Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-12, 21:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Värdelös säkerhet jämfört med nya bilar.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20090314/krocktest-liten-modern-bil-ar-sakrare-an-en-stor-gammal/

Och detta test är 10 år gammalt!
Här kommer snart en Volvofanatiker att hävda att Volvon saknar motor, krocken är i fel vinkel och att den är syradoppad för att göra den lövtunn. Att tiden gått ifrån konstruktionen finns liksom inte på kartan.

Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Förklara det fetade tack. Exakt vart är en Renault Zoe snygg? Den ser ut som en blandning av en mopedbil och en dammsugare. 940’s skönhet kan säkert diskuteras men att en Zoe skulle vara snygg är väl minst sagt att ta i.
Vart? Min uppfattning är att den ser likadan ut oavsett riktning.
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
940 har en stor sak emot sig. Förbrukningen.
Den ansågs och var törstigare än andra storleksmässigt jämförbara bilar redan som ny.

Jag kör 2000mil om året. Ganska vanligt för större bilar. Och idag betyder det att en 940 kostar 13000kr mer per år bara i bränsle.
Om då en spndelled eller en bromsskiva kostar lite mindre betyder inte så mycket. Skatten är dessutom ganska hög.

Positivt är annars bra stolar, man sitter bra, bra förarergonomi och komfort.
Enkla att skruva med.

Men säkerheten har gått många steg framåt sedan 940 kom.
Är en Volvo verkligen så enkel att skruva med? Det är ju inte direkt så att en helt novis, eller någon med begränsade kunskaper, klarar att skruva Volvo rakt av utan hjälp.

Jämför med nästan vilken bil som helst av samma årgångar så är de inte på något sätt svårskruvade, skillnaden är att det är väldigt många i det här landet som "kan" Volvo. Är man ändå tvungen att följa en handbok och jobba steg för steg efter den så spelar det inte så stor roll vad man skruvar med.

Visst, bilar kräver ibland speciella verktyg, och det kanske inte är lika enkelt att hitta specialverktyg till Peugeot på Biltema som specialverktyg till Volvo. Troligen är detta fenomen likadant i Frankrike, där "alla" kan Peugeot, och franska "Biltema" har verktyg och reservdelar till dessa, men inte till Volvo.
Citera
2019-08-12, 23:06
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Vad kostar batteri,eller batterihyra?

Det är största anledningen att jag inte kommer köpa en Zoe.

Man kan köpa en billigare bil,som drar så lite bensin att den kostnaden blir mindre än för batteriet.

Då talar jag om begagnade.

För 350000,orkar jag inte rada upp alla betydligt roligare,snabbare och snyggare bilar man skulle kunna skaffat!

364.000:- är med batteri.
Batteriet kostar 80.000:-
Citera
2019-08-13, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Här kommer snart en Volvofanatiker att hävda att Volvon saknar motor, krocken är i fel vinkel och att den är syradoppad för att göra den lövtunn. Att tiden gått ifrån konstruktionen finns liksom inte på kartan.

Är en Volvo verkligen så enkel att skruva med? Det är ju inte direkt så att en helt novis, eller någon med begränsade kunskaper, klarar att skruva Volvo rakt av utan hjälp.

Jämför med nästan vilken bil som helst av samma årgångar så är de inte på något sätt svårskruvade, skillnaden är att det är väldigt många i det här landet som "kan" Volvo. Är man ändå tvungen att följa en handbok och jobba steg för steg efter den så spelar det inte så stor roll vad man skruvar med.

Visst, bilar kräver ibland speciella verktyg, och det kanske inte är lika enkelt att hitta specialverktyg till Peugeot på Biltema som specialverktyg till Volvo. Troligen är detta fenomen likadant i Frankrike, där "alla" kan Peugeot, och franska "Biltema" har verktyg och reservdelar till dessa, men inte till Volvo.

Skillnaden mellan valfri framhjulsdriven bil med tvärställd motor är att det är ett hav av utrymme under huven på en 940. Ett byte av generator tar 20 min på en 940 och en halv dag på många bilar. Listan kan göras lång....
Citera
2019-08-13, 00:28
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Liten???

Den är 409 cm! dvs i storlek mitt emellan Polo och Golf.
ZOE väger nästan 1600 kg.

Dessutom är den högre än de flesta bilar (156,5 cm), vilket gör att man sitter perfekt, lite högre och med en mycket bra runt-om-sikt!

Fram är ZOE enormt rymlig, den är rymligare och luftigare fram än både E klass och V90!!
Enormt god komfort för förare och passagerare fram!

Baksätet är i småbilsklass, men fullt godkänt.
Jag med mina 178 cm sitter bra bak, utan problem.
Bagageutrymmet är stort, och baksätet är fällbart.

En rejäl bil helt enklet, vi körde till Frankrike tidigare i somras, 350 mil totalt.

Och som sagt, snygg och tilltalande verkar de flesta tycka att den är, - alla jag känner tycker den är jättesnygg!

Snälla. Absolut inget fel med att ha den. Men den är inte snygg. Och en hög bil, som om det vore nåt bra. Det är bara stela gubbar och kärringar som kör runt i småsuvar och liknande styggelser.

Ont.

Kör man mycket och tjänar bra är det aldrig någonsin värt att hålla på med en gammal 940.

Men jag håller med om att det är synd att Volvo slutade med RWD.

Sen vill jag tillägga att det billigaste sättet att äga bil är att köra runt med sånt som ska skrotas nästa år och och ej reparera, köpa däck etc.
Citera
2019-08-13, 06:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
"Betydligt snyggare", skriver han ordagrant. Och fortsätter med att kalla den snygg i en massa olika sammanhang.

Och det är där vi som inte tycker Zoe är snygg för fem öre reagerar. Att jämföra en icke snygg bil med en annan icke snygg bil blir lite vobbligt. Det är som att säga att den här bajskorven utskiten av en schäfer är mycket snyggare än den bajskorven från en golden retriever... Skit är skit, om än i franska dosor, för att travestera Fröding...
Men ja, den är ju betydligt snyggare oavsett om det finns betydligt snyggare bilar än Zoe så är de inte direkt fula, utslätat utseende kanske. 940 däremot är ju rätt ful.
Citera
2019-08-13, 11:33
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Jag har väldigt begränsade kunskaper och en haynesbok.
"Alla andra"? Alla andra bilar,eller alla andra GAMLA bilar? Hur många Citroen,äldre än -88 ser man? Varken på stan,eller på blocket..
Peugeot? SAAB? VW? Visst finns det några enstaka och faktiskt börjar även 740 äldre än 30 år bli lite sällsynta.
Citera
2019-08-13, 12:56
Medlem
miklons avatar
En Citroën 2CV är rimligen en ännu bättre bil. Den är ännu mer lättskruvad, har halva förbrukningen mot en 940, exakt alla reservdelar går att få tag på till humana priser och den går dessutom att veva igång om man har batteritorsk. Det finns dessutom ingen risk att bilen kokar eftersom den är luftkyld.
Citera
2019-08-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Men ja, den är ju betydligt snyggare oavsett om det finns betydligt snyggare bilar än Zoe så är de inte direkt fula, utslätat utseende kanske. 940 däremot är ju rätt ful.

Tja, det blir ju en tämligen meningslös diskussion om tycke och smak. Zoe är minst lika ful som en 940 i mina ögon... Många andra i tråden som tycker att Zoe inte är snygg öht.
Går det att lägga in omröstning i en nystartad tråd på forumformatet Flashback kör? Så kanske vi får svart på vitt.
Citera
2019-08-13, 13:22
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tja, det blir ju en tämligen meningslös diskussion om tycke och smak. Zoe är minst lika ful som en 940 i mina ögon... Många andra i tråden som tycker att Zoe inte är snygg öht.
Går det att lägga in omröstning i en nystartad tråd på forumformatet Flashback kör? Så kanske vi får svart på vitt.
Sant. Tror inte en omröstning här är nån ide. FB bebos av många elbilshatare, franskbilshatare och av många Volvovurmare. Omröstningen är avgjord på förhand. 940 är en drömbil för många som hänger här, av olika anledningar. Franska bilar och elbilar tvärtom, vilket gör att även om en fransk bil är så vacker att ögonen fuktar så kommer 940 vinna omröstningen oavsett hur den ser ut.
Citera
2019-08-13, 14:11
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det byggs inga nya så hur skulle fler kunna ha 940?

Huvudet på spiken. Case closed!

Såklart är det helt omöjligt för fler att köra 940. Eller är någon sugen på att starta en namninsamling för att få Volvo att starta upp produktionen igen?

Billigast hade kanske varit om hela jordens befolkning enades om att köpa en och samma modell och sedan hålla sig till den för all framtid. Då kan ju all utveckling av nya modeller läggas på is. Utveckling kostar pengar.

Förutom det som nämns om förbrukning så är ju även miljödelen en viktig del. Myndigheter och andra större aktörer ställer hela tiden högre krav på miljöklasser på bilar allt eftersom utvecklingen går framåt. Detta tvingar ju många att hela tiden byta till ny bil. För många som använder bilen i tjänsten är det helt enkelt inte tillåtet att köra en gammal häck, hur bra, billig och bekväm den än är
Citera
2019-08-13, 14:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer
Huvudet på spiken. Case closed!

Såklart är det helt omöjligt för fler att köra 940. Eller är någon sugen på att starta en namninsamling för att få Volvo att starta upp produktionen igen?

Billigast hade kanske varit om hela jordens befolkning enades om att köpa en och samma modell och sedan hålla sig till den för all framtid. Då kan ju all utveckling av nya modeller läggas på is. Utveckling kostar pengar.

Är du sarkastisk eller tror du på riktigt att det blir billigare om man avskaffar konkurrens?

Citat:
Förutom det som nämns om förbrukning så är ju även miljödelen en viktig del. Myndigheter och andra större aktörer ställer hela tiden högre krav på miljöklasser på bilar allt eftersom utvecklingen går framåt. Detta tvingar ju många att hela tiden byta till ny bil. För många som använder bilen i tjänsten är det helt enkelt inte tillåtet att köra en gammal häck, hur bra, billig och bekväm den än är

Miljödelen i det hela är att det kostar mycket resurser att bygga en bil, så det är inte försvarbart att skrota en bil som fungerar ur miljösynpunkt om den inte är riktigt grisig.
Citera
2019-08-13, 14:20
Medlem
IceEyess avatar
En 25 år förlegad Volvomodell med hög förbrukning, medioker prestanda, oinspirerande köregenskaper, obefintlig utrustning och uråldrig inredning känns enligt mitt tycke inte särskilt attraktivt.

Är det bara slitstyrkan man går efter så håller jag Mercedes W123 högre om man fokuserar på äldre bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in