• 1
  • 2
2019-07-29, 09:23
Medlem
I juni 2019 höll Unicef ett möte tillsammans med representanter från Gates Foundation,CDC, WHO, Facebook, Gavi och Harvard. Spörsmålet för mötet var disinformation om vaccin på sociala medier.

Unicef menar att disinformation på sociala medier har skapat misstroende mot vaccinering globalt.

Video från mötet:

https://weshare.unicef.org/CS.aspx?V...D=2AMZIFJI5X84

Jason Hirch, Facebook:*

“Vi håller på att etablera ett samarbete med organisationer såsom WHO, CDC, Unicef och liknande organisationer för att kunna identifiera de lögner som sprids om vaccin. En lögn till exempel är att vaccin kan skapa autism. När vi på Facebook stöter på grupper eller sidor som sprider sådan desinformation ser vi till att deras spridning blir minimal. Dessa grupper finns heller inte med i de rekommendationer vi har när folk söker om vaccin. Grupper som dessa får heller inte annonsera på Facebook och inte heller syssla med fund raising. Samtidigt ser Facebook till att personer får access till auktoritärt material om vaccin. Detta material hamnar högst upp i sökresultaten och det är material från till exempel CDC, WHO, Gates Foundation och Unicef
Citera
2019-07-29, 09:33
Medlem
Nej, i och med att girighet snarare än omtanke styr forskningen så kan det vara bra med en motpol mot medicinjättarna.

Att inskränka det fria ordet är kasst men när det gäller medicin vore det ju fint om båda sidor baserade all information på fakta.
Citera
2019-07-29, 09:39
Medlem
Trollfeeders avatar
Nej, det fria ordet ska man inte kväsa. Kom med motargument istället.
Citera
2019-07-29, 10:28
Medlem
Nej, censur är bara dåligt. Vad händer när någon kommer med legitim kritik mot medicinjättarna?
Citera
2019-07-29, 11:41
Medlem
BigFatCones avatar
Min filosofi är att man ska fortsätta att ge idioter rep tills dom hänger sig själva.
Citera
2019-07-29, 12:18
Medlem
Ja, det ska man, eftersom konsekvenserna drabbar samhället. Ett komplett fritt ord förutsätter ett samhälle utan kollektivt omhändertagande.
Citera
2019-07-29, 13:05
Medlem
SvartaBjorns avatar
Medicin och hälsa --> Censur och yttrandefrihet
/Moderator
Citera
2019-07-29, 14:38
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, det fria ordet ska man inte kväsa. Kom med motargument istället.

Jupp, helt riktigt! Å sen är det (än så länge, i alla fall) frivilligt om man vill vaccinera sig eller inte.
Citera
2019-07-29, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Min filosofi är att man ska fortsätta att ge idioter rep tills dom hänger sig själva.
Ja, men nu hänger de ju också sina barn och en del utomstående.
Citera
2019-07-29, 19:21
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Ja, men nu hänger de ju också sina barn och en del utomstående.
Ja, det är ju tyvärr tråkigt och jävligt synd om ungarna. Men föräldrarna slutar ju inte vara puckade anti-vaxers bara för att dom inte får twittra om det.
Citera
2019-07-29, 19:34
Medlem
Som-Gjutens avatar
Jag tycker man ska fortsätta sprida anti-vaccin info.

Det kallas för NATURAL SELECTION hehe

Jag menar... Det gör väl inget om idioter tar kol på sig själva?
Citera
2019-07-30, 03:25
Medlem
Till viss del en knepig fråga då det gäller yttrandefrihet, men jag tycker ändå att fake news och ogrundande konspirationsteorier bör beivras vid de tillfällen då det påverkar andra människors liv och hälsa.
Senast redigerad av pf10 2019-07-30 kl. 03:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in