Tänkte att vi kan ha en tråd och peppa varann. Jag är ganska nyseparerad med barn varannan vecka. Kämpar för ekonomin, jobbar massor barnfria veckor och så. Köper begagnade kläder till oss. Lånar böcker på biblioteket eller byter med nån på jobbet. Skulle vilja kunna spara för att kunna köpa en lägenhet men det är dyrt. Drömmer om att kunna flytta till nån billigare ort men känner att jag måste bo nära exet för gemensamma vårdnaden. Handlar mat på lågprisbutiker och mycket på extrapris. Vad gör ni som är i samma sitts som jag? Nån som lyckats spara ihop en större summa?
Många av de månadsabonnemang vi har kan ersättas med gratis tjänster till priset av kvalitet och bekvämlighet. Musik och film betalar många flera hundralappar för i månaden när mycket går att tanka hem relativt enkelt. Surf på mobilen kan man också banta ned ordentligt och få billigare abonnemang nu när wifi finns på många ställen, allt man behöver är en liten surfpott man kan använda i nödfall. Gymträning är svårare att ersätta men fullt möjligt om man nöjer sig med enklare kroppsviktsträning och löpning, återigen till priset av bekvämlighet. Inte så skönt att springa utomhus när det är 15 minusgrader, men det är fullt möjligt och man får upp värmen efter ett tag.
Det är i grunden helt vanliga spartips, snåltips. Finns en del trådat redan. Jag tycker man bör laga mat från grunden, säga upp allt onödigt och tänka igenom alla inköp. Då kommer man långt.
Var tvungen att köpa en bostadsrätt och låna till även handpenningen via ett blancolån med 6% ränta.
Lägg sen på topplån och bottenlån. Dessutom en 1år gammal bil med lån som jag fick ta med mig.
Visst, hade kunnat sälja den. Med grov förlust iom så pass ny och hade ändå behövt köpa en annan. Måste ha bil.
Totala utgifter varje månad uppgick till 16.000kr + matinköp.
Det var bara att skala av ALLT onödigt.
Avbröt månatliga pensionssparandet.
Sa upp alla prenumerationer och abonnemang.
Tv-licensen sket man i att rapportera in på nya boendet.
Handlade mycket hos myrorna till kidsen.
Storpack på allt i mataffärerna.
Gick tex all-in nästan när det var extrapris på toapappers-balar. Haha. Hade 20st 24-pack hemma.
Samma sak med sköljmedel och tvättmedel.
Mobil + abonnemang hade jag gratis via jobbet.
Började spara pengar samma dag som separationsbeskedet kom. Och det gick 7mån innan jag kunde flytta ut, så hann skapa en flyttbuffert på drygt 60.000kr.
Spara och ha dig. Tänk på varje krona. Mat för under tian https://undertian.com som kanske exempel. Få ner kostnaden för det vardagliga utan att det ska påverka alls mycket. Eller kanske tom bli bättre. Ta till sig tips från sådana och det är många som är i samma sits. Om man får en sak som matkostnad utan att det påverkar alls så är det ju en stor vinst.
Tänkte att vi kan ha en tråd och peppa varann. Jag är ganska nyseparerad med barn varannan vecka. Kämpar för ekonomin, jobbar massor barnfria veckor och så. Köper begagnade kläder till oss. Lånar böcker på biblioteket eller byter med nån på jobbet. Skulle vilja kunna spara för att kunna köpa en lägenhet men det är dyrt. Drömmer om att kunna flytta till nån billigare ort men känner att jag måste bo nära exet för gemensamma vårdnaden. Handlar mat på lågprisbutiker och mycket på extrapris. Vad gör ni som är i samma sitts som jag? Nån som lyckats spara ihop en större summa?
Jag började byta jobb efter jobb och ökade alltid 2-3000 i lön självklart hade jag bra referenser.Så nu tjänar jag nästan det dubbla subban gör.
Men i början med lägre lön fick man tänka på vad man köper.
Cykla i stället för att åka bil.
Matlåda till jobbet.
Planera matinköp, handla bara det som står i listan. Gå inte och fishandla på Coop utan dra bort till Willys eller Lidl.
Släng aldrig någonsin mat, ät upp allt.
Skit i allt vad prylar heter. Om du verkligen behöver något, köp på Blocket.
Minimera abonnemang och avbetalningar.
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Separerade oxå för sisådär 5år sen.
Var tvungen att köpa en bostadsrätt och låna till även handpenningen via ett blancolån med 6% ränta.
Lägg sen på topplån och bottenlån. Dessutom en 1år gammal bil med lån som jag fick ta med mig.
Visst, hade kunnat sälja den. Med grov förlust iom så pass ny och hade ändå behövt köpa en annan. Måste ha bil.
Totala utgifter varje månad uppgick till 16.000kr + matinköp.
Det var bara att skala av ALLT onödigt.
Avbröt månatliga pensionssparandet.
Sa upp alla prenumerationer och abonnemang.
Tv-licensen sket man i att rapportera in på nya boendet.
Handlade mycket hos myrorna till kidsen.
Storpack på allt i mataffärerna.
Gick tex all-in nästan när det var extrapris på toapappers-balar. Haha. Hade 20st 24-pack hemma.
Samma sak med sköljmedel och tvättmedel.
Mobil + abonnemang hade jag gratis via jobbet.
Började spara pengar samma dag som separationsbeskedet kom. Och det gick 7mån innan jag kunde flytta ut, så hann skapa en flyttbuffert på drygt 60.000kr.
En fråga till er som varit med om separation: Var ni under den tid ni var i förhållande, medvetna om att om jag och min partner separerar kommer min ekonomi att påverkas så här och så här (alltså så som ni senare kunde konstatera att den gjorde), det vill säga i form av att betala för boendet själv, bekosta en egen bil o.s.v.? Vidtog ni under förhållandet i så fall några åtgärder, t.ex. ett buffertsparande riktat mot den typen av kostnader (syftar inte på sparande när separationen väl var en realitet, utan dessförinnan, som en prepping eftersom man vet att en separation plötsligt en dag kan bli aktuellt)?
Frågar helt enkelt för att jag tycker att frågan är intressant, eftersom många verkar leva så aningslöst och obekymrat. Menar inte att ni gjort det, men generellt sett i befolkningen verkar förvånande många göra det och inte fundera så mycket över att de ekonomiska förutsättningarna kan förändras över en natt, på grund av separation eller av andra skäl.
Se över de stora utgifterna istället för att snåla på de små. Se över din bil alternativt sälj, förhadla om bolån samt löneförhandla. Att storhandla på lidl kanske du sparar ett par hundra men att öka din lön eller sälja bilen och åka kollektivt kan spara/tjäna dig tusentls kronor. Lägg fokus på rätt saker.
Separerade för 6 år sedan. Fick tömma sparkontot för att köpa ut henne och bor än idag kvar i samma kåk. Eftersom damen var en pengaförstörare av rang innebar det ett stort lyft för ekonomin på sikt även om det kostade kortsiktigt.
Jag har barnen varannan vecka och brukar de veckorna jobba ca 35h och 45h de veckor barnen är hos henne. Har på dessa 6 år sparat ihop 900.000
[/spoiler]
En fråga till er som varit med om separation: Var ni under den tid ni var i förhållande, medvetna om att om jag och min partner separerar kommer min ekonomi att påverkas så här och så här (alltså så som ni senare kunde konstatera att den gjorde), det vill säga i form av att betala för boendet själv, bekosta en egen bil o.s.v.? Vidtog ni under förhållandet i så fall några åtgärder, t.ex. ett buffertsparande riktat mot den typen av kostnader (syftar inte på sparande när separationen väl var en realitet, utan dessförinnan, som en prepping eftersom man vet att en separation plötsligt en dag kan bli aktuellt)?
Frågar helt enkelt för att jag tycker att frågan är intressant, eftersom många verkar leva så aningslöst och obekymrat. Menar inte att ni gjort det, men generellt sett i befolkningen verkar förvånande många göra det och inte fundera så mycket över att de ekonomiska förutsättningarna kan förändras över en natt, på grund av separation eller av andra skäl.
Fanns inga planer att spara för en eventuell separation.
Så därför lite panik när man insåg allt som skulle köpas och typ noll kronor på sparkontot.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!