2019-08-21, 15:24
Bannlyst
Hejsan svejsan,

Jag är 4* år och åkte på min första panikångestattack någonsin igår tror jag. Det blev att jag fick åka ambulans (ringde själv) till St:Görans psykakut. Det hela slutade med att jag blev utsparkad av "överläkaren" utan att han ens träffade mig. Bra där #psykvården

Jag har även blivit inlagd en gång för ...några... år sen via St:Görans psykakut. Låg inne i tre veckor i Huddinge. Ej panikångest då, brutal depression som urartade helt. Men det spelade tydligen ingen roll i mitt fall verkar det som.

Jag har f.ö. Aspergers Syndrom (diagnos 2016, den var solklar) som tillsammans med stress (utbränd sedan 2001 egentligen, har inte fått någon hjälp av vården alls med det egentligen). Sjukskrivning har inte ens varit aktuellt med min nuvarande läkare. Jag har mått så dåligt att jag inte ens orkar byta läkare, men nu den 28/8 blir det en ny (INTE på Prima Liljeholmen, gå ALDRIG dit, det gör bara skada).

Jag har, så klart, redan mailat till patientnämnden om den här lilla "incidenten".

Nu behöver jag ju ganska akut medicin mot panikångest, men Prima Liljeholmen som jag går hos fixar inte det trots att jag sagt till flera i receptionen hur läget är. Jag hamnar hela tiden i en telefonkö för akuta whatever som jag inte kommer fram i.

Det hela gör mig så stressad så jag skiter i det helt enkelt. Min plan nu är att ringa ******** vårdcentral och få någonting mot panikångest i morgon. Tyvärr har jag inte koll alls på just såna medicner och undrar vad Expertpanelen här föreslår för mediciner?

Jag har nu:
- Sertralin (gör varken från eller till tror jag, mådde sjukt dåligt av det i början men det la sig)
- Quetiapin (skit som jag troligen inte ska ha alls, inga psykotiska sym(p)tom)
- Mirtazapn (troligen rätt bra för mig nu, det kommer jag ha kvar)
- Cannabis (funkar mkt bra )

Vilken medicin borde jag ha mot panikångest?

Jag mår rätt bra generellt ändå. Sov t.ex. över nio timmar i natt utan sömntabletter. Farsan är här och vi ska fixa massa praktiska saker (ligger lite efter med t.ex hygien och disk efter typ 4-5 dagars totalt kaos i mitt liv, och andras, psykoser på flera personer (inte jag), mordhot mot mig (ska träffa en utredare i veckan), osv. osv.

Blir jag stressad så förstår jag ju att i princip vad som helst kan hända. Men det är under kontroll, för det mesta.

Tack för hjälpen på förhand, om det blir någon sådan.
Senast redigerad av racily 2019-08-21 kl. 15:26.
Citera
2019-08-21, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racily
Hejsan svejsan,

Jag är 4* år och åkte på min första panikångestattack någonsin igår tror jag. Det blev att jag fick åka ambulans (ringde själv) till St:Görans psykakut. Det hela slutade med att jag blev utsparkad av "överläkaren" utan att han ens träffade mig. Bra där #psykvården

Jag har även blivit inlagd en gång för ...några... år sen via St:Görans psykakut. Låg inne i tre veckor i Huddinge. Ej panikångest då, brutal depression som urartade helt. Men det spelade tydligen ingen roll i mitt fall verkar det som.

Jag har f.ö. Aspergers Syndrom (diagnos 2016, den var solklar) som tillsammans med stress (utbränd sedan 2001 egentligen, har inte fått någon hjälp av vården alls med det egentligen). Sjukskrivning har inte ens varit aktuellt med min nuvarande läkare. Jag har mått så dåligt att jag inte ens orkar byta läkare, men nu den 28/8 blir det en ny (INTE på Prima Liljeholmen, gå ALDRIG dit, det gör bara skada).

Jag har, så klart, redan mailat till patientnämnden om den här lilla "incidenten".

Nu behöver jag ju ganska akut medicin mot panikångest, men Prima Liljeholmen som jag går hos fixar inte det trots att jag sagt till flera i receptionen hur läget är. Jag hamnar hela tiden i en telefonkö för akuta whatever som jag inte kommer fram i.

Det hela gör mig så stressad så jag skiter i det helt enkelt. Min plan nu är att ringa ******** vårdcentral och få någonting mot panikångest i morgon. Tyvärr har jag inte koll alls på just såna medicner och undrar vad Expertpanelen här föreslår för mediciner?

Jag har nu:
- Sertralin (gör varken från eller till tror jag, mådde sjukt dåligt av det i början men det la sig)

Jag mår rätt bra generellt ändå. Sov t.ex. över nio timmar i natt utan sömntabletter. Farsan är här och vi ska fixa massa praktiska saker (ligger lite efter med t.ex hygien och disk efter typ 4-5 dagars totalt kaos i mitt liv, och andras, psykoser på flera personer (inte jag), mordhot mot mig (ska träffa en utredare i veckan), osv. osv.

Blir jag stressad så förstår jag ju att i princip vad som helst kan hända. Men det är under kontroll, för det mesta.

Ta Klomipramin 25 mg.Ett gammalt tricykliskt preparat.Hjälper mot depressioner och panikångest.
Men många biverkningar.Impotens.Kraftig viktökning.Förstoppning.Du kommer ochså få ett enormt behov av att sova.Säg 20 timmar om dygnet,Men dessa biverkningar är bara tillfälliga och
försvinner efter en tids användning,Medicinen är grymt bra.Om 2 veckor kan dina trubbel vara över
Citera
2019-08-21, 15:39
Medlem
Socialstyrelsens regler följs rätt hårt trots att deras riktlinjer är total BS.

Såg bara ett frågetecken i din TS som då handlade om mediciner.

Nästa steg är ju Venlafaxin enligt Socialstyrelsen, ett råttgift i princip.

För din panikångest så bör du få Stesolid men det kan du ju glömma.

Uppmuntrar inte till brott, men fortsätt du med din Cannabis om den hjälper.

Om du vill veta hur din behandling kommer gå till fortsättningsvis så finns all dokumentation här:
https://www.socialstyrelsen.se/regler-och-riktlinjer/nationella-riktlinjer/slutliga-riktlinjer/depression-och-angest/

Om du vill ha riktig vård så måste du gå privat.

Lycka till och önskar dig ett bättre mående mycket snart.
Citera
2019-08-21, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racily
Hejsan svejsan,

Jag har nu:

Venlafaxin som någon annan nämnde kan man försöka om inte upptrappning av Sertralin fungerar. Quietapin kan fungera bra vid depressioner ffa sömnen. Dock, till sist det viktigaste, fimpa cannabis.
Citera
2019-08-21, 16:37
Medlem
Om du använder cannabis i syfte att minska ångest är det viktigt att du har koll på vilken sorts cannabis du intar. Jag vet inte hur mycket koll du har, så ursäkta mig om jag verkar nedlåtande. Det finns två huvudgrupper av cannabis, indica och sativa. Vissa sativor kan öka på din ångest rejält och är absolut inte för den som redan har problem med ångest. Du kan få kraftig paranoia och ökade nivåer av stress och ångest. Vissa sorter (s.k strains) är närmre concerta i effekt medan andra är psykoaktiva på ett helt annat sätt.
För dina besvär vill du kanske hitta ett annat sätt att bruka cannabis än att röka det, om det nu är så du gör. Har du kikat på CBD-olja? Låg halt THC och hög halt CBD är nog att rekommendera. Du behöver inte bli hög, bara stabil.
För övrigt tror jag tyvärr att överläkaren gjorde helt rätt. Du behöver inte bli inlagd för panikångest. Jag hoppas att du mår bättre!
Citera
2019-08-21, 16:46
Medlem
Fezs avatar
Panikångest är inte en akutspykiatrisk åkomma. Jag förutsätter att du fick prata med omvårdnadspersonal och eventuellt blev erbjuden nåt milt lugnande lkm på plats om du ej har det hemma.
Citera
2019-08-21, 18:49
Bannlyst
Hallå hallå. Jag har inte så hög attention på den här tråden eftersom mitt liv är så krångligt just nu. Jag kommer följa alla diskussioner, så klart. Men kan inte göra det just nu.

Tack för all info iaf!

Återkommer inatt tror jag.

Kortfattat: jag blev utslängd från psykakuten av "överläkaren" då. Det var inget snack om någonting alls. Fick knappt plocka ihop mina grejer ens. Tror jag glömde några saker där (lite oklart just nu). INGEN uppföljning på någonting, inga tips om mediciner osv. Det var bara att dra liksom. Och tänk på att överläkaren inte ens träffad mig!

Då hade jag blivit utslängd från psykakuten en gång tidigare också. Tidigare under samma dag (på natten, det här var på morgonen). Första gången var jag inte där för min egen skull ens.

Man kan säga så här: jag har varit på psykakuter på olika ställen 10+ gånger iaf. så jag har lite rutin av det. Jag vet vad jag håller på med och skriver lappar om varför jag är där och vad jag vill få ut av det osv. (det hade jag dock INTE då jag åkte ambulans osv.).

När det gäller olika mediciner och sånt så har jag riktigt bra koll på olika mediciner. Även cannabis. Så basic tips inom det behövs inte riktigt.

Har ingen benso eller liknande och kommer aldrig stoppa i mig sånt för paniksyndrom.

Jag kommer så klart inte stoppa i mig något rävgift för panikångest. Jag vet ju att dom inte är farliga i sig, men det kan ju bli ett riktigt jävligt liv om dom kommer ofta. Typ på gång nu ... måste dra.

Återkommer i tråden sen. Tack för all hjälp!
Senast redigerad av racily 2019-08-21 kl. 18:58.
Citera
2019-08-21, 18:57
Bannlyst
Passar på att nämna att jag läst vad "Fez" skrivit. Det här innebär att jag inte är helt anonym längre. Men det skiter jag i. Hej alla flashbackare! Jag har så klart lite flera olika konton.

Nu ska jag åka och softa med lite kompisar på Söderbiljarden på Söder. Det blir la fint det. Jag återkommer i tråden.
Citera
2019-08-21, 19:05
Medlem
På psykakuten, St Göran, fö en av Europas största psykakuter, är det ett grundkrav att man inte är drogpåverkad (gäller ej medicin). Det går inte att få fram vad en psykos eller ett dåligt mående beror på om man är under påverkan. Om man som patient uppger att man vill ha brythjälp blir man hänvisad till BAS, beroendeakuten. ALLA patienter som söker till St Göran får träffa mentalskötare och/eller spec sjuksköterska i psykiatri. Dessa gör bedömningen tillsammans m ansvarig läkare om man får komma in på vidare samtal. Detta gäller oavsett om man kommer dit ensam, m polis el ambulans.
Citera
2019-08-21, 19:10
Bannlyst
Kan inte läsa mer här just nu. Kommenterar senare. ... men jag han se lite om drogpåverkan osv. Mina prover visade inget på Cannabis, men på ...whatever... dom t.... nej, fan panik på gång. Återkommer!

"Fez"-inlägget ovan genererade i sig en panikattack som jag nu hanterar genom att skriva om det här. #psylokolipåflasback
Citera
2019-08-21, 19:20
Medlem
Jo, det var det jag skulle skriva. Avvisad blir man om man beter sig illa därinne. Många upplever sig dock utslängda då de inte får benzo eller andra starka mediciner.
Citera
2019-08-21, 19:23
Medlem
Och, just det, överläkaren är inte den man träffar i första taget. ST-läkare, AT-läkare el underläkare gäller. Dock är det alltid överläkare (bakjour) som skriver tex vårdintyg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in