2019-08-27, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Kan tycka att staten borde gå in och stoppa den här typen av utveckling.
För mig är det naturligtvis smidigare med BankID men för min farmor är det definitivt inte det...
Är väl Bank-ID installerat så är det nog så enkelt som att använda en dosa varifrån sedan ett knippe siffror skall föras över i rask takt.
Citera
2019-08-27, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
För att somliga av oss inte vill använda smartphones?

Ni är försvinnande få. Naturlig utveckling att gå mot ytterligare standardisering. Bakåtsträvare kommer alltid finnas.
Citera
2019-08-27, 08:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Ni är försvinnande få. Naturlig utveckling att gå mot ytterligare standardisering. Bakåtsträvare kommer alltid finnas.

Fantastisk "utveckling" om folk skall tvingas springa till ett fysiskt bankkontor och köa varje gång de behöver nytt bankid?

Detta låter bakåtsträvande om något.
Citera
2019-08-27, 08:04
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.beg.to.differ
Märkligt! Så här säger SHB:
samt
Kanske dags att söka sig till en annan bank?
Men det handlar ju om att Nordea tar bort sina kortläsare?
Har du hört att SHB också skall göra det?
Citera
2019-08-27, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fantastisk "utveckling" om folk skall tvingas springa till ett fysiskt bankkontor och köa varje gång de behöver nytt bankid?

Detta låter bakåtsträvande om något.

Min gissning är att det finns en korrelation mellan personer som vägrar ha en smart phone och som är emot att gå mot ett kontantfritt samhälle.
Citera
2019-08-27, 08:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Min gissning är att det finns en korrelation mellan personer som vägrar ha en smart phone och som är emot att gå mot ett kontantfritt samhälle.

Så kan det säkert vara!

Inte för att det hjälper bakåtsträvande bank som vill ha in hela kundstocken på fysiskt kontor med jämna mellanrum?
Citera
2019-08-27, 08:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Men det handlar ju om att Nordea tar bort sina kortläsare?
Har du hört att SHB också skall göra det?

Nej, han påpekade snarare hur en riktig bank hanterar det hela. På handelsbanken får man både bankid på kort, dosa och sedan kan man ju skapa ett mobilt id som komplement. Basinloggningen består.
Citera
2019-08-27, 08:10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej, han påpekade snarare hur en riktig bank hanterar det hela. På handelsbanken får man både bankid på kort, dosa och sedan kan man ju skapa ett mobilt id som komplement. Basinloggningen består.
Då fattar jag.
Citera
2019-08-27, 09:08
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Säkerhetsmässigt är det ingen skillnad. Det är tvåfaktorautentisering, det vill säga att du både visar att du har tillgång till något (säkerhetsnyckeln installerad i din mobiltelefon) och kan något (lösenordet). Det är såklart inte lika driftsäkert men kanske tillräckligt bra rör de flesta? Är man kund i Nordea så accepterar man ju redan att de stänger ner alla tjänster i ett par timmar för planerade driftstopp på söndagförmiddagar så driftsäkerhet är uppenbart inget man bryr sig om som Nordeakund.
Beloppsgränsen är 3 miljoner vid kort-användning och 150 000 vid mobilt bank-id.

Mobilt bank-id kan du skaffa både koden och tillgång till appen genom att hacka mobiltelefonen. Kortet måste du ha fysisk tillgång till.

Är din telefon väl hackad kan sedan inloggningen användas för att söka div. lån. Så du riskerar betydligt större ekonomisk skada än de 150 000 som är beloppsgränsen eller vad som nu finns på kontot.
Citera
2019-08-27, 14:37
Medlem
Aldains avatar
Nu har jag förvisso inte så höga tankar om Nordea, men det står ingenting på deras hemsida om att kortläsare fasas ut (vad jag kan se). Vad det däremot står är att det bara är att kontakta kundservice om man vill beställa en ny dosa.

Så... TS kanske fabulerar vilt, alternativt har lust att ge en bättre källa än hörsägen?
Citera
2019-08-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Bank-ID sparas på en dator, Mobilt dito på en telefon. Den förra är klart enklare att använda så länge man befinner sig vid ordinarie dator.

Finns BankID på kort också. Men de jag sett har varit ett vanligt SIS-märkt ID kort med ett chip dör BankID sitter. Sen stoppar man in kortet i en kortläsare och använder samma program som för BankID på fil bara att det ligger på kortet. Huruvida detta även gäller Nordeas lösning som anvönder chipet på Bsnkkortet vet jag ej.
Citera
2019-09-01, 21:32
Medlem
Duerfs avatar
Talade med en före detta kollega som jobbar på Nordea:

Nordea kommer att använda mobiltelefonnummer/gammal kortläsare/befintligt mobilt BankID för att skaffa nytt mobilt BankID.

Mobilnumret behöver vara registrerat i deras system och det kommer vara specifika regler kring hur detta går till. Jag antar att det krävs någon form av legitimering för detta (fysiskt id-handling eller befintlig tvåfaktorsautentisering).

För analoga kunder kommer någon ny fysisk produkt tas fram. Det kommer alltid finnas de som kommer behöva kunna signera utan mobiltelefon. Tills vidare finns ett lager av kortläsare så det finns att beställa även om de skall vara lite restriktiva till de kunder som redan har fått en gratis.
Senast redigerad av Duerf 2019-09-01 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in