Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-08-13, 23:26
Medlem
Jag befinner mig i Grekland och är förundrad över alla slummiga tomter överallt. Vad är grejen med det? Om det ligger ett schysst hotell på ett ställe så är det regel snarare än undantag att tomten bredvid ut som hej-kom-och-hjälp. Ett oändligt antal tomter syntes användas primärt för byggavfall och trasiga solstolar. Är det värmen som gör många tomtägare fullständigt oförmögna att hålla rent på ägorna?
Citera
2019-08-13, 23:29
Medlem
Datormuss avatar
Jag har rest en hel del i Grekland och inte upplevt det du beskriver i någon större utsträckning halvfärdiga byggen däremot.
Citera
2019-08-13, 23:56
Bannlyst
Grekland har haft ekonomisk kollaps och därför lämnades många byggen halvfärdiga. Mer än så behöver man inte nämna.
Citera
2019-08-14, 00:00
Medlem
Datormuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Grekland har haft ekonomisk kollaps och därför lämnades många byggen halvfärdiga. Mer än så behöver man inte nämna.

Dom halvfärdiga byggena fanns långt långt långt innan den ekonomiska kollapsen.
Citera
2019-08-14, 00:02
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datormus
Dom halvfärdiga byggena fanns långt långt långt innan den ekonomiska kollapsen.
Det beror på skattereglementet. Det har något att göra med att du får någon sorts skattelättnad så länge huset inte är färdigt.
Citera
2019-08-14, 00:35
Medlem
Datormuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det beror på skattereglementet. Det har något att göra med att du får någon sorts skattelättnad så länge huset inte är färdigt.

Den förklaringen har jag fått tidigare så vi får väl hoppas att den stämmer.
Citera
2019-08-14, 06:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Den förklaringen har jag fått tidigare så vi får väl hoppas att den stämmer.

Varför bygga något till hälften och sedan inte använda det? Säg ett bygge kostar ett par miljoner, varför inte färdigställa det? Nu kostar det bara pengar...
Citera
2019-08-14, 06:36
Medlem
Luxuss avatar
Kan ju oxo vara så att den som bodde på tomten tröttnade när nån jävel började smälla upp ett stort hotell precis bredvid. Å ingen vill köpa tomten så den får stå
Citera
2019-08-14, 06:38
Medlem
Datormuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Varför bygga något till hälften och sedan inte använda det? Säg ett bygge kostar ett par miljoner, varför inte färdigställa det? Nu kostar det bara pengar...

Har du problem med läsförståelsen du såg väl vad användaren skrev som jag citerade?

Citat från tråd på Kalimera "Vad jag har förstått så betalar man inte fastighetskatt under tiden man bygger, och därför ser man till att aldrig slutföra husen riktigt. Jag kan ha fel, men jag har hört det från så många olika personer nu - även greker - så jag börjar tro att det faktiskt är så. "

Tråden: https://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=4626

Dom bor i husen.
Senast redigerad av Datormus 2019-08-14 kl. 06:43.
Citera
2019-08-14, 06:41
Medlem
Datormuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Kan ju oxo vara så att den som bodde på tomten tröttnade när nån jävel började smälla upp ett stort hotell precis bredvid. Å ingen vill köpa tomten så den får stå

Det som TS skriver stämmer inte.
Citera
2019-08-14, 06:45
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Det som TS skriver stämmer inte.

Jo, jämfört med sverige är grekland ett jävligt skräpigt land. Precis som de flesta sydeuropeiska/mellaneuropeiska länder.

Man skyller gärna på turister, men det finns lixom inte i kulturen att inte skräpa ner naturen.

Finns ju en hel del såna i sverige oxo såklart. Tex alla dessa som envisas med att ha massa skrotbilar på sin tomt istället för att köra dem till skroten.
Men då handlar det om enstaka individer.
Citera
2019-08-14, 06:56
Medlem
Datormuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jo, jämfört med sverige är grekland ett jävligt skräpigt land. Precis som de flesta sydeuropeiska/mellaneuropeiska länder.

Man skyller gärna på turister, men det finns lixom inte i kulturen att inte skräpa ner naturen.

Finns ju en hel del såna i sverige oxo såklart. Tex alla dessa som envisas med att ha massa skrotbilar på sin tomt istället för att köra dem till skroten.
Men då handlar det om enstaka individer.

Jag har för många år sedan jobbat som servicetekniker och besökt väldigt väldigt väldigt många villor och jag kan inte riktigt hålla med dig om enstaka individer, helvete vad grisigt folk har det.
Var hemma hos ett polispar en gång och jag trodde deras spis med plattor var i svart från fabrik men när jag kom närmare så såg jag att den ursprungligen var i vit färg.

Åas sidan så har jag inte varit inne i så många grekiska hem.

Sen att dom har dumplatser ute i det fria som små sopstationer lite varstans det håller jag med om, det är rätt sällsynt här i Sverige än så länge.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3066420

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här