Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-12, 01:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Smaken är verkligen som baken, jag håller nog med tidigare skribent: "en blandning av en mopedbil och en dammsugare.", plus att den ser ut otroligt liten ut, som en tight jacka ungefär, ryms det mer än en person i den?
364' för en fingerborg? En Renault, dessutom, nej tack.

Liten???

Den är 409 cm! dvs i storlek mitt emellan Polo och Golf.
ZOE väger nästan 1600 kg.

Dessutom är den högre än de flesta bilar (156,5 cm), vilket gör att man sitter perfekt, lite högre och med en mycket bra runt-om-sikt!

Fram är ZOE enormt rymlig, den är rymligare och luftigare fram än både E klass och V90!!
Enormt god komfort för förare och passagerare fram!

Baksätet är i småbilsklass, men fullt godkänt.
Jag med mina 178 cm sitter bra bak, utan problem.
Bagageutrymmet är stort, och baksätet är fällbart.

En rejäl bil helt enklet, vi körde till Frankrike tidigare i somras, 350 mil totalt.

Och som sagt, snygg och tilltalande verkar de flesta tycka att den är, - alla jag känner tycker den är jättesnygg!
Citera
2019-08-12, 02:05
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
En välvårdad 240 är en långt vettigare bil. De flesta är redan skattebefriade och rent värdemässigt är det rena sparbössan; det finns inte så många fina objekt och de har redan samlarstatus. Att allt utom bränsleförbrukningen är billigare än moderna bilar är ett faktum, även om vissa detaljer inte längre går att finna i original och kan vara dyra/sämre. En 240 är guld värd!
240 är helt klart bäst. Volvos sista riktigt snygga bil.
Citera
2019-08-12, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
940 har en stor sak emot sig. Förbrukningen.
Den ansågs och var törstigare än andra storleksmässigt jämförbara bilar redan som ny.

Jag kör 2000mil om året. Ganska vanligt för större bilar. Och idag betyder det att en 940 kostar 13000kr mer per år bara i bränsle.
Om då en spndelled eller en bromsskiva kostar lite mindre betyder inte så mycket. Skatten är dessutom ganska hög.

+1 på den. Kör också i runda slängar 2000 mil per år och har för länge sedan insett att jag måste få ner bensinförbrukningen. Även om jag egentligen gillar Volvo är det inte ekonomiskt försvarbart att stå vid bensinpumpen och pytsa i minst 10 000 spänn + extra skatt varje år...

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tycker Renault ZOE är en av de snyggaste bilarna på marknaden, snygg modern design både utvändigt och invändigt och med en massa fina designade detaljer som strålkastarna , LED-bakljusen och LED-varselljusen etc.

Och som sagt, snygg och tilltalande verkar de flesta tycka att den är, - alla jag känner tycker den är jättesnygg!

Och smaken är som baken... Här är en till som håller med om att den ser ut som en korsning mellan mopedbil och dammsugare.
Faktum är att du nog inte får ett ärligt svar av folk du känner. I ett normalt artigt samtal om en bekants nya dyra bil som han är jättestolt över så brukar man avhålla sig ifrån att kommentera att den faktiskt är skitful. Jag har också haft tillräckligt många Renaulter på sistone för att hålla med om att bara det faktum att det är en Renault får mig att dra öronen åt mig...

Citat:
Den kostade 364.000 kronor, men det var den värd, en mycket trevlig, kompetent och snygg bil.

Ja den gjorde ju det, ja... Det känns som om du desperat måste övertyga dig själv om vilken fantastiskt bilaffär du gjorde för att inte drabbas av ångest när du inser hur otroligt mycket fränt man kunde ha gjort för 350.000 kr! (Då räknar jag alltså bort en "skjutsa arslet-bil" för 10 - 15 tusen från summan.)
Citera
2019-08-12, 02:35
Bannlyst
Citat:
Min nya Renault ZOE är:
- betydligt bekvämare
- mycket säkrare
- har mycket bättre köregenskaper
- är mycket tystare
- är betydligt billigare att köra med
- har lägre bilskatt
- är mycket mer driftsäker
- har en massa mer utrustning
- betydligt snyggare
- mycket miljövänligare och får köra i alla miljözoner i europa
- och är ljusår modernare än en gammal volvo 940..

En Volvo 940 är helt enkelt ett skämt på alla punkter jämfört med dagens nya bilar.
Renault skulle jag aldrig någonsin köpa, inte ens om jag får den gratis. Dessutom är de fula som stryk, speciellt Renault ZOE.
Citera
2019-08-12, 03:12
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Min nya Renault ZOE

Finns det ens någon tråd kvar på bilforumet som du inte har hijackat med pladder om din Renault?

Nåja hur som helst, Volvo 940 är inte världens bästa bil. Långt därifrån. Just nu verkar det mest vara en bil för ungjävlar som tror att bakhjulsdriften gör den till en sportbil. Men om man får tag i en som inte är sönderkörd av ungar så kan den nog duga som bruksbil, kanske till och med viss värdeökning om några år.
Citera
2019-08-12, 06:41
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Förklara det fetade tack. Exakt vart är en Renault Zoe snygg? Den ser ut som en blandning av en mopedbil och en dammsugare. 940’s skönhet kan säkert diskuteras men att en Zoe skulle vara snygg är väl minst sagt att ta i.
Jag håller med om att Zoe inte är så speciell, men nog har BAB7 rätt när han konstaterar att den är snyggare än 940, det är ju faktiskt det som står. För mycket tråkigare än 940 vet jag inte om det går att hitta.

940 är dessutom en trög, tråkig, obekväm och oinspirerande bil från början. Den får vara hur bra kvalitetsmässigt som helst, men jämfört med vad som finns idag, och för 20 år sedan, är den så omodern att den aldrig borde sjösatts som en ny modell. Borde varit en facelift på 7-serien.
Citera
2019-08-12, 11:29
Medlem
orvarens avatar
Vad kostar batteri,eller batterihyra?

Det är största anledningen att jag inte kommer köpa en Zoe.

Man kan köpa en billigare bil,som drar så lite bensin att den kostnaden blir mindre än för batteriet.

Då talar jag om begagnade.

För 350000,orkar jag inte rada upp alla betydligt roligare,snabbare och snyggare bilar man skulle kunna skaffat!
Citera
2019-08-12, 11:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhane
Slutade läsa din källa efter jag såg "frontalkorckar".
Varför ska man ta en källa seriöst när de inte ens kan stava till "frontalkrockar"?
Det är rätt löjligt att avfärda en i övrigt seriös källa pga. att de råkat byta plats på två bokstäver i det ordet.
Citera
2019-08-12, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag håller med om att Zoe inte är så speciell, men nog har BAB7 rätt när han konstaterar att den är snyggare än 940, det är ju faktiskt det som står. För mycket tråkigare än 940 vet jag inte om det går att hitta.

940 är dessutom en trög, tråkig, obekväm och oinspirerande bil från början. Den får vara hur bra kvalitetsmässigt som helst, men jämfört med vad som finns idag, och för 20 år sedan, är den så omodern att den aldrig borde sjösatts som en ny modell. Borde varit en facelift på 7-serien.

"Betydligt snyggare", skriver han ordagrant.
Citat:
- betydligt snyggare
Och fortsätter med att kalla den snygg i en massa olika sammanhang.
Citat:
Jag tycker Renault ZOE är en av de snyggaste bilarna på marknaden, snygg modern design

snygg bil.
Och det är där vi som inte tycker Zoe är snygg för fem öre reagerar. Att jämföra en icke snygg bil med en annan icke snygg bil blir lite vobbligt. Det är som att säga att den här bajskorven utskiten av en schäfer är mycket snyggare än den bajskorven från en golden retriever... Skit är skit, om än i franska dosor, för att travestera Fröding...
Citera
2019-08-12, 15:23
Medlem
ost-e-knarks avatar
Att 940 skulle vara världens bästa bil är väl bara volvoraggare som tycker?
Citera
2019-08-12, 16:42
Medlem
Snygg? Nej. Men rejäl och pålitlig. Kombin lastar nästan vad som helst. En välskött lågmilare behöver inte kosta många kronor i reparationer och service. Är man det minsta händig gör man mycket själv.

Att en 940 skulle dra litern tvivlar jag på. Möjligen en dåligt servad eller i stadskörning. Jag har aldrig haft några problem att uppnå de siffror som står i boken, snittade ofta 0.75 på landsväg när jag körde 940. Turbomodellerna kanske lite mer pga lägre komp. Undvik automaterna.

Jag körde tidigare en Mercedes C-klass 2012. Det blev orimligt dyrt med avbetalningar, försäkring mm. Nu kör jag en 960 -97a. Mer påkostad inredning, annan motor och bakaxel (multilink) men i grunden en 940. Inget lån, ingen värdeminskning. Jag har monterat en modern stereo med bluetooth, telefoni och navigation. Annat än att den gick lite fortare i kurvorna och hade regnsensor så är det inte mycket Mercan gjorde bättre. Ja, förbrukningen då, 960:n med sin 3-literssexa och automat drar närmare milen. 0.85 på landsväg. Men jag sparar fortfarande pengar, trots 3-4000 mil/år.
Citera
2019-08-12, 19:40
Medlem
idiamindadas avatar
Nog finns det bättre bilar, t e x peugots gamla bakhjulsdrivna flotta. Där får man dessutom komfort. Men, en välskött 945 är en sober bil. Skulle lätt kunna tänka mig en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in