2019-08-15, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Lär garanterat vara kopplat till uzbekerna i Strömsund. Det har bara varit en tidsfråga innan nån av Akilovs vänner där försökt döda en massa folk.

Du hann före mig. Till Strömsund for också mina tankar. Det var väl nyss som rättegången mot kemikalieinköparna i Strömsund lades ner? Nya friska (sjuka) tag från deras sida kanske?
Citera
2019-08-15, 06:48
Medlem
Vad kan man ha för föremål i en bil som ger misstankar om att man tänkt köra på folk? 🤔 Instruktionsbok om roadkills? En bekännelse? Caranen?

Svårt att se att ett föremål förutom något slags manifest eller liknande skulle ge dessa misstankar - och om om hen hade ett sådant - då är det väl misstanke om försök till terrorbrott, och inte bara mord?

Och om det är terroristbrott, så kan ju norskterroristen pusta ut like och tänka, "yes, jag var inte årets sämsta terrorist!"

Och skönt att se att vittnena i Östersund inte är lika rasistiska som vittnena till norskterroristen som ju genast började tjata om GMs hudfärg..
Citera
2019-08-15, 08:21
Moderator
blomvattnares avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
Citera
2019-08-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX888
Nysvensk som ska berika kulturen. Skicka hem avskummen

Källa på det?
Citera
2019-08-15, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX888
Svart man som kom hit 2015. Inte kristen precis

Senast jag var där så var hela centrum nedlusat av somalier och afghaner, Östersund är ännu en förlorad stad.
Citera
2019-08-15, 09:19
Medlem
Stigmata01s avatar
Märkligt, här har vi en händelse där en "människa" varit på gång att utföra ett massmord med många döda och skadade. På Tv4nyheterna var det en notis, på Ab hittar jag inte ens att man tar upp händelsen. Gm kommer vara ute på gatorna snart igen...
Senast redigerad av Stigmata01 2019-08-15 kl. 09:23.
Citera
2019-08-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Märkligt, här har vi en händelse där en "människa" varit på gång att utföra ett massmord med många döda och skadade. På Tv4nyheterna var det en notis, på Ab hittar jag inte ens att man tar upp händelsen. Gm kommer vara ute på gatorna snart igen...

Jo ab är med
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdpaKo/man-gripen-i-bil--anhallen-for-forberedelse-till-mord
Citera
2019-08-15, 09:40
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Jo ab är med
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jdpaKo/man-gripen-i-bil--anhallen-for-forberedelse-till-mord

Tack, måste ha missat den, rätt ska vara rätt.

Min poäng i mitt förra inlägg var dock att det är skummt att en såhär allvarlig händelse inte får större utrymme i media då detta kunde blivit ett potentiellt nytt Akilov-dåd.
Citera
2019-08-15, 10:09
Medlem
Från ab:
Citat:
Polisen uppger också att förundersökningen är i ett ”känsligt läge” och lämnar ingen ytterligare information.

Citat:
Säpo bekräftar under torsdagsmorgonen att man känner till ärendet.
– Vi känner till det men det är ett polisärende, säger presschefen Karl Melin.

Hmm....
Citera
2019-08-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Tack, måste ha missat den, rätt ska vara rätt.

Min poäng i mitt förra inlägg var dock att det är skummt att en såhär allvarlig händelse inte får större utrymme i media då detta kunde blivit ett potentiellt nytt Akilov-dåd.

Kan bara hålla med. Väldigt märkligt att ett potentiellt försök till massmord eller terrorattack knappt ens når nyhetskanalerna.
Att en argsint mamma som får tokspel på en tunnelbana och därefter kastas ut får långt mer uppmärksamhet än en person som misstänks vara påväg att plöja genom en folkmassa med bil gör ju att det blir väldigt lätt att få en syniskt inställning till vad media väljer att rapportera om.

Jag kan köpa att de inte vill måla fan på väggen och orsaka panik i onödan om det nu visar sig "bara" vara en fyllestyrning, men då skulle de ju fan inte ha skrivit om misstankarna från första början.. Blir bara märkligt om de å ena sidan skriver "misstänks försökt köra över folk" men sedan blir det komplett tystnad och en potentiellt väldigt allvarliga händelsen bara rinner ut i mediasanden och aldrig tas upp igen..

Om de slänger ut en liten notis om en händelse likt denna, och sedan inte gör någon som helst uppföljning - då ska de fan inte klaga om folk börjar tissla och tassla konspirationsteorier om att media mörkar.
Senast redigerad av HalfRunar 2019-08-15 kl. 10:20.
Citera
2019-08-15, 10:19
Medlem
Alternativmedia tycks i alla fall försöka, även om de inte heller har så mycket info. Men följande tycker jag är intressant:

Citat:
Enligt uppgifter till Nyheter Idag har Östersunds högsta politiska ledning informerats om händelsen.

Gissar på att det är lite mer än en fyllestyrning om politikerna blir informerade.
Citera
2019-08-15, 10:42
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Det är helt uppenbart att det ligger någon hund begraven här.

Har inte förstått om personen blev jagad av polisen och när började jakten. Vittnen som ser en person i bil som beter sig märkligt brukar inte vara något som polisen börjar jaga direkt om de får in ett sånt samtal. Jag har ringt snuten när något rattfyllo knappt kunde hålla bilen på vägen och det var inte prioriterat.

Det måste ha varit något tips eller rykte om en eventuell gågatakörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in