• 5
  • 6
2019-09-01, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Börja med att gå till din vanliga bank & be dem lösa alla dina lån samt lägga upp en avbetalningsplan.

Jag känner en som fick skuldsanering för betydligt mindre pengar. När han var sanerad & pricken i registret försvunnit hamnade han snabbt i samma sits & denna gången gick han till banken & bad dem lösa ut alla krediter/lån & lägga upp en avbetalning som inte svider alltför mkt - innan det blev problem hos kronofogden.

Problemet är att vissa skulder har hamnat hos kronofogden och legat där ett tag. Ja alla har väl touchat kronkalle. Så de väl inte aktuellt.

Snälla är det någon som kan ge mig en konkret plan som jag kan följa för att stegvis lösa detta. Ger mig fan ångest.
Citera
2019-09-01, 13:42
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maranzano
Problemet är att vissa skulder har hamnat hos kronofogden och legat där ett tag. Ja alla har väl touchat kronkalle. Så de väl inte aktuellt.

Snälla är det någon som kan ge mig en konkret plan som jag kan följa för att stegvis lösa detta. Ger mig fan ångest.
Jo men du kan gå till banken ändå!
Jag har själv gjort det men då rörde det sig om flera mindre lån på totalt ca 40K. De kommer att lösa ut allting & baka ihop det i ett enda stort lån, typ som ett bolån. I värsta fall kanske du måste be ngn anhörig att gå i borgen för dig.
Men ring till banken & be om ett möte där du lägger alla korten på bordet. De kommer då att antingen lösa ut lånen eller säga att de behöver borgenär eller så rekommenderar de en skuldsanering & berättar hur du skall göra.

Om inte den vanliga banken kan lösa dina skulder pga av att du har prick hos kronofogden & ingen anhörig kan gå i borgen för dig rekommenderar jag en annan bank som t ex Lendo eller liknande. Du kanske inte får lika bra ränta men det är tusen ggr bättre än det du har nu.

Ring din vanliga bank direkt på Måndag eller maila dem via din inloggning & berätta läget. Ju snabbare du gör detta desto mer begränsar du skadan/skulden.

Men vänta inte för att du tror du kan slippa betala allt lite längre fram
Citera
2019-09-04, 21:22
Medlem
Citat:
Hur fasiken kan man få reda på vilka skulder som är preskiberade eller inte? Hur får man fram detta på smidigaste sätt. Skulle gärna vilja höra mer ifrån dig. Om du kan så använd gärna lite enklare ord så att jag kan förstå bättre hehe. Känns inte glasklart än.

Är vi svenskar ens välkomna i Danmark
Fordran=skuld, preskription=giltighetstid(ungefär), har denna överskridits sedan senaste preskriptionsbrytande åtgärd så kan du torka dig i arslet med skulden, det är dock ofta klokt att bestrida den framförallt om den befinner sig hos fogden då fogden kan utmäta dina tillgångar även om skulden är preskriberad om den inte bestrids.
Prejudikat=domstolsbeslut som påverkar framtida domstolsbeslut som hanterar liknande ärenden.
Gäldenär=den som är skyldig pengar, du. Borgenär=den som du är skyldig pengar.

Insolvens är en förening som har hand om fattiga riddare forumet sök på insolvens+forum så hittar du länken på första sidan, där borde det rimligtvis gå att hitta någon som har uppdaterad koll på vad som gäller avseende de fordringar som är aktuella i ditt fall (det finns gott om skumma prejudikat både till gäldenärens för och nackdel och det kommer nya skumma prejudikat ganska ofta, det var åratal sedan jag uppdaterade mig senast som fritidsintresse alltså inte professionellt, lyckades inte hitta den mall för preskription som jag läste för flera år sedan vid en snabb sökning på fattiga riddares forum vilket sannolikt beror på att de aktivt tagit bort mallen då nya prejudikat gjort den inaktuell).
Citera
2019-09-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ansök om skuldsanering.

Tycker det är skitsnack. Man kan alltså låna miljoner, leva livet, och sedan inte behöva betala tillbaks allt.

Finns säkert någon som har fuskat där. Folk med mycket pengar utomlands kan ju göra det här, minst gång i livet, och tjäna på det.

När det gäller folk som skriver att dom har massor av skulder, så är det alltid intressant att veta vad dom har köpt, och hur dom har fått låna så mycket?
Citera
2019-09-04, 22:19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
.
Har du varit i kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivare? En sådan skulle nog vara bra för dig, en kunnig utomstående som hjälper dig att lägga upp och genomföra en långsiktig plan för återbetalningarna.
Citera
2019-09-04, 22:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sitinchair
Tycker det är skitsnack. Man kan alltså låna miljoner, leva livet, och sedan inte behöva betala tillbaks allt.

Finns säkert någon som har fuskat där. Folk med mycket pengar utomlands kan ju göra det här, minst gång i livet, och tjäna på det.

När det gäller folk som skriver att dom har massor av skulder, så är det alltid intressant att veta vad dom har köpt, och hur dom har fått låna så mycket?
Men det finns ändå en möjlighet att ansöka om skuldsanering. Själv har jag inga skulder
Citera
2019-09-08, 00:40
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Någon snäll individ som kan förtydliga om preskibitionstid 3 år om det faktiskt stämmer. Vilka skulder och bad gäller för att preskibitionsavbrott ska gälla?

Utifrån mitt fall tänker jag att att vissa skulder kan det vara preskibitionsavbrott på.

https://lmgtfy.com/?q=preskriptionstid+skuld

I regel avskrivs inga större skulder utan det skickas ut en påminnelse och vips så är preskriptionstiden återställd.
Citera
2019-09-08, 11:08
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
https://lmgtfy.com/?q=preskriptionstid+skuld

I regel avskrivs inga större skulder utan det skickas ut en påminnelse och vips så är preskriptionstiden återställd.
Ja annars hade (i princip) alla långivare snart gått i konkurs. Det är bara att bita i det sura äpplet och (o)gilla läget Ts.
Du har iaf ett jobb som genererar hyffsat med pengar varje månad så omöjligt är det inte men jag hade ringt runt och försökt frysa räntorna ett tag då jag förmodar det inte är nådiga procent de ligger på?
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Det e bättre med inga lån alls 👍
Jag lever som en kung.
Ditt användarnamn säger allt! -Vad är det du egentligen ha sagt med din oneliner? ...att du är duktig och vill ha beröm?
-Duktig pånke!
Citera
2019-10-22, 22:14
Medlem
Någon som kan berätta lite mer om skuldsanering?

Då jag inte har koll direkt på vårt mina skulder ligger. Räcker det med att fylla i så mycket jag vet?

Hur långt tid tar det tills man får besked?

Vad ska jag tänka på att få in i ansökan som är viktigt?

Tips vad jag inte får missa i ansökan?
Citera
2019-10-23, 16:45
Medlem
Skuldsanering alla får det en gång i livet en del av samhällskontraktet
Citera
2019-10-23, 19:26
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Någon som kan berätta lite mer om skuldsanering?

Då jag inte har koll direkt på vårt mina skulder ligger. Räcker det med att fylla i så mycket jag vet?

Hur långt tid tar det tills man får besked?

Vad ska jag tänka på att få in i ansökan som är viktigt?

Tips vad jag inte får missa i ansökan?

Du har redan avslöjat tidigare i tråden att du har möjlighet att betala tillbaka på X år, skuldsanering kommer inte bli godkänt. Men ansök du om det gör dig lycklig.
Citera
2019-10-24, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schulmann
Skuldsanering alla får det en gång i livet en del av samhällskontraktet
Antar att du är ironisk nu..??
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera