• 1
  • 2
2019-08-01, 19:26
Hej medicin & hälsa,

Har senaste åren börjat få problem i form av att jag väldigt lätt drabbas av förkylningar och när jag drabbas så är det av riktigt tuffa och långvariga förkylningar som varar i minst 3 veckor (ofta upp till 4 veckor) och känner nu att jag måste kolla närmare på eventuella underliggande problem som kan orsaka dessa förkylningar då det börjat få allvarliga konsekvenser på mitt liv och jag har börjat må riktigt dåligt över detta. Under perioderna då jag är sjuk missar man ju väldigt mycket viktigt i form av arbete och träning så jag lider verkligen av detta och det känns som ingen tar mig på allvar.

Förkylningar är ju något vi alla drabbas av och ibland kan de vara långvariga, det vet jag, men detta som jag lider av är i min värld inte normalt alls och familj, vänner, arbetskollegor och bekanta har börjat reagera och undrar varför jag "alltid" är sjuk.

I dagsläget är jag sjuk i vanlig ordning och har varit det i lite över 3 veckor, hela semestern förstörd i princip. Denna gången är det feber följt av förkylning och slemhosta som drabbat mig och är trött och hängiga hela tiden samt svårt att andas. Hostar slem konstant och det rinner ur näsan. Inte kunnat träna på lika lång tid. Säkert något som går nu och fler som lider av och "inget allvarligt" men det är just faktumet att det varit i över 3 veckor och att jag nyligen var sjuk innan dess också som gör mig galen.

Igår tänkte jag att jag borde kunna aktivera mig lite och tänkte att det kändes lite bättre i kroppen men efter att ha cyklat 15 minuter så kändes det som jag skulle dö. Började hosta okontrollerat, spotta ut slem, tappade hörseln på ena örat och svimmade nästan. Detta trots att jag vilat och bara tagit hand om mig själv de senaste 3 veckorna och att jag är i väldigt god fysiskt form.

Tidigare i år hade jag bihåleinflammation, på hösten 2018 hade jag en 5 veckor lång förkylning osv.

I övrigt lever jag i dagsläget och sedan en tid tillbaka en väldigt hälsosam livsstil med mycket motion och träning flera dagar i veckan, hälsosam diet, dricker sällan, äter flera olika vitaminer (zink, magnesium, D-vitamin). Lite problem med sömnen i form av att jag sover lite oregelbundet men jag sover mina 7-8 timmar per natt. Jag håller även på med yoga och meditation och försöker stressa så lite som möjligt.

Därför borde mitt immunförsvar vara riktigt jävla bra men det verkar ju inte så? Eller så är det fel på mina luftvägar så att detta inte har något med immunförsvaret att göra?

Vad ska jag ta mig till? Läkarna tar mig inte på allvar och ger mig bara tillfälliga lindrande lösningar som bara lindrar besvären temporärt tills det går över av sig själv (alltid 3-4 veckor). De har inte tid eller resurser att undersöka VARFÖR jag är förkyld hela tiden utan bryr sig bara om att bota den tillfälliga förkylningen. De säger bara att du har ingen infektion och antagligen bara något virus och det kan vi inte bota så du får vänta tills det går över.

En gång var det en läkare som tog mig på allvar och kollade lite närmare. Detta är det närmaste en kontroll av underliggande besvär jag gjort. Han gjorde allergitest och konstaterade att jag INTE har någon av de vanliga allergierna. Han lyssnade på mina lungor och sa att jag KANSKE kan ha astma och att det är astma som i grunden skapar förkylningarna. Vid tillfället så fanns dock inga astmasjuksköterskor på plats så det blev ingen närmare kontroll av eventuell astma. Jag upplever vad jag vet inte astmasymptom när jag är "frisk".

Snälla hjälp mig i rätt riktning så jag kan få leva ett normalt liv igen, tack!

Edit: Om det skulle kunna vara av betydelse så lider jag även av hudsjukdomen psoriasis
Senast redigerad av Sickmyduck 2019-08-01 kl. 19:29.
Citera
2019-08-01, 19:46
Medlem
Nochillss avatar
Ja, du verkar ha ett ordentligt nedsatt immunförsvar som gör att du ofta är sjuk. Mycket konstigt att du nu först på senare år har fått sådana problem.

Jag har själv en del psoriasis men är inte sjukare än vad andra individer brukar vara. Du skriver att du tror att du har astma och det kan vara en viktig anledning till besvären.

Det är inte så att du har dragit på dig någon vidrig könssjukdom efter haft oskyddat sex?
Citera
2019-08-01, 20:29
Medlem
Låter som HIV. Du borde testa dig.
Citera
2019-08-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaGus
Låter som HIV. Du borde testa dig.

Haha, käre nån vilka idioter det finns i Svea rike
Citera
2019-08-01, 20:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Haha, käre nån vilka idioter det finns i Svea rike
Det skulle ju faktiskt kunna vara så att immunförsvaret gått ned pga hiv.
Citera
2019-08-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det skulle ju faktiskt kunna vara så att immunförsvaret gått ned pga hiv.

O ja, det kan var hiv-infektion. Tycker du att det är rimligt att misstänka detta och nämna detta för patienten? Dessutom säga "det låter som HIV" när det i verkligheten är en mycket osannolik diagnos
Senast redigerad av jonte400 2019-08-01 kl. 20:45.
Citera
2019-08-01, 20:47
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
O ja, det kan var hiv-infektion. Tycker du att det är rimligt att misstänka detta och nämna detta för patienten? Dessutom säga "det låter som HIV" när det i verkligheten är en mycket osannolik diagnos

Hur vet du det? Kan mycket väl vara HIV
Citera
2019-08-01, 20:52
Medlem
Kan vara problem med magen. Gluten, vete, ibs. Sliter på kroppen

Edit. Jag har haft samma problem
Citera
2019-08-01, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Hur vet du det? Kan mycket väl vara HIV
Läs på ordet sannolikhet

Haha, lägg av för fan. Tror du att en doktor misstänker detta i första hand? Du tror inte doktorer arbetar utifrån sannolikheter?
Tycker du en doktor ska skicka varenda huvudvärk på MR? Varenda hosta på lungrtg osv?

Ts. Jag tror att det finns ca 100000 (etthundratusen) patienter varje år som söker med en ungefärlig anamnes som vad du gör. Av dessa kanske ca 100 beror på HIV i inhemsk befolkning. Det vill säga en risk på tusen.

Dessutom har du varit hos doktor och jag antar att man tagit ett batteri av prover som givetvis har inkluderat infektionsprover, vad visade dessa? Vad visade din leverstatus- om crp är normalt och asat och alat likaså är risken ännu mindre att detta beror på Hiv.

Vet du med dig att utsatt dig för stora risker så kan du givetvis be om HIV-test. Annars är det idioter, riktiga idioter som i första hand misstänker detta för en hiv-infektion. Det finns många, mycket mer sannolika orsaker bakom detta. Hiv Är en av de minst sannolika som går att misstänka. Det positiva är att hiv kan testats mot enkelt blodprov.
Citera
2019-08-01, 21:58
Citat:
Läs på ordet sannolikhet

Haha, lägg av för fan. Tror du att en doktor misstänker detta i första hand? Du tror inte doktorer arbetar utifrån sannolikheter?
Tycker du en doktor ska skicka varenda huvudvärk på MR? Varenda hosta på lungrtg osv?

Ts. Jag tror att det finns ca 100000 (etthundratusen) patienter varje år som söker med en ungefärlig anamnes som vad du gör. Av dessa kanske ca 100 beror på HIV i inhemsk befolkning. Det vill säga en risk på tusen.

Dessutom har du varit hos doktor och jag antar att man tagit ett batteri av prover som givetvis har inkluderat infektionsprover, vad visade dessa? Vad visade din leverstatus- om crp är normalt och asat och alat likaså är risken ännu mindre att detta beror på Hiv.

Vet du med dig att utsatt dig för stora risker så kan du givetvis be om HIV-test. Annars är det idioter, riktiga idioter som i första hand misstänker detta för en hiv-infektion. Det finns många, mycket mer sannolika orsaker bakom detta. Hiv Är en av de minst sannolika som går att misstänka. Det positiva är att hiv kan testats mot enkelt blodprov.

Att jag skulle ha HIV låter väldigt osannolikt eftersom jag inte utsätter mig för den typen av risker. Visst har jag väl haft oskyddat ONS vid något tillfälle men som sagt väldigt osannolikt.

Vet inte om HIV syns i ett vanligt blodprov men man har tagit blodprov på mig (vet inte vilken typ och vad man kollade efter) och vid blodprovet så såg alla mina värden "bra" ut, enligt läkaren.
Citera
2019-08-01, 22:57
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Nu var det inte jag som påstod det först. Jag svarade bara på inlägget som menade att så inte var fallet.

För det andra är inte ts någon patient till mig. Och diagnosen ställs inte förens blodprov är analyserade.

Det behöver inte alls vara osannolikt.
Citera
2019-08-01, 23:13
Medlem
Bennermanns avatar
Ta ett blodprov på werlabs. Födoämnestest och kolla vitaminbrist. Har du te x låg d vitamin kan du få dåligt immunförsvar. På vårdcentralen får du ingen hjälp om du inte kryper in med halspulsådern i handen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in