2019-08-24, 17:12
Bannlyst
Jag har många gånger funderat över varför jag aldrigt lidit av deppression och kommit fram till att jag alltid hur deppig jag än är lyckas känna lycka när jag ser ett litet sött djur en valp eller en katt tex. Det kan även hända om nån okänd människa ler, ser mig I ögonen och behandlar mig vanligt och kärleksfullt utan att kräva någonting tillbaka. Något sånt här brukar alltid inträffa när jag känner mig riktigt riktigt nere och sen får jag långsamt upp hoppet och lusten till att leva igen Bara pga dessa små glimtar av lycka I vardagen. Det föundrar mig varför det kan bli så här? Och är det genetiskt att
Kunna se och känna lycka I dessa "banala" situationer som är helt ointelektuella?

Detta är alltså anledningen till varför jag tror att jag aldrig blir riktigt depprimerad och går på antideppresiva droger.

Genetiskt eller vad? Tror ni att man kan träna sig till att se lycka/skönhet I vardagen?
Kommentarer? Vad tänker ni om detta?
Känner ni igen er?
Senast redigerad av ElectricLadyland 2019-08-24 kl. 17:17.
Citera
2019-08-24, 17:37
Medlem
.Horus.s avatar
Vet inte varför men blir också glad av att se en söt hundvalp eller så ...

Tror absolut det finns mycket man kan göra om man känner sig smått deppig. Även att man kan lära sig se saker annorlunda igen... De flesta har varit glada/icke deprimerade någon gång i sina liv och kan komma tillbaka dit
Citera
2019-08-24, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElectricLadyland
Jag har många gånger funderat över varför jag aldrigt lidit av deppression och kommit fram till att jag alltid hur deppig jag än är lyckas känna lycka när jag ser ett litet sött djur en valp eller en katt tex. Det kan även hända om nån okänd människa ler, ser mig I ögonen och behandlar mig vanligt och kärleksfullt utan att kräva någonting tillbaka. Något sånt här brukar alltid inträffa när jag känner mig riktigt riktigt nere och sen får jag långsamt upp hoppet och lusten till att leva igen Bara pga dessa små glimtar av lycka I vardagen. Det föundrar mig varför det kan bli så här? Och är det genetiskt att
Kunna se och känna lycka I dessa "banala" situationer som är helt ointelektuella?

Detta är alltså anledningen till varför jag tror att jag aldrig blir riktigt depprimerad och går på antideppresiva droger.

Genetiskt eller vad? Tror ni att man kan träna sig till att se lycka/skönhet I vardagen?
Känner ni igen er?

Jo, jag känner absolut igen mig! Vad beträffar den genetiska grunden för denna känsla är det värt att notera att vi i allmänhet känner mycket större sympati för ett gulligt däggdjur än för en fågel eller reptil (för att inte tala om en bläckfisk eller manet!)

Antagligen finns det ett samband med hur stor arvsmassa vi delar med respektive arter. I själva verket borde det från "den själviska genens" synpunkt finnas ett sådant samband!
Citera
2019-08-24, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElectricLadyland

Känner ni igen er?
Du flyttar ditt fokus (din sinnesstämmning) till detta därför mår du bra och blir glad av att se något sött, glatt eller kul. Innan var ditt fokus antagligen på något deprimerande.
Citera
2019-08-25, 00:19
Medlem
Lasermopsens avatar
Om jag får ångest, så hjälper det bättre att gosa med mina katter, än att ta t.ex. bensodiazepiner.
Citera
2019-08-25, 03:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lasermopsen
Om jag får ångest, så hjälper det bättre att gosa med mina katter, än att ta t.ex. bensodiazepiner.

Ja det tror jag verkligen. Dessutom så får du ju ingen baksmälla efteråt.

Jag kan också få ångest ibland och senast så provade jag att kolla på en
video på små söta kattungar på YouTube för att se om det skulle kännas bättre -
och det funkade faktiskt!

Det kan ju låta töntigt att göra så här, men vad fan, funkar det så funkar det.
Det är Medicin
Citera
2020-04-08, 13:37
Medlem
321js avatar
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7428314

Självmordsbenägna kan få hjälp av husdjur
Citera
2020-04-10, 16:21
Medlem
svartnatt666s avatar
Jag vet inte. Du kanske har fått en tumör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in