattnet rinna ner i en glasflaska.
Citera
2022-08-07, 18:00
  #70
Moderator
RostigHinks avatar
Trådar hopslagna. Detta blir samlingstråden för diskussioner om anskaffning och rening av vatten.

/Moderator
Citera
2022-09-05, 00:19
  #71
Medlem
Hegamons avatar
Ett sätt borde vara att gräva en egen brunn, ni som har tomt. Jag har tillgång till en sådan och det blir många liter per dygn, den brunnen kan producera rent vatten utan tillsatser.

Jag vet förstås inte vilka geologiska egenskaper som krävs för att någon ska kunna gräva en brunn. Kanske att berg måste finnas i närheten? Eller att marken i området måste luta mot brunnen, så att vatten överhuvudtaget kan fylla brunnen? Jag vet heller inte hur djup en grävd brun måste vara?
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2022-09-05 kl. 00:47.
Citera
2022-09-05, 00:28
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ett sätt borde vara att gräva en egen brunn, ni som har tomt. Jag har tillgång till en sådan och det blir många liter per dygn, de brunnen kan producera rent vatten utan tillsatser.

Jag vet förstås inte vilka geologiska egenskaper som krävs för att någon ska kunna gräva en brunn. Kanske att berg måste finnas i närheten? Eller att marken i området. måste luta mot brunnen, så att vatten överhuvudtaget kan fylla brunnen? Jag vet heller inte hur djup en grävd brun måste vara?

Öhh, det där är självklart för alla lantisar, inte stadsbor. Det är sk grundvatten. Som har bildats av regnet.
Du får gräva en 2-3 meter ner så hittar du vatten. Finns överallt.
Om det i stället är fast berg så får man leta upp en spricka,
sprickzoner fylls med grundvatten.
Man kan utöka sprickzonerna med så kallat fracking, en gammal teknik som inte alls är ny.
Trots att MSM inbillar sig det.
Förr så skickade man bara ner dynamit i hålet och smällde en hålighet i det.
Idag har man högtryckspumpar, ungefär som högtryckstvättar,
fast maffigare pjäser.

Fast i öknarna kan grundvattnet ligga på typ 80-100 meters djup.
Så då blir det att gräva eller borra.
__________________
Senast redigerad av NegerStryparen 2022-09-05 kl. 01:25.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback