2019-08-17, 15:22
Medlem
Min dotter på 15 har precis blivit satt på Lithium och jag behöver veta vad ni har för erfarenheter och vad vi kan vänta oss.
Biverkningar? Kan det vara farligt? Vad ska vi vara uppmärksamma på? Andra mediciner som det krockar med? Hon äter även propavan, quetiapin, escitalopram och lamotrigin. Tanken är att Lithium ska ersätta en del av medicinerna så att hon har så få mediciner som möjligt.
Hon har adhd, bipolär, trotssyndrom, depression, ångest. Hon har stora problem med aggressivt utåtagerande och har ett självskadebeteende.
Jag är så vansinnigt orolig för henne, varken skolan eller relationer funkar. Jag hoppas att Lithium kan hjälpa med henne och jag behöver veta mer om hur den funkar och ev biverkningar. 🤗
Citera
2019-08-17, 15:40
Medlem
Hmm, rätt tung medicinering för en 15-åring.

Biverkningar långsiktigt (tiotals år) är väl i regel nedsatt njurfunktion samt problem med sköldkörteln. Båda kan dock korrigeras rätt enkelt, åtminstone det senare. Beroende på koncentrationen. Tror standard brukar ligga på 0,7+- 0,1. Annars brukar det väl vara rätt smärtfritt.

Och se för fan till att hon inte äter nsaid preparat, t.ex ibuprofen och andra antiflammatoriska mediciner. Man kan rätt enkelt bli förgiftad och slutligen hamna i koma.
Citera
2019-08-17, 15:53
Medlem
Ja, det är för mycket mediciner. Jag hoppas på att vi kan plocka bort en del av medicinerna, hennes läkare har provat så många mediciner på henne nu så det är svårt att veta vad som är biverkningar eller hennes problematik.

Så bra att du sa det om NSAID, det ska jag komma ihåg.
Citera
2019-08-17, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cgw
Ja, det är för mycket mediciner. Jag hoppas på att vi kan plocka bort en del av medicinerna, hennes läkare har provat så många mediciner på henne nu så det är svårt att veta vad som är biverkningar eller hennes problematik.

Så bra att du sa det om NSAID, det ska jag komma ihåg.

Det är så klart svårt att säga, vad som är symtom och biverkan. Hur ser det ut i dagsläget när hon medicineras? Quetiapin och Escitalopram, och i synnerhet Quetiapin kan ha rätt märkbara biverkningar. Litium kan kombineras med Lamotrigin. Är hon bipolär typ 1 eller 2? Litium brukar användas f.f.a. vid bipolär typ 1 då det fungerar bättre mot mani, och Lamotrigin vid typ 2 eftersom det fungerar bäst mot depression.

Både Litium och Lamotrigin har väldigt hög acceptans av patienter, till skillnad från SSRI-preparat och Neuroleptika då de i regel har få eller helt saknar psykiska biverkningar. Och det är betydligt enklare att leva med.
Citera
2019-08-17, 18:46
Medlem
Rodbres avatar
Förutom lättare skakningar och kraftiga svettningar under sommaren så är jag helt fri från biverkningar.

Sen är det kanske inte alltid så roligt att ens stämningsläge alltid är neutralt. Det vill säga, jag kan skratta och vara lite nere men överlag så ligger man på ett balanserat streck. Detta streck gör att man slipper upp/nergångar och istället ligger man på ett halvtråkigt mående som är stabilt men inget mer.

Livet blir helt enkelt lite grått.
Citera
2019-08-17, 23:25
Medlem
Port-charlottes avatar
Jag har escitalopram och litium ,fungerar bra. Bör dock äta någon mat samtidigt som man tar litium annars tar det en timma så kommer rännskitan . Sen se till att dricka hyfsat med vatten , jag blir skakig om jag inte dricker tillräckligt och får dålig balans . Jag blir lugnare av litium . Läste att det kan ta ett år för full effekt ,va de menar med det vet jag ej .behöver bara ta två prov per år numera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in