• 1
  • 2
2019-08-29, 20:38
Medlem
mmas avatar
Hej!

När jag gick min högskoleutbildning började jag med en laptop. jag använde den på skolan och oftast med sladden i, den stod även hemma på köksbordet där jag jobbade med den och nästan alltid med sladden i.

Batteriet på den blev ganska fort dassigt (minns inte modell, men det var en pc i 6000kr-klassen), men detta var ju några år sen.

Nu har jag köpt mig en ny laptop för att slippa stationär dator hemma. Hur mycket slits batteriet i dagens laptops av att "alltid" stå med sladden ikopplad? Jag bär inte med mig datorn så ofta så jag kommer ju oftast ha den här på köksbordet, och kommer antagligen oftast ha sladden i datorn jämt (då jag kommer glömma ta ur den)

Kommer jag snabbt slita ut batteriet på min nya pga det, eller är modernare datorer lite smartare och klarar av att vara ikopplade?

Tack!
Citera
2019-08-29, 20:53
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Vissa tillverkare erbjuder "Long Life" batteri, mitt hade svullnat upp två månader innan garantin (3år) gick ut, orkade inte reklamera utan företaget fick betala 482 spänn + frakt för ett nytt. Har alltid nätagg inkopplat.

Ungefär samma hände med min xperia smurfplatta, mäkte att den var svullen och den fick husera på balkongen tills återvinningsdags.
Citera
2019-08-29, 20:57
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-har-oxo-en-kuk
Vissa tillverkare erbjuder "Long Life" batteri, mitt hade svullnat upp två månader innan garantin (3år) gick ut, orkade inte reklamera utan företaget fick betala 482 spänn + frakt för ett nytt. Har alltid nätagg inkopplat.

Ungefär samma hände med min xperia smurfplatta, mäkte att den var svullen och den fick husera på balkongen tills återvinningsdags.
Nästan alla tillverkare ger bara 6 månader på batteriet, en audiospelare från M-audio 3 veckor, eftersom de visste att folk inte laddade dom direkt och batterierna dog som flugor.

TS, det finns 100 trådar.
Du ska ha laddaren inkopplad, det är antalet cykler som spelar roll.
Citera
2019-08-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Nästan alla tillverkare ger bara 6 månader på batteriet, en audiospelare från M-audio 3 veckor, eftersom de visste att folk inte laddade dom direkt och batterierna dog som flugor.

TS, det finns 100 trådar.

Byggbara dell och HP kan du välja till 3års garanti på batteriet.
Citera
2019-08-29, 21:01
Medlem
mmas avatar
Citat:

Tack! Jag sökte men hittade bara trådar om hur man maximerar batteritiden (alltså en runda), nog dåligt sökt av mig.
Citera
2019-08-29, 21:05
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Kommer jag snabbt slita ut batteriet på min nya pga det, eller är modernare datorer lite smartare och klarar av att vara ikopplade?
Beror på datormodell. På min bärbara från Dell kan jag välja att begränsa laddningsprocenten så den endast laddar upp till exempelvis 80 procent.

Li-ion är egentligen en ganska fantastisk teknik, men det finns samtidigt saker som sliter ordentligt på batteriet.
1: Försök att undvika hetta, detta ökar slitaget på batteriet.
2: Försök undvika att ladda batteriet fullt.
3: Försök undvika djupa urladdningar.

Den absolut bästa lösningen är om tillverkaren själv väljer att lägga in ett intelligent system så laddningen i normalfallet begränsas, att batteriet inte laddas om dator/batteri är väldigt het liksom att undvika att tömma batterierna.

Ser vi på batterier som endast går igenom en laddningscykel från säg 40 till 80 procent så verkar de hålla mer eller mindre hur länge som helst. Den uppenbara nackdelen är givetvis att batteritiden blir väldigt lidanden, iaf i korta loppet.
Citera
2019-08-29, 21:53
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Byggbara dell och HP kan du välja till 3års garanti på batteriet.
Det är bra, men tänk om de har något smart chip ombord, som kan detektera att batteriet har används utanför toleranserna?
Citera
2019-08-29, 22:02
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Jag undrar om det verkligen stämmer. Jag har för mig att det sliter allra mest om man laddar ur det helt, att det sliter en hel del om man alltid har det i och att det bästa är att låta det gå från typ 20% till 80%, fram och tillbaka.
Citera
2019-08-29, 22:04
Medlem
Citat:
Det är bra, men tänk om de har något smart chip ombord, som kan detektera att batteriet har används utanför toleranserna?

Ska jag inte få använda lapptoppen som jag vill? Inne i bastun? Nää, orkar inte ringa o prata med nollorna i call-centret å vänta på schenker/dhl för upphämtning och dessutom ordna lämpligt pack-material, då är det bekvämare om företaget pröjsar nytt batteri. Billigare.

Du måste jobba på ett företag som har en dedikerad anställd för att utnyttja denna service optimalt.
Citera
2019-08-29, 22:08
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ska jag inte få använda lapptoppen som jag vill? Inne i bastun? Nää, orkar inte ringa o prata med nollorna i call-centret å vänta på schenker/dhl för upphämtning och dessutom ordna lämpligt pack-material, då är det bekvämare om företaget pröjsar nytt batteri. Billigare.

Du måste jobba på ett företag som har en dedikerad anställd för att utnyttja denna service optimalt.
Jag har jobbat med att kontrollera garanti-ärenden ja.
Om du bara anar vad folk claimar garanti för!
Läsk i tangentbordet, spräckta skärmar och trasiga laddkontakter...
Citera
2019-08-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Beror på datormodell. På min bärbara från Dell kan jag välja att begränsa laddningsprocenten så den endast laddar upp till exempelvis 80 procent.

Li-ion är egentligen en ganska fantastisk teknik, men det finns samtidigt saker som sliter ordentligt på batteriet.
1: Försök att undvika hetta, detta ökar slitaget på batteriet.
2: Försök undvika att ladda batteriet fullt.
3: Försök undvika djupa urladdningar.

Den absolut bästa lösningen är om tillverkaren själv väljer att lägga in ett intelligent system så laddningen i normalfallet begränsas, att batteriet inte laddas om dator/batteri är väldigt het liksom att undvika att tömma batterierna.

Ser vi på batterier som endast går igenom en laddningscykel från säg 40 till 80 procent så verkar de hålla mer eller mindre hur länge som helst. Den uppenbara nackdelen är givetvis att batteritiden blir väldigt lidanden, iaf i korta loppet.

Ovanstående är en rätt bra sammanfattning av regler för LiIon-batterier.

Som tillägg - skall man långtidslagra är det bra att ladda till runt 50-80% innan man lägger undan batteriet. Sedan någon gång då och då plocka upp och se om man behöver fyllnadsladda. Men aldrig ladda 100% innan långtidslagring - spänningen är högre när batteriet är fullt och det ger mer slitage.

Och aldrig lämna så länge att det laddar ur helt - går man under en viss gräns så kommer övervakningskretsen att vägra laddning. Kan gå att rädda genom att göra många småduttar där man laddar i några sekunder tills det bryter. Sedan kopplar bort batteriet och sedan kopplar in och provar ny dutt. Men inte säkert det fungerar - så aldrig chansa att LiIon laddar ur helt.
Citera
2019-08-29, 22:14
Medlem
Citat:
Jag har jobbat med att kontrollera garanti-ärenden ja.
Om du bara anar vad folk claimar garanti för!
Läsk i tangentbordet, spräckta skärmar och trasiga laddkontakter...

Hade ett case med en som hade en klase bananer tillsammans med sin Dell dator, hade kommit in rejäjlt med banansörja i datorn, hen tvingade mig ringa dell för garanti-ärände, förskönade för call-centret, tvingat, faan va sur serviceteknikern var när han skruvade upp för att byta moderkort. täckt med banan smörja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in