2019-08-30, 12:20
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man kan tycka det. Men är inte ett generellt problem med gängkriminaliteten i Sverige, att den har ett stort våldskapital men låg allmänkriminell kompetens?

Det är ett av problemen, givetvis. Min reflektion var mer avsedd att tillämpa en annan grundregel, "förklara inte med elakhet sådant som enklare förklaras med idioti".
Citera
2019-08-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donald.Trams
Absolut, han ingår ju i en pågående FUP som berör ”allvarlig brottslighet” med helsingborgsgrabbarna som andra aktörer. Det är den troligaste orsaken till hela soppan men att BO fick headshot när det inte behövdes väcker frågetecken..

Detta har jag missat. Så NA är misstänkt för något som är kopplat till ägaren av Audin och hans gäng?
Citera
2019-08-30, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaaah
Dem från Nydala är väl alla runt 20- 21, Ghara måste också va i den åldern.

Men M*kky, H*ssoun, Bil*l?

Samt dem som sköt en 30 åring på docentgatan?
Det är Nicola G som de letar efter, användaren Minay kommenterade något annat som inte var fakta för detta fallet.
Citera
2019-08-30, 12:22
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakeshake
Som en varning hade dom skjutit kvinnan i benet. Att dom döda henne kan då bero på att hon sett deras ansikte. Att dom inte var maskerade

Nej, det var för att knäcka honom. Om han nu ligger bakom ett stort rån på ca 60 miljoner så finns det pengar att hämta. Men jag vet inte bakgrunden till allt.
Citera
2019-08-30, 12:27
Medlem
Nicola G var senast åtalad för mordet på Censorgatan där Isac drivhall dömdes till 11 år och det är bara i Sverige som han inte fick sitt straff, han borde ha dömts för mord redan då. Han är riktigt farlig då eftersom han är iskall och psykopat. Han är inte så ofta i Lindängen längre utan mest i Helsingborg enligt uppgifter i tidigare trådar.
Citera
2019-08-30, 12:29
Medlem
Shakeshakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Nej, det var för att knäcka honom. Om han nu ligger bakom ett stort rån på ca 60 miljoner så finns det pengar att hämta. Men jag vet inte bakgrunden till allt.

När kom han ut ur fängelset? 2015-2016? Varför vänta så många år om de handlar om pengar?
Citera
2019-08-30, 12:30
Medlem
Är det någon som vet om Karolin blev skjuten där minnesplatsen finns nu?
Eller blev hon skjuten på gångbanan inne vid hyreshuset?
Citera
2019-08-30, 12:35
Medlem
Holdingbreaths avatar
Aftonbladet och Expressen vill ofta publicera namn och foton på brottsoffer. Den här gången tvekar de. Skulle vara intressant att höra diskussionerna bland redaktörerna.
Citera
2019-08-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ja visst har du rätt, en tungt kriminell som åker ut o in på långa straff, kan nog inte vara en stabil o trygg förälder för barnet i vardagen, men band och tillhörigheten mellan barnet o föräldern kan ändå finnas de perioder som de tillbringar tillsammans. Finns olika störningar bland kriminella så
en pappa el mamma som suttit i fängelse kan naturligtvis påverka sitt barn negativt, och vara dålig förebild.
Typ Jackie Ferm, som var hårt bunden till Svartenbrandt, hon både beundrade o var rädd för honom. Splittrad barndom och uppväxt som inte varit hälsosam och bra för henne.
Svartenbrandt borde ha av polletterats som vårdnadshavare redan från början.
Men barn far illa även i familjer som utåt visar perfekt fasad, dolt missbruk, övergrepp och lynnig uppfostran kanske förekommer hos din närmsta granne.
Ja visst, bakom fasader kan det dölja sig mycket skit. Men det är just det som är grejen med fasader, att de försvårar insyn. Det gör att såväl allmänhet som myndighet missar problemen där. Vore naturligtvis bra om det inte var så, men svårt att komma tillrätta med.

När det gäller en dömd tung kriminell kan man säga att det finns hål i fasaden och det är naturligtvis något som kommer att ligga hen till last. Der hindrar inte att det finns kriminella som skulle utöva ett mycket bättre föräldraskap en den till synes trevlige grannen som psykar sina barn när ingen hör/ser.
Citera
2019-08-30, 12:46
Medlem
Hoppas fan inte det är Nikola, för då kommer denna tråd fullkomligt spåra ur om vilken Nikola som är vem hahaha. Finns för många Nikola som är mördare och kriminella i lilla Malmö.
Citera
2019-08-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Du förstår inte.
Hur kan du veta att det du ser stämmer?
Om du ställer en röd bil framför dig och en katt en...

Återigen, det handlar om sannolikheter. Att få en fällande dom går enbart ut på att påvisa nånting som tillräckligt sannolikt.
Att nånting är sannolikt behöver inte innebära att det går att få en fällande dom.
Varken det fallet eller fall med fällande domar behöver innebära att det faktiskt var exakt så heller.

Jag vill inte tjafsa, men jag får uppfattningen att DU inte riktigt förstår vad jag menar (men kanske uttrycker jag mig otydligt).

Jag har inte någonstans påstått t ex att en viss iakktagelse ska ses som den enda rätta. Jag tänker inte så.

Ej heller har jag påstått någonstans att sannolikhet behöver innebära att det går att få en fällande dom.

Ja, jag tycker att det verkar som att du missade andemeningen i det jag skrev, men som sagt, det var kanske jag som förklarade mig dåligt.

Orkar dock inte gå in på ämnet igen, så säger bara: Peace, fridens liljor och ha det bra.
Citera
2019-08-30, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holdingbreath
Aftonbladet och Expressen vill ofta publicera namn och foton på brottsoffer. Den här gången tvekar de. Skulle vara intressant att höra diskussionerna bland redaktörerna.
Man måste få tillåtelse från familjen för att publicera något sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in