Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-29, 06:52
  #1
Medlem
Adobes avatar
Hej,
Jag har bott utomlands ett tag och senaste tid börjat med "snake diet" där jag tar två salter där ena är Himalaya pink salt och annan en typ av "no salt".
Nu ska jag till Sverige och har redan full packning och oavsett vill få tag på detta i Sverige.
Verkar hitta Himalaya salt på nätet/vanlig mataffär i Sverige samt har med en flaska härifrån.
Men det andra som innehåller potassium chloride, någon som vet vart jag inskaffar det saltet??
Citera
2019-07-29, 07:20
  #2
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Hej,
Jag har bott utomlands ett tag och senaste tid börjat med "snake diet" där jag tar två salter där ena är Himalaya pink salt och annan en typ av "no salt".
Nu ska jag till Sverige och har redan full packning och oavsett vill få tag på detta i Sverige.
Verkar hitta Himalaya salt på nätet/vanlig mataffär i Sverige samt har med en flaska härifrån.
Men det andra som innehåller potassium chloride, någon som vet vart jag inskaffar det saltet??
Himalaya pink salt är i stort sett vanligt salt, NaCl.
Citat:
Pink Himalayan salt is chemically similar to table salt. It contains up to 98 percent sodium chloride.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/315081.php
Salt med högre halt kaliumklorid finns i livsmedelsaffären: https://www.mathem.se/varor/salt-min...-jod-450g-jozo eller på hälsokosten:https://battrehalsa.se/sv/artiklar/kaliumklorid.html
__________________
Senast redigerad av mikaels 2019-07-29 kl. 07:24.
Citera
2019-07-29, 07:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Hej,
Jag har bott utomlands ett tag och senaste tid börjat med "snake diet" där jag tar två salter där ena är Himalaya pink salt och annan en typ av "no salt".
Nu ska jag till Sverige och har redan full packning och oavsett vill få tag på detta i Sverige.
Verkar hitta Himalaya salt på nätet/vanlig mataffär i Sverige samt har med en flaska härifrån.
Men det andra som innehåller potassium chloride, någon som vet vart jag inskaffar det saltet??

Potassium Chloride, på svenska kaliumklorid KCl. Finns säkert att få tag på. Dock är det fel att benämna det som "no-salt". Även om de menar att natriumklorid avses som "salt" är KCl även det ett salt.
Varför kaliumklorid skulle vara bättre än natriumklorid saknar jag kunskap om.
Citera
2019-07-29, 07:26
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Hej,
Jag har bott utomlands ett tag och senaste tid börjat med "snake diet" där jag tar två salter där ena är Himalaya pink salt och annan en typ av "no salt".
Nu ska jag till Sverige och har redan full packning och oavsett vill få tag på detta i Sverige.
Verkar hitta Himalaya salt på nätet/vanlig mataffär i Sverige samt har med en flaska härifrån.
Men det andra som innehåller potassium chloride, någon som vet vart jag inskaffar det saltet??

Söker du efter kaliumklorid? Finns här.
Citera
2019-07-29, 14:11
  #5
Medlem
kirugumis avatar
Tror Seltin är det närmste du kan komma NoSalt i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback