Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-08-22, 11:03
  #1
Avstängd
Arnold666s avatar
Jag behöver tömma mina förråd, har massa kläder som är gamla och omoderna men väldigt lite använda.

Har ringt och frågat, men alla hjälporganisationer vekar ha krav på att dom ska kunna säljas, annars tar dom inte emot.

Ska man bara packa säckar med gamla men oanvända kläder och kasta lr känner nån till nån organisation som kommer och hämtar gamla kläder även om dom är över 10 år gamla och oanvända?

Tänker på miljön
__________________
Senast redigerad av Arnold666 2019-08-22 kl. 11:39.
Citera
2019-08-22, 11:07
  #2
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Kasta skiten i brännbart på återvinningsstationen. Ge möjligen det finaste, och "konstigaste" till second hand, typ krokodilskinnsstövlar eller cowboyhatten eller skinnjackan med fransar. Sådant som kan anses vara retro, dvs gammalt men coolt.

Sedan ändrar du ditt köpbeteende i framtiden och köper betydligt mindre kläder, så gör du något bra för miljön och får mer pengar över till annat.
Citera
2019-08-22, 11:14
  #3
Medlem
Det finns andra alternativ än secondhand butiker.
Kolla med stadens olika akutboenden för hemlösa män och kvinnor.
Dom tar oftast emot, kläderna ska vara tvättade och hela så är det inga problem
Citera
2019-08-22, 11:17
  #4
Moderator
VitKallas avatar
Kyrkan kan också ta emot, kolla med dom.
Det brukar ju också finnas insamling för kläder och skor på återvinningscentraler.
Citera
2019-08-22, 11:36
  #5
Avstängd
Arnold666s avatar
Inte så lätt som man tror, även om jag har dyra märkeskläder så är dom inte nytvättade och då tar typ myrorna och liknande inte emot.
Eftersom många plagg och kostymer kräver kemtvätt vill jag inte spendera pengar på det.
Hittills har ingen organisation var intresserad av över 10 år gamla märkeskläder då dom inte är nytvättade.

Jag trodde nån fattig jävel hellre går omkring i en omodern Armani kostym än trasiga kläder, men men, får väl kasta allt!
__________________
Senast redigerad av Arnold666 2019-08-22 kl. 11:39.
Citera
2019-08-22, 11:36
  #6
Avstängd
Arnold666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Kyrkan kan också ta emot, kolla med dom.
Det brukar ju också finnas insamling för kläder och skor på återvinningscentraler.

Har kollat med alla, dom är inte ntresserade.
Citera
2019-08-22, 11:41
  #7
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Har kollat med alla, dom är inte ntresserade.
Låter konstigt. Vad säger du att du har att donera? Skitiga kläder?
Det finns stora gröna 'igloos' för klädinsamling här och där - kanske det finns i ditt område med?
Citera
2019-08-22, 11:44
  #8
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Har kollat med alla, dom är inte ntresserade.
På återvinningscentraler kastar du ju själv kläderna i en insamlingscontainer. Finns ju ingen där som nekar.
Har du kollat på facebook efter grupper där kläder skänks?

Släng upp billigt på Tradera eller paket på blocket?

Att det ska vara tvättat är väl egentligen ganska självklart, men om du säljer billigt med tillägget att tvätt får man stå för själv så kanske fler vill ha? Ibland verkar det lättare att bli av med saker om man tar en liten peng än bara vill skänka bort.
Citera
2019-08-22, 12:01
  #9
Avstängd
Arnold666s avatar
Kläderna är nytvättade, Men för typ 10 år sen när jag slutade använda dom, och då räknas dom inte som nytvättade längre, vilket är kravet många har för att komma och hämta kläderna.

Jag vill bara bli av med grejerna och få mer utrymme för annat, orkar inte ”jobba” för att skänka kläder för 10.000-tals kronor, vill ingen ha dom så slänger jag väl skiten då, även om det tar emot.
Citera
2019-08-22, 12:12
  #10
Medlem
Ryttmaestarens avatar
Hos endel klädbutiker kan man lämna in gamla kläder för återvinning, hos endel får man t.om rabatt på nästa köp, Vet att det är så på HM t.ex.
Citera
2019-08-22, 12:17
  #11
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
H&M tar emot: https://hmgroup.com/sustainability/P...recycling.html
Citera
2019-08-22, 12:40
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold666
Jag behöver tömma mina förråd, har massa kläder som är gamla och omoderna men väldigt lite använda.

Har ringt och frågat, men alla hjälporganisationer vekar ha krav på att dom ska kunna säljas, annars tar dom inte emot.

Ska man bara packa säckar med gamla men oanvända kläder och kasta lr känner nån till nån organisation som kommer och hämtar gamla kläder även om dom är över 10 år gamla och oanvända?

Tänker på miljön

Brukar finnas klädcontainrar på återvinningsstationer, såväl för förpackningar och större. Det finns det härikring i alla fall.

Kläderna ska vara hela och rena samt förpackade i påsar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback