2019-08-03, 15:53
Medlem
Det beror vl lite p vad det r fr bil tippar jag p... Har du en relativt ny bil som du kan slja vidare nr du inte har lust att anvnda den lngre s skulle jag nog byta kamremmen, frutsatt att du ska fortstta anvnda den ngra tusen mil till. Men om man tar min gamla audi a4 -98 som jag prjsade 10k fr... har inte direkt lust att lgga hela bilens vrde p att byta kamrem p verkstad. D kan jag lika grna kra tills den pajjar och skrota skiten d bilfan troligtvis kommer ge upp p annat stt, eller rosta snder innan jag ftt anvndning fr de 12 000 mil som den nya kamremmen ska klara.

Fin bil = byt, annars blir det dyrt
Gammalt bs = kr tills den rasar hehe
Citera
2019-08-03, 16:30
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashurbanipal123
jag skulle gjort ett kamremsbyte vid 18000mil men har krt 18100mil och knner att motorn inte rullar som den brukade
hur mycket kan ett kamremsbyte kosta och vad kan hnda om man skiter i det?
kan ven nmna att jag bytte olja, oljefilter, luft och kupe-filter, bromsskivor och bromsbelgg frst d jag trodde att det var det som var problemet innan jag lste serviceintervallerna.

Det r inte kamremmen som gr att motorn inte gr som den brukar. Nr/om kamremmen gr av s gr inte motorn alls, det kan du vara helt sker p. Fram tills att det hnder s gr kamremmen sitt jobb lika bra som nr den var ny.
Citera
2019-08-03, 16:37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det r inte kamremmen som gr att motorn inte gr som den brukar. Nr/om kamremmen gr av s gr inte motorn alls, det kan du vara helt sker p. Fram tills att det hnder s gr kamremmen sitt jobb lika bra som nr den var ny.
Fast en dlig kamrem kan kugga ver och d kan motorn g, om n illa.
Drav min rekommendation att felska.
Citera
2019-08-03, 17:06
Medlem
Rekommenderar dig att kpa en bil med kedja istllet fr rem nsta gng, varfr kpa med rem om man inte orkar till att byta den!? Mrkligt.
Citera
2019-08-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Fast en dlig kamrem kan kugga ver och d kan motorn g, om n illa.
Drav min rekommendation att felska.
Nej den kuggar inte ver d och d och sen kuggar tillbaka till ursprungslget. Remmen har inget minne var den ska vara.
Citera
2019-08-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Nej den kuggar inte ver d och d och sen kuggar tillbaka till ursprungslget. Remmen har inget minne var den ska vara.
Frlt. Stammade tydligen nr jag lste, tyckte du skrev d och d. Du har helt rtt.
Citera
2019-08-03, 17:45
Medlem
Citat:
jag skulle gjort ett kamremsbyte vid 18000mil men har krt 18100mil och knner att motorn inte rullar som den brukade
hur mycket kan ett kamremsbyte kosta och vad kan hnda om man skiter i det?
kan ven nmna att jag bytte olja, oljefilter, luft och kupe-filter, bromsskivor och bromsbelgg frst d jag trodde att det var det som var problemet innan jag lste serviceintervallerna.

En brgning kostar flera tusen, byt remmen.
Citera
2019-08-03, 17:51
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
en audi a5 frn 2011, den var tidigare ett fretagsfordon s det r drfr den kom upp i 18000mil p bara 8r
r det en diesel? Fr bensinmotorerna hade vl kamkedja i den perioden?
Citera
2019-08-03, 18:09
Medlem
killawifes avatar
Det beror lite p vilken motor som du har i din bil. Om du har en s.k Non-interference motor, som toyota har i de flesta av sina bilar, s kan du i princip kra tills remmen gr av, hnga p en ny rem och kra vidare. Men har du en volvo, saab, opel, audi, bmw eller annan vanlig bil s r chansen vldigt stor att nr remmen gr av s frstr den ventiler i toppen. Det kan dock vara bra att veta att om remmen gr av s kan den ofta frstra andra saker i motorutrymmet som plastskydd, remmar och slangar.
r man hndig s byter man bara toppen, inga strre problem men kan man byta ett topplock s kan man byta kamrem p en bil. Har man en assistansfrskring s brukar brgning ing.
En del bilar har ett vldigt enkelt frfarande fr att byta kamremmen s man kan gra det p en kvll ltt. En del r det en mardrm p.
Jag som byter remmen sjlv brukar inte ta bilens vrde som en fingervisning om jag ska byta remmen utan kollar mer p om jag ska behlla bilen eller ej, s jag har bytt remmar p tre bilar med ett vrde under 5000:-. Jag har faktiskt aldrig haft en bil dr remmen gtt av.

Om din bil har brjat g smre s har det nog inte med kamremmen att gra. Det hnder faktiskt ibland att en kamrem kuggar ver men det r rtt ovanligt.
Citera
2019-08-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det beror lite p vilken motor som du har i din bil. Om du har en s.k Non-interference motor, som toyota har i de flesta av sina bilar, s kan du i princip kra tills remmen gr av, hnga p en ny rem och kra vidare. Men har du en volvo, saab, opel, audi, bmw eller annan vanlig bil s r chansen vldigt stor att nr remmen gr av s frstr den ventiler i toppen. Det kan dock vara bra att veta att om remmen gr av s kan den ofta frstra andra saker i motorutrymmet som plastskydd, remmar och slangar.
r man hndig s byter man bara toppen, inga strre problem men kan man byta ett topplock s kan man byta kamrem p en bil. Har man en assistansfrskring s brukar brgning ing.
En del bilar har ett vldigt enkelt frfarande fr att byta kamremmen s man kan gra det p en kvll ltt. En del r det en mardrm p.
Jag som byter remmen sjlv brukar inte ta bilens vrde som en fingervisning om jag ska byta remmen utan kollar mer p om jag ska behlla bilen eller ej, s jag har bytt remmar p tre bilar med ett vrde under 5000:-. Jag har faktiskt aldrig haft en bil dr remmen gtt av.

Om din bil har brjat g smre s har det nog inte med kamremmen att gra. Det hnder faktiskt ibland att en kamrem kuggar ver men det r rtt ovanligt.

Jag skulle bli frvnad om ngon frskring tcker kammremmshaveri om man gtt ver tiden... Ofta fr man vll assistans p kpet om man gr service p mrkesverkstad, det har ju inte gjorts i det hr fallet...
Citera
2019-08-03, 19:17
Medlem
carminaburanas avatar
Jag har en renault master, 2006a som det r dags att byta rem p. den ska egentligen bytas vid 250.000 mil eller efter 5 r. jag liger p 144.000 mil och 5 r , s det r lika bra att fixa det, men vart ska jag gra det? Det blir fr dyrt med mekonomen, de vill ha 10-12.000 fr det. jag tnkte att det skulle kosta 5-7000. finns det ngra mekaniker ni kan rekommendera i sdra stockholm? Jag r i skarpnck.
Citera
2019-08-03, 19:24
Medlem
belfs avatar
Kamremsfel r oftast tvrstopp. Gr bilen bara lite dligt r det inte kamremsfel. Lika bra att byta. S kan du vara lugn till 35000 mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in