Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-21, 19:27
  #1
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
En polis som inte var i tjänst följde med en vän på ett rave på Dragon Gate i somras. Där visade polisen, enligt kolleger, tydliga tecken på att vara påverkad av droger – och åtalas nu för narkotikabrott.

Citat:
Enligt åtalet, som SVT Nyheter har tagit del av, ska polisen ha uppträtt nervöst, haft blanka ögon, utvidgade pupiller, forcerad gång och tal samt ryckiga handrörelser. I åtalet framgår det också att en poliskollega ska ha känt igen den åtalade då de tidigare arbetat tillsammans. Därför började de tidigare kollegerna småprata.
– När jag förde in samtalet på narkotika och frågade om X sett något inne på festivalen så blev X ännu mer nervös och började skaka i hela kroppen, berättar den tjänstgörande polisen i förhör.

Citat:
Polisen togs med för provtagning och enligt analyssvaren hade polisen spår av amfetamin i blodet. Polisen själv nekar till brott och menar att det positiva resultatet beror på mediciner. I förhör säger sig polisen vara sjukskriven på grund av depression.
– Jag äter mediciner när jag får ångest, och jag får ångest när jag träffar poliser.
Därför var jag nervös, säger polisen själv i ett förhör.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...ate-atal-vacks


Så, vem är polisen som får ångest av att träffa andra poliser?
Citera
2019-08-21, 19:33
  #2
Medlem
Samma polis som var inblandad i detta fall: (FB) Polischefens pojkvän stoppad drograttfull i hennes bil - Gävle
Citera
2019-08-21, 19:35
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Väldigt tam ursäkt. Självklart drogar polisen med intention att bli hög, annars hade vederbörande inte gått på rave från första början. Ålder på polisen hade givetvis varit intressant. <30 år?
Citera
2019-08-21, 19:53
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Så, vem är polisen som får ångest av att träffa andra poliser?

En som uppenbarligen inte vill vara runt personer tränade att se om någon är påverkad. Måste vara extremt svårt att vara pundare i den miljön. Inte undra på denna ångest.

Behålla jobbet får nog han/hon. Efter försäkran om vård och bättring. Förutsatt att det är en färdigutbildad polis. Rave låter ju som det är en ung en kanske möjligen fortsatt aspirant.
Citera
2019-08-21, 19:57
  #5
Medlem
Donanobispacems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
En som uppenbarligen inte vill vara runt personer tränade att se om någon är påverkad. Måste vara extremt svårt att vara pundare i den miljön. Inte undra på denna ångest.

Behålla jobbet får nog han/hon. Efter försäkran om vård och bättring. Förutsatt att det är en färdigutbildad polis. Rave låter ju som det är en ung en kanske möjligen fortsatt aspirant.

A, a, a. Jag känner en kapten som också går på rave och får hövding ibland. Är detta också olagligt?
Citera
2019-08-21, 20:21
  #6
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donanobispacem
A, a, a. Jag känner en kapten som också går på rave och får hövding ibland. Är detta också olagligt?

En hövding är ingenting man får. Det är någonting man tar.

Mvh
Citera
2019-08-21, 20:49
  #7
Medlem
HealingOfTheNations avatar
Plusartikel men citerar delar ur den.
Länk

Citat:
Förra året dömdes polischefens pojkvän för att drogpåverkad ha kört runt i hennes bil. I fordonet fann man även en påse med kokain – kopplade till senaste årens största knarkhärva.
Nu stormar det återigen kring polischefen – inte minst efter att hon själv har testats positivt för amfetamin och av polisspanare setts hemma hos en känd kriminell. Dessutom misstänks chefen för dataintrång.

Citat:
Det så kallade snabbtestet visade positivt på kokain, amfetamin och fencyklidin (PCP). När kvinnan fick se resultatet reagerade hon mycket kraftfullt. Snabbtest är dock inte hundraprocentigt korrekta, däremot visade även blodprovet spår av amfetamin.

Enligt förundersökningsledaren är det uteslutet att polischefens blodprov kan ha förväxlats med någon annans.

Citat:
Utöver knarkmisstanken är polischefen åtalad misstänkt för dataintrång efter att – enligt åklagaren Lena Kastlund – ha gjort fem slagningar på tre personer i polisens system som beskrivs som extra känsliga, skyddad av stark sekretess.

– Det är inte bara belastning (brottsregister), det är också misstankeregister och spaningsregister. Sådana uppgifter ska personer (som finns i registren) inte veta om, har Lena Kastlund sagt.

– Det sägs ha varit i tjänsten. Men det menar inte jag, utan att det är en bekant till NN (polischefen, reds. anm.). Men det får rätten pröva.

Citat:
Enligt dokument som tidningen tagit del av upprättades det några dagar efter senaste slagningen i systemet en underrättelserapport med ärenderubriken "Polis besöker kriminell", från en spaningsinsats mot en adress i centrala Gävle. Där vittnar en polis om att de har sett polischefen i sällskap med en annan kvinna komma hem till en känd kriminell – personen hon slagit på tre gånger i registret – nattetid, stanna 45 minuter och sedan lämna platsen.

– Det är ingenting jag känner till, säger polischefen när hon konfronteras med uppgifterna.

Detta är inte första gången som polischefen får ögonen på sig, vilket tidningen har rapporterat om. Förra hösten fick patrullerande poliser på Brynäs syn på en bil som körde märkligt och bestämde sig för att stoppa den. Föraren, en man i 30-årsåldern, misstänktes ha varit påverkad av något och i mannens jackficka hittades en påse med 1,75 gram kokain.

Bilen som mannen körde ägs av polischefen – som han uppgav var hans flickvän. Han ska ha bott hemma hos henne och var på väg därifrån när han stoppades.

Kontrollen var dock ingen slump. Under månader hade polisen försökt lägga pussel kring knarkhandeln i Gävle och i mars i fjol knöts säcken ihop när elva personer – varav en polischefens pojkvän – åtalades i det årets största narkotikahärva.
Citera
2019-08-21, 22:07
  #8
Medlem
Clay Allisons avatar
Plusartikel, men hon är även misstänkt för dataintrång.

https://www.gd.se/logga-in/polischef...or-dataintrang
Citera
2019-08-21, 22:13
  #9
Moderator
HelgeBuks avatar
Man kan ju undra hur hon lyckats få en chefsroll. Nepotism?
Citera
2019-08-21, 23:31
  #10
Medlem
Stor humor!

”– Jag äter mediciner när jag får ångest, och jag får ångest när jag träffar poliser. Därför var jag nervös”.

Rave-polisen har gjort sig förtjänt av ett julkort från Flashback tycker jag. Det kanske skulle få hen att må lite bättre!
Citera
2019-08-21, 23:56
  #11
Medlem
Sickmyducks avatar
Borde man inte kunna få indragen licens eller liknande och inte få fortsätta vara verksam som polis om man är uppenbart olämplig att arbeta inom yrket? Känns väldigt aktuellt i detta fallet.
Citera
2019-08-22, 01:42
  #12
Avstängd
Dekorimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Borde man inte kunna få indragen licens eller liknande och inte få fortsätta vara verksam som polis om man är uppenbart olämplig att arbeta inom yrket? Känns väldigt aktuellt i detta fallet.
Jo det är så det går till när det blir allt för uppenbart. Tingsrätten brukar dock ta hänsyn till arbetet och döma till lägre påföljd. Efter domen är det Pan (personalansvarsnämnden) som avgör om det blir avsked från yrket. Det är ovanligt vid bötesbrott men längre fängelsedom medför alltid avsked.

I detta fall blir det böter och villkorligt från tinget, ett personalärende och en reprimand, möjligen någon typ av vårdinsats, därefter tillbaka i tjänst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback