2006-03-09, 21:35
Medlem
rhodrys avatar
Jag stod i butiken idag och plockade åt mig varor för helgens ärtsoppkok. När jag stod vid avdelningen för baljväxter och då i synnerhet ärtavdelningen så fann jag en förpackning som jag föll för. Efter ett kort betänkande lade jag en förpackning i korgen. Plötsligt såg jag dock en notis om "kapslar" vid prismärkningen.
Butiksbiträdet kunde inte besvara frågan om vad kapslar är så jag fick köpa en traditionell förpackning också, för att vara på den säkra sidan.

Min fråga till er:
- Vad är "kapslar"
- Kan man laga ärtsoppa på gula ärtor med kapslar eller rekommenderar ni den andra sorten, utan kapslar?
Citera
2006-03-09, 21:42
Medlem
dirtydroolers avatar
Kan det möjligtvis vara det "skal" som normalt trillar av ärtorna vid kokning? Har inte kokat egen ärtsoppa på några år så jag vet inte om man börjat sälja "skalade" och "oskalade" ärtor. Annars vete katten vad det kan vara.

Har du öppnat paketen och kollat om de ser likadana ut?
Citera
2006-03-09, 22:00
Medlem
rhodrys avatar
Det verkar förhålla sig så att det är precis likadana ärtor i båda förpackningarna. Det ena märket är gogreen och det andra är Ica. Icas ärtor skrämdes inte med kapslar. Kan det vara et försäljningsknep att smutskasta konkurrentens märke?
Citera
2006-03-09, 23:20
Medlem
Gogreen säljer, enligt sin hemsida, båda vanliga och skalade gula ärtor. Dom skalade ska tydligen gå att koka utan föregående blötläggning. Så det är väl utrskrivet för att man ska kunna skilja dom två åt. Lite lustigt ordval dock med "kapslar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in