2019-08-18, 15:05
Medlem
Gabriel Knights avatar
Hej
Datorhögtalarna brusar och knirrar/småtjuter hela tiden efter jag bytte bort min teve till en riktig datorskärm.Teven hade inbygggda högtalare som jag använde och då var det förstås inga problem men den nya skärmen verkar inte ha några inbyggda högtalare trots att det finns volymkontroll och allt.
Det är en sådan här skärm jag har köpt och hur jag än försöker få till högtalare fungerar det inte.

http://downloadcenter.samsung.com/co...00901A-Swe.pdf

Nåväl pga att inbyggd högtalare inte verkar finnas eller inte fungerar så har jag kopplat in en helt vanlig liten aktiv datorhögtalare och kopplat till hörlursuttaget på bildskärmen men då blev det brus och "knirr/skrik" så då testade jag koppla dem till ljudkortet på datorn istället men det blev likadant.
Vad är felet? Varför blir det så här? Andra människor kan koppla in steroanläggninmgen på flera hundra watt till sin dator utan problem och jag kan inte ens få några futtiga datorhögtalare på 15 W att fungera
Citera
2019-08-18, 15:15
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Testa att flytta högtalarna en bit från skärmen.
Citera
2019-08-18, 21:02
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Testa att flytta högtalarna en bit från skärmen.

'Tyvärr går det inte att flytta så mycket eftersom enda platsen för datorn är vid fönstret och jag har provat att flytta in dem tätt mot fönstret utan att få bort bruset och knirret
Citera
2019-08-20, 19:09
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Datorhögtalarna brusar och knirrar/småtjuter
Hur är monitorn kopplad till datorn? hdmi? dvi? eller displayport?
Ljuduttaget på datormonitorn, var kommer det ljudet in? via hdmi/displayport eller via en analog ljudkabel mellan monitor och dator?
Är datorn stationär eller bärbar?
Citera
2019-08-20, 19:26
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Hur är monitorn kopplad till datorn? hdmi? dvi? eller displayport?
Ljuduttaget på datormonitorn, var kommer det ljudet in? via hdmi/displayport eller via en analog ljudkabel mellan monitor och dator?
Är datorn stationär eller bärbar?

Det är en stationär dator. Monitorn har hdmi och på monitorn finns det ett hörlursuttag som jag kopplat högtalaren från.
Jag har även testat att koppla in sladden i gröna uttaget i datorn och det blir förstås samma brus och knirr/hum/gnäll eller vad man ska kalla det från högtalarna. Det låter även med volymen nedskruvad på högtalarna vilket verkar konstigt och jag vet inte vad som är tokigt.
Datorhögtalarna är förstås även kopplade till ett vägguttag via en skarvsladd.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2019-08-20 kl. 19:42.
Citera
2019-08-20, 19:49
Moderator
Siegfrids avatar
Om du kopplar in en hörlur till dessa uttag, vad hör du då?
Citera
2019-08-21, 12:52
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
samma brus och knirr/hum/gnäll
Test 1: Stäng av monitorn medan datorn är på. Högtalarna anslutna till datorns ljuduttag. Slutar det tjirpa är det troligtvis störningar från elektroniken i monitorn som tar sig in i högtalarna. Flytta högtalarna längre bort. Det här var vanligt med CRT men är ganska sällsynt numera.

Test 2: Fortsätter tjirpet med monitorn avstängd, leta i windows ljudkontrollpanel om du möjligen har nån ingång (ofta micken) som står på 100% volym och inget är kopplat dit. Mute'a alla ingångar som inte används och dra ner volymen på de övriga, se om det påverkar. Prova gärna systematiskt alla mute en efter en och se om nån får tyst på oljudet.
Datorns mastervolym bör vara 50%, inte högre. Ofta står den på 100% och programmen, t.ex vlc, på 5% eller nåt, och då kan det också brusa/störa. Sänk då mastern och höj programmen efter behov.
Citera
2019-08-21, 16:25
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Test 1: Stäng av monitorn medan datorn är på. Högtalarna anslutna till datorns ljuduttag. Slutar det tjirpa är det troligtvis störningar från elektroniken i monitorn som tar sig in i högtalarna. Flytta högtalarna längre bort. Det här var vanligt med CRT men är ganska sällsynt numera.

Test 2: Fortsätter tjirpet med monitorn avstängd, leta i windows ljudkontrollpanel om du möjligen har nån ingång (ofta micken) som står på 100% volym och inget är kopplat dit. Mute'a alla ingångar som inte används och dra ner volymen på de övriga, se om det påverkar. Prova gärna systematiskt alla mute en efter en och se om nån får tyst på oljudet.
Datorns mastervolym bör vara 50%, inte högre. Ofta står den på 100% och programmen, t.ex vlc, på 5% eller nåt, och då kan det också brusa/störa. Sänk då mastern och höj programmen efter behov.

Tack, jag ska testa dessa tips får vi se om det blir någon ordning på högtalarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in