Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2019-08-13, 22:35
Medlem

De utgifter som du eventuellt kan bli kvitt om du slutar jobba är väl:
* Lunch (ex om man äter ute på restaurang varje dag)
* Transport (ex bensin för bilresor till/från jobb samt parkerings och vägtullar eller biljett för buss/tunnelbana). En del kanske inte ens behöver ha bil om de slutar jobba, då är det många tusenlappar per månad. För egen del hade jag kunnat spara in ca 7000kr/mån om jag slapp använda bilen varje dag till/från jobbet, det motsvarar ca 14 000kr i bruttolön beroende på hur man räknar.
* Snacks/kaffe/tillbehör (en del som jobbar i stan kanske spontanköper lite grejer under dagen)
* Fack/A-kassa, kan ju vara en femhundring i månaden om man går ur skiten.
* TV-avgift (ca 200kr/månad, kräver dock att du helt saknar annan inkomst)
* Övriga utgifter förknippat med jobb, ex kanske man måste ha snygga kläder, klippa sig, bidra med fredagsfika, aktivitetskassor osv...

Utan jobb får du dessutom möjlighet att ta del av diverse bidrag som ger en inkomst:
* Socialbidrag/försörjningsstöd (om du nu saknar A-kassa)
* Bostadsbidrag
* Levnadsbidrag (telefon, tidningar, busskort och gymkort, ingår ev. i försörjningsstöd numera?)
* Ensamhetsbidrag
* Utanförskapsbidrag
* Säkert massa andra bidrag jag missat...
Citera
2019-08-13, 22:40
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 68656a
Jag har inga lån eller skulder och har låga utgifter. Räkningar osv som jag redan betalar är ju lätt att räkna på. Jag syftar på sånt jag kan missa. Olika skatter och vad det nu kan vara som dras på lönen normalt sett. Som t.ex fastighetsskatten lär jag väl få betala som restskatt på deklarationen sen då? Kommer väl bygga på med andra saker med där eftersom det inte dras från nån lön tänker jag?

Kluven på vilket som är vettigast att göra med bilen också. Säljer jag den nu och köper en gammal skattebefriad bil kan jag säkert leva ett halvår på dom pengarna. Å andra sidan är det fortfarande 2 år garanti kvar på den.
Väntar jag så får jag ju mindre för bilen.

Kom gärna med förslag hur ni hade resonerat

Sälj eller ge bort allt i Sverige och flytta till ett billigare varmare land Stefan Löfven kan inte gräva i dina fickor om du spenderar större delen av året utomlands. Lycka till TS.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in